Gå til innhold

Kan cottage cheese gratineres?


Gjest Frukt86

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har tenkt til å lage pai og har sett at cottage cheese kan erstatte en del av smøret i bunnen. I tillegg har jeg sett oppskrifter der en bruker cottage cheese i stedet for den hvite sausen i lasagne (husker ikke hva den heter :) )

 

Det jeg egentlig lurer på er om cottage cheese også kan smøres på toppen av pai eller lasagne i stedet for vanlig ost? Noen som har prøvd og har noen erfaringer med det? Setter pris på alle tips! :)

 

Cottage cheese har blitt min nye favoritt, nemlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede har en oppskrift hvor man lager lasagne med bla cottage cheese, men da er den som en del av fyllet og ikke gratineringen, såvidt jeg vet...

 

Men du kan jo bare prøve neste gang du skal lage lasagne, putte cottage cheese på toppen på en liten del. Da ser du hvordan det går uten at du risikerer å ødelegge hele lasagnen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :D Jeg skal prøve å smøre det på toppen av pai i dag, og se hvordan det blir! Tenkte å mose det med litt hvitløk og bre utover med slikkepott. Verdt et forsøk!

 

------------------------------------------------------------------------------

 

Dersom noen lurer på resultatet:

 

Jeg lagde "paibunn" på sammalt speltmel, cottage cheese, mager kesam og vann. Syns det ble bra, men dette er andre gangen i mitt liv at jeg i det hele tatt har smakt pai, så jeg hadde ikke spesielle forventninger.

 

Fyllet:

Jeg tok og moste cottage cheesen (1 boks) med hvitløk og 1 stor ts pesto. Smurte på toppen av en langpanne pai. Syns det ble veldig godt! Den smeltet ikke, som ble sagt her, og det syntes heller ikke at det var ost på toppen. Så ut som omelett lagd på bare egg på toppen. Men det smakte litt kremete ost, og jeg syns det smakte bra :) Ble vellykket, altså!

 

Lagde med tandoorikrydret kyllingfilet, sopp, squash, gulrot, soltørkete tomater, brokkoli, eggestand, cottage cheese med pesto og hvitløk på toppen, samt tomat, rødløk, litt pinjekjerner og sesamfrø. Hele paien ble på ca 4100 kcal, og jeg delte opp i ti deler, men de porsjonene viste seg å bli for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...