Gå til innhold

Sunn grillmat


Gjest Evabb

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt noen ideer til hvordan jeg kan lage sunnere grillmat. Vi griller mye laks og kylling. Skuller gjerne hatt tips på tilbehør som ikke er for usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger selvfølgelig av hva du liker, men jeg er også veldig glad i å grille kylling!

 

På kjøkkenet hjemme bruker jeg å skjære opp kyllingfilet i biter, og kanskje ha på litt tandoori-krydder om jeg har lyst. Ellers skjærer jeg opp sopp, løk, squash og paprika i terninger, og har alt på grillspyd, sammen med cherrytomater og maiskolber! NAM! Jeg bruker ikke olje eller mariande, syns grillsmaken gjør det når det er "naturell". Jeg griller på engangsgrill i parken, så enten slenger jeg dette på spyd hjemme og putter det i en boks, ellers tar jeg alle råvarene i poser og tar med meg til parken og lager spyd der. Scampi bruker jeg også å ha på spyd!

 

Siden engangsgriller ikke er de beste grillene må jeg ha noe som ikke trenger å stå så lang tid på grillen. Søsteren min har gassgrill, og de bruker å lage ytrefilet som de har krydret etter alle kunstens regler sammen med "bakt" potet.

 

Ellers er det mange som lager hjemmelagd potetsalat med poteter, hvitløk, kesam, vårløk, gressløk og krydder etter smak. Det er et lettere alternativ til hva en kjøper i butikken, men har ikke prøvd det selv.

 

Hjemmelagde burgere med hjemmelagde, grove hamburgerbrød er også et godt alternativ.

 

Merker jeg gleder meg til å starte grillsesongen allerede :D Det meste kan vel egentlig grilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å lage en slik tråd jeg! :D

 

Noen som har eksakt oppskrift på en god og sunn potetsalat?

Og hjemmelaget burger lager jeg av og til hjemme på stekeplaten.. men kan man legge den rå karbonadedeigen rett på grillen ? Hmmm... det må jo virkelig være enkelt og greit! :)

 

Tenker også å grille en del laks i sommer.. men er det bare å pakke den inn i folie sammen med grønnsaker man liker? Hvor lang tid tar det da? Rekner at den da er opptint og klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Til deg som spør om laks på grillen - du kan bruke folie, men man kan også kjøpe noen slags engangs stekebrett (som man sikkert kan bruke flere ganger) i tykkere aluminium, med litt riller og sånn i. Der kan man legge grønsaker også.

 

Vi griller nesten hver dag fra nå og frem til sensommeren. Vi varierer litt, men bruker ofte ris/poteter/pasta som tilbehør. I tillegg har vi en god salat. Noen ganger har vi stekte/grilla grønsaker til, som eks squash, aubergine, løk, paprika. Andre ganger koker jeg opp grønsaker inne, som eks. brokkoliblanding, selskapsblanding el lign. Noen ganger dropper vi sausen, andre ganger har vi bearnaise uten smør, kun på vann og melk. Godt det også!

 

Til marinering bruker jeg ofte en sånn woksaus, eller i det siste har jeg brukt karripasta blandet med olje. Mmmm. Oljen renner jo uansett av ved grilling.

 

Til salaten er det deilig å lage sin egen dressing av rømmekolle (ekstra lett rømme), hvitløk, salt og pepper. Du kan ha i litt ketschup og bittelitt sukker, så blir det som en slags thousand island. Godt!

 

Av kjøtt går det mest i svinekoteletter. Det er så billig og magert, og veldig godt. Enkelt å grille også. Noen ganger naturell, noen ganger marinert. Bruker også kyllingfileter, kyllingpølser, laks, lunsjkaker av kylling, hamburger ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke tzatziki ved siden av grillmat, syns det gir godt med smak og er ganske sunt. :D

 

Gul squash syns jeg er kjempegodt å grille! (men er ikke alle butikker som har det, så må ofte nøye med med grønn squash)

 

Og så ble jeg positivt overrasket over at gulrot faktisk blir bra grillet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av pølser pleier jeg å velge ostegrill av kylling og kalkun med lompe :) kan spise 3 slike for å dekke middagskvoten :D eller er svin, kylling og laks grådig godt på grillen.. Og selvfølgelig salat som tilbehør.. innimellom en ss med potetsalat, men aldri mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Potetsalat:

Kokte poteter, delt i terninger

et beger mager kesam

1 ss lett majones

vårløk, finkuttet

salt

pepper

1 ts sennep

1-2 ss lake fra sylteagurker

2-3 sylteagurkskiver, hakket

1 ts sitronsaft.

 

Rør sammen alt til dressingen, "pisk" gjerne litt opp med visp. vend inn poteter.

 

-----------------------------------------

 

Tilbehør:

 

1) Grillet salat

 

Dette smaker helt fantastiks som tilbehør!

 

kan gjøres på to måter:

 

-Del salaten i to og legg den på grillen på indirekte varme. Drypp over litt olivenolje, noen dråper sitron og litt maldonsalt. Snurr gjerne noen parmaskinkeskiver rundt hver salatbåt. Grill til parmaskinken er crispy og salaten er mør.

 

eller...

 

- del salaten båter og legg dem på aluminuimsfolie. Dryss på litt maldonsalt og friske urter som timian eller rosmarin og en ts lettmargarin. Pakk sammen og legg på indirekte varme til salaten er passe mør.

 

2) Lag en mangoslasa med mangobiter, limesaft, salt, pepper, tomater og vårløk

 

3) grill hele salaten! bland en gresk salat (bruk litt fetaost, gjerne den fra sverige med 3% fett) og pakk i aluminiumsfolie, grill til passe varm! kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...