Gå til innhold

Sunn mat på restaurant?


Gjest xray

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Nå er det slik at jeg skal ut å spise - hele tre ganger, hjelp!! - i uken som kommer. Er det noen som kan tipse meg om bra restauranter som hverken lopper meg fullstendig, OG som serverer fornuftige menyer, både hva det angår størrelse og sunnhet, i Oslo? Syns det er så kjempevanskelig å finne hva jeg skal spise når jeg går ut, for det blir ofte mye mat, og stekt i ditt olje, overøslet med datt olje. (Jada, ber om saus osv ved siden av ,men dere vet hvordan det er.) Jeg er sikker på at de finnes, bare at jeg har gått på feile steder. Feks, på Thank God It's Friday, de har salater, men de er IKKE sunne! og skal jeg utelate ditt og datt, er det ikke mye å bli mett av igjen på tallerkenen, og jeg ender opp med å betale for salatblader med litt raspet gulrot ved siden av.. Kjedelig, det kan jeg fixe selv hjemme, og veeeeeldig mye billigere.

 

Så er det noen gode tips? jeg er supertakknemlig for mange gode svar, og det er sikkert mange andre her inne også! La oss få en liste over sunne restauranter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TGIF har veldig gode menyer i USA, blant annet deilige middager med dampete grønnsaker og rent fisk eller kjøtt og salatene er helt greie, men jeg har aldri spist på deres spisesteder i Norge. Har ikke bodd i Oslo, så jeg kjenner ikke spisesteder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinarestaurant er bra dersom du styrer unna det frityrstekte og ber om å få sausen servert ved siden av (den inneholder ofte mye sukker) slik at du kan begrense mengden, be gjerne om ekstra mye grønnsaker. Og det er billig!

 

Har lest en plass at det er lurt å velge 2 forretter istedenfor en hovedrett.

 

Men uansett hvor du går på restaurant kan du be om å få maten tilberedt slik du ønsker (gjerne grillet), bestill alltid en salat ved siden av, og det er lov å la det ligge litt igjen på tallerkenen hvis du er mett.

På Peppes og Egon har de veldig gode, store salater! (ca 100-140kr)

 

Lykke til, og Bon Apetit :(

 

--- Den beste måten å bli kvitt kiloene på er å la de ligge igjen på tallerkenen ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ut og spise tre ganger denne uken, blir det kanskje litt kjedelig å spise salat hver gang...?

 

Jeg har ikke forslag til navn på restaurant, men vil anbefale deg å velge noen med variert meny. Finn frem til retter med ren fisk, kjøtt eller kylling som serveres med salat eller grønnsaker til og så kan du evt. be om sausen ved siden av :-)

Det er lov å la noe ligg igjen - og man må heller ikke spise dessert. Jeg vil også anbefale deg å ikke være utsultet når du går ut for å spise, da er det fort gjort å spise for mye/feil.

 

God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig, da! Hva med Big Horn? Der får du den størrelsen på biffen du vil, valg av poteter og de har egen salatbar hvor du kan blande salat selv.

 

TGIF er ikke noe godt alternativ her i landet, tror jeg ville valgt norske restauranter, jeg da. De har et godt utvalg i fisk og kjøtt.

 

Kos deg, og nyt litt service (forhåpentiligvis) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ganger vært på Kastanjen i Bygdø allé. Der har de ferdig 3 retters meny som ikke er skremmende i pris. Ikke stedet å gå 3 ganger i uka, men én gang klarer du kanskje. Du kan velge mellom kjøtt eller fisk. Med ferdig sammensatte menyer er som oftes mengdene tilpasset slik at det ikke blir for mye mat. Maten var lett og smakfull. De har også vinmeny til, men den kan du jo bytte ut med mineralvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange supre tips!! Skal virkelig ta de med meg, skal faktisk skrive de opp i min A-plan, med de bemerkningene dere har gjort! Flott!

 

Anne: Hadde det vært mulig å få en "restaurant-guide" her inne, som vi kan skrive inn steder som er fine for oss å gå? Kan jo være over alt i landet. Feks kunne vi dele det inn under byer/steder? Og hva som er bra å spise de forskjellige stedene(restaurantene)? Sånn som en VG-restaurant guide, og litt oversiktlig? Tror vi er mange som er i beit for gode tips når vi står der og skal ut, og glemmer alt vi har lært og hørt... Gjelder i allefall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Gjest suupah

hmm...husker ikke hva den heter,men det er en resturang midt i byen der du selv får gå å plukke ingredienser til hva de skal lage til deg (grønsaker),så velger du kjøtt ved siden av. Velger man da feks kylling eller svin med MASSE grønsaker så er jo det sunt. Om det er snakk om saus,så gjør som det skrives lenger oppe her..Be om å få denved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertinas

jengis khan (hvordan skrivers det?) er en restaurant som ligger i gjennomgangen fra torggata til storgata, der kan du velge hvilke grønnsaker, hvilket kjøtt de skal steike til deg, og du velger også hvilken saus -og hvor mye. Der kan du forsyne deg hvor mange ganger du vil for ca 160kr, med andre ord kan du ta litt og litt og velge det som er sunnest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Josefines gate finner du en nyåpnet restaurant som heter Realfood.

De driver catering, men har også kafe.

 

Hele menyen ligger ute på deres hjemmesider, men næringsinnhold!

 

Der kan du f.eks kjøpe kyllingwraps med 475 kcal, salat med skalldyr og risnudler med 620 kcal, eller gulrot- og kumminsuppe med bare 75 kcal...

 

http://www.realfood.no

 

 

Et liknende alternativ er Lille Kalori, som ligger i Thereses gt. Der er konseptet også sunn mat, og de har også næringsberegnet sin meny. Der får du både frokost, lunsj og middag. Se http://www.lillekalori.no.

 

Egon har også noen alternativer som ikke er så verst. Eksempelvis "pestobakt torskefilet". Er vel endel kalorier i pestoen, men den kan du jo skrape av det meste av... Biff av ytrefilet er ikke ille heller, men da kan du be om å få den uten bearnaise-saus, evt få den ved siden. Jeg spise "Blackened kyllingfilet" der en gang, med ris, og det ble ikke mange kalorier da jeg regnet det ut etterpå.

Du kan godt be om kokt potet istedet for ris/chips.

Selv om de sikkert bruker endel fett når de steker det, vil ikke mye av dette fettet være igjen i kjøttet etterpå...Men sørg for at grønnsakene i det minste ikke er stekte eller friterte, men friske/kokte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElenaS
Takk for mange supre tips!! Skal virkelig ta de med meg' date=' skal faktisk skrive de opp i min A-plan, med de bemerkningene dere har gjort! Flott!

 

Anne: Hadde det vært mulig å få en "restaurant-guide" her inne, som vi kan skrive inn steder som er fine for oss å gå? Kan jo være over alt i landet. Feks kunne vi dele det inn under byer/steder? Og hva som er bra å spise de forskjellige stedene(restaurantene)? Sånn som en VG-restaurant guide, og litt oversiktlig? Tror vi er mange som er i beit for gode tips når vi står der og skal ut, og glemmer alt vi har lært og hørt... Gjelder i allefall for meg.[/quote']

 

KJEMPE LURT!!!! Velidig god idè med Restaurantguide!!! Er helt med på den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...