Gå til innhold

Oppskrift på Ingers rugbrød


Gjest Jenta

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i Ingers rugbrød, metter veldig bra i tillegg til at det holder seg ferskt lenge! Jeg kjøper brødet hos baker, men vil vedig gjerne ha oppskrift dersom noen av dere har det. Jeg har forsøkt en oppskrift som jeg fant på hjemmesidene til Tine, men det var ikke noe vellykket forsøk. Brødene ble aldri gjennomstekt! Dersom noen har en god oppskrift blir jeg veldig glad for å få den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fant jeg på tidligere tråder. Du kan også søke på andre hvis du vil. Trykk på "Diskusjon", det tar deg til søkemodus.

 

Har ikke prøvd disse oppskriftene selv. LYKKE TIL!

 

Ingers Rugbrød

(3 brød i 2 L former, eller 4 brød i 1.5 L former)

 

1,3 kg Sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli

1,8-2 L vann (eller 1 L søt eller sur melk +8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

Bland alt det tørre, løs gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt.

Deigen blir ganske løs. Forhev deigen 1 time, slå den ned og hev ytterligere 30 minutter. Slå deigen ned igjen.

Hell deigen i smurte former, gjerne sprayet med formfett. Skal ikke etterheves, men settes i ovn på 220 grader i underkant av 1 time. Bruker du varmluft, settes ovn på 200 grader, samme steketid.

 

Som variasjon kan brødes bakes slik( også hentet fra ingers kokebok):

 

1 kg fin sammalthvete

1/2 kg grov sammalthvete

200 g havregryn

150 g linfrø

150 g hele hvetekorn

1 L hvetekli

50 g gjær

2,3 L vann

 

Samme fremgansmåte som den andre oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannicke

Dette brødet anbefales å lages i brødbakemaskin - det blir fantastisk godt og helt uten griseri på kjøkkenbenken (og klær og hender,,,)

 

Jeg kjøpte min brødbakemaskin på expert for 300,- og gjett om de pengene er spart inn igjen på dette brødet!! OBS! Du må dele oppskriften på 3 for å få 1 perfekt brødbakemaskin-brød!

På denne måten har dette blitt hele familiens favorittbrød! :(

Et annet tips er å la det ligge på benken i til det er kaldt (mange timer), da er det superlett å skjære opp med skjæremaskin! (300 kr på elkjøp,,,)

 

Bon apetit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg sliter med å få spist brødet før det mugler, jeg. Men etter at jeg begynte å dele hvert brød i to og fryse ned halve brød, samt oppbevare det i kjøleskapet etter tining, holder det bedre.

 

Jeg sliter også med å få det gjennomstekt, så jeg lager tre brød av oppskriften over. Det blir ikke store skivene, men brødet er jo uansett så kompakt at det å skjøre ei 30-grams skive i alle fall er for avansert for motorikken min. Den blir dessuten så tynna t du kan lese avisen igjennom den. Men jeg blir god og mett av to skiver på ca 35 g hver, ca 150 kalorier og mett til neste fruktstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg spiser også Ingers rugbrød, men har gitt opp å bake det selv. Heldigvis får man det nå på daglivarebutikken til omtrent samme pris som andre brød. For å unngå å måtte kaste tørt, gammelt brød, så skjærer jeg nå opp hele brødet i skiver, putter det i fryseren og tar opp to skiver, som jeg putter i veska og tar med på jobb. De er så ferdig tint til lunsj, og klare til å få pålegg på. Go lunsj;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest janelill

Nå kommer et skikkelig dumt spørsmål.......ser at det står ganske mye gjær.....er dette tørrgjær eller "fersk"gjær? Eller bruker man samme mengde uansett hvilken gjær man bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...