Gå til innhold

Påskekake


Gjest Bibine

Anbefalte innlegg

Kjære alle sammen.

 

Nå er det bare noen få uker til påske, og jeg ser jo at mine langpanneoppskrifter på kaker drukner i kalorier. Så jeg og helt sikkert flere med meg ønsker oppskrift på gode, holdbare kaker som en kan ha med på hyttetur.

 

Beste hilsen Bibine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant oppskrift på gulrotkake i kursbok 1, og den skal fortæres med familie i kveld! Hvis den lever opp til forventningene så skal jeg legge inn oppskriften i morgen!

 

Ellers er rullekake ett tips. Tynt sukkerbrød, og kanskje en liten vri på innholdet? Leste en oppskrift med cottage cheese og lett tyttebærsyltetøy. Høres friskt og godt ut! -Ellers er jo helt vanlig lett syltetøy sikkert godt også!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god kake:

 

Angel food cake:

 

2,5 dl siktet hvetemel

3,75 dl farin

12 eggehviter

1,5 ts vaniljesukker

1,5 ts bakepulver

0,5 ts salt

 

Ta melet og halvparten av sukkeret i en bolle, sett til side.

Pisk eggehviter sammen med salt, bakepulver og vaniljesukker til det begynner å bli ganske stivt.

Ha så i litt og litt av den resterende halvparten av sukkeret oppi. Pisk godt mellom hver gang så sukkeret løser seg opp og det blir en stiv røre. Elektrisk mikser eller kjøkkenmaskin er en fordel her.

Sikt i mel og sukkerblandingen litt og litt og rør det forsiktig inn i deigen med en sleiv.

Ha i 24 (26) cm form. IKKE smør sidene i det hele tatt, bare ta bakepapir i bunnen.

Stekes på 180 grader nederst i ca 40 minutter (til kaka "spretter" tilbake når du tar på den.

Avkjøl opp ned til den er HELT kald. Da kan du løsne den fra forma ellers vil den falle litt sammen.

Har du sukkerbrødform med hull i midten så balanser kaka opp ned på ei flaske. Pleier selv å bruke flere glass å ha på kantene så kaka henger fritt (den blir høyere enn forma.

 

Server med bær, smeltet sjokolade, frukt til. Hva du ønsker.

 

Kalorier: Hele kaka er på 945g og har 2080kcal

100g kake har 220kcal og er mye kake (1/10 av hele kaka faktisk) og den er jo ganske høy.

 

Variasjon: Erstatt 0,5 dl av hvetemelet med kakao, og tilsett en ss sitronsaft sammen med eggehvitene så får du en deilig sjokoladekake.

 

________________________________________________________

 

Og kokosbollekake. Har ikke regnet ut kalorier her og har ikke rukket å teste ut med 50/50 vanlig sukker + natreen eller lignende. Men den er ihvertfall uten fett uansett :(

 

4 eggehviter

4 dl sukker

1 ts vaniljesukker

 

6 pl gelatin (legg i kaldt vann til de blir bløte, klem ut vannet og bland i kokende vann)

1 dl kokende vann

 

Pisk eggehvite og sukker stivt. Hell i gelatin i en tynn stråle mens du pisker videre når gelatin er avkjølt. Pisk så til alt sukker er oppløst (ta en liten prøvesmak og kjenner du sukkerkorn er det for kort tid).

 

Strø bunn på en rund form med kokos, hell blandingen over og sett i kjøleskapet over natta.

 

Oppå kaka tar du mørk kokesjokolade (1 plate) + litt olje liker jeg å bruke (raps/solsikke som er smaksnøytral) eller litt delfiafett. 1 ss kanskje.

Smelt disse sammen og ha over kaka. La stivne i kjøleskapet.

 

En sikker vinner blandt under ihvertfall :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostekake er vel noe av det beste jeg vet, da. Her er en som står i kursbok 2:

 

LILLIANS OSTEKAKE

 

130 g Kornmo kjeks

100 g lett margarin

 

FYLL:

1 pose bringebærgele (her kan du jo variere litt til påske)

3 1/2 dl vann

200 g magerost 7% naturell

100 g melis

1 ts vaniljesukker

3 dl Kesam 8%

1 boks Viking melk 8%

 

Knus havrekjeks og bland smulene m margarin. Trykk deigen ut i en rund kakeform, 24 cm, og sett den i fryseren.

 

Kok opp vann i en kjele. Trekk kjelen av platen og tilsett gele pulveret. Rør godt til pulveret er oppløst - avkjøl.

 

Bland ost, melis, vaniljesukker, litt Viking melk og Kesam i en bolle eller kjøkkenmaskin.

 

Spe med resten av Viking melken og pisk godt til blandingen begynner å tykne. Hell i den avkjølte geleen i en tynn stårle, og rør godt.

 

Hell blandingen over den avkjølte kjeksbunnen. Sett formen i kjøleskapet i ca 3 t., til kaken er stiv.

 

Server gjerne m friske eller rørte bringebær, eller andre bær eller frukt.

 

GOD PÅSKE (snart) :(

 

PS:

kcal pr 100 gr: 180

kcal pr stk: 150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine oppskrifter. Skal prøve en av dem i helgen - må jo øve seg litt før påske da......

Ser tråden har vært mye besøkt, så vi er vel mange som vil ha et lettere alternativ til påskekaffen i forhåpentligvis solveggen.

Beste hilsen Bibine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Takk igjen for mange gode tips. Den ostekaken passer jo også utmerket til de av oss som ikke har innlagt strøm og stekeovn på hytta. Min kjære har bursdag i påsken, så da skal jeg prøve den.

 

Lengre opp stod det forslag på rullekake med syltetøy. Nora har et deilig syltetøy med 100% frukt og bær (ikke tilsatt sukker).

 

Jeg er lærer i heimkunnskap, og kikket i kokeboka "fra boller til burritos" som alle elevene får fra sosial- og helsedirektoratet mens de går i 9. klasse. Jeg fikk den da jeg tok faget i fjor, og her fant jeg en rullekake med lite kalorier.

 

3 egg - 174 Kcal

1 dl sukker - 360 Kcal

1,5 dl hvetemel - 315 Kcal

1/4 ts bakepulver ? Kcal

 

250º i 5 minutter (langpanne ca 30 x 35 cm)

 

Pisk først eggedosis av egg og sukker. Sikt på hvetemel blandet med bakepulver. Stryk røren på bakepapirkledd langpanne.

 

Kan lages som sjokoladerullekake også, men da tar en bare 1 dl. mel og i tillegg 3 ss kakao og en ts vaniljesukker.

------

 

Hvis en deler kaken i 20 stykker skulle det bli ca 45 Kcal pr. stykke + 1/20 del av kaloriinnholdet i syltetøyet en velger å ha i. Hmmm det hørtes lite ut - men det blir jo ikke store stykket da.

 

 

Kake uten egg.

240 g (4 dl) hvetemel 840 Kcal

135 g sukker (1,5 dl) 540 Kcal

2 ts bakepulver ?

3 ss kakao ?

2 ts vaniljesukker 36 Kcal

5 ss myk margarin, smeltet 450 Kcal

2 dl lettmelk eller lett kulturmelk 90/70 Kcal

 

Kcal ca 120 Kcal for 1/16 stykke.

 

Bland det tørre, rør inn smeltet margarin og melk. Hell røren i en rund form 22 cm. eller avlang 1,5 liter.

175º i 40 minutter på nederste rille.

 

Kan brukes som krydderkake ved å bytte ut vaniljesukker og kakao med ulike krydder (f eks kanel, kardemomme, kanel, nellik, muskat)

 

Kan brukes som eplekake ved å kutte ut kakao og vaniljesukker og dekke den med to epler i tynne båter og strø med 1 ss sukker og 1 ts kanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...