Gå til innhold

Meny 4-5 (jeg må ha tips til å spise mer)


Gjest heioghaa

Anbefalte innlegg

Gjest heioghaa

Jeg er 86 kg, 29 år, 167 cm høy, 7-14 trimpoeng i uka, middels aktiv, ammer.

Dette gir meg et energibehov på 3200 kcal om dagen. Altså skal jeg spise 2700 kcal om dagen. Det er vanvittig mye. Jeg klarer 1500-1900.

 

Det går i brød til frokost, lunsj og kvelds. Mye pasta til middag.

 

Jeg trenger tips, for jeg vet ikke helt selv hvordan jeg kan variere menyen. Jeg verken spiser eller drikker melk av noe slag.

 

Har gått ned 4 kg siden før jul. Har bygd en del muskler, men synes det er lite med den aktiviteten og det inntaket jeg har hatt... Enten er kroppen min på sparebluss fordi jeg spiser for lite, eller så må jeg dra ned på karbohydratene (har så vidt sett på Fedon, men det føltes umulig pga. ammingen og melken).

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Nøtter har mye kalorier - kun 32 g av en blanding av usaltede nøtter gir 200 kcal og det er godt fett. Holde deg langt unna magre pålegg som skinke. Spis noen ekstra skiver med grovt fiverrikt brød med leverpostei. Ta litt fetaost, oliven eller avokado i salaten. Spis fet fisk som laks. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt frustrasjonen din! 3200 kcal gir et rimelig "voksent" matinntak.

 

Hvis du f.eks. varierer med mat som har større kcal innhold, behøver ikke inntaket blir så alt for høyt, men det er klart,- velger du mager mat, så må du spise mye.

 

Til brød kan du f.eks variere med bagel (1 stk er 3 brødrasjoner = 225 kcal), polarbrød ( 1 1/2 gir tilsvarende), eller kornblanding (6 ss/60 g). Bruker du litt lett majones, remulade, vanlig ost eller f.eks. italiensk salat e.l. kommer du raskt opp i riktige kcaler.

 

Til middag kan du bruke litt saus eller annet og velge mat fra middagsgruppe 2, f.eks; kjøttdeig, svinekoteleltter, kjøttpølse (11% fett), laks mm.

 

Hasselnøtter, mandler, aprikos og rosiner er også ganske kaloririkt. Det kan du f.eks. spise som mellommåltid (du blir ikke så mett det).

 

LYKKE TIL :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heioghaa

Korsa: takk for forsøk, men jeg kan ikke spise:

- polarbrød?

- bagel?

- kornblanding

- ost

- kjøttpølse

- saus (annet enn spaghettisaus)

 

Jeg må velge mager leverpostei pga. melka. Jeg må også velge magre pølser pga. melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Det blir selvfølgelig vanskelig dersom du har allergier/matintoleranser. Skriv en mail til ernæringsekspertene neste gang de svarer på spørsmål og fortell litt mer enn i meldingen her - hva du ikke han spise etc. Det mest uheldige du kan gjøre for melken er å få i deg for lite kalorier og bryte ned for mye fettvev for fort.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heioghaa

Ja, det var et godt forslag!

 

I dag hadde vi laks og poteter bakt i butterdeig. Og så spedde jeg på med 4 boller til lunsj (hadde cæsarsalat som mellommåltid), det skal jeg si fikk kcal til å ramle inn, ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg.. skal spise 2200 kcal hver dag, og det er kjempe vanskelig. kommer som regel ikke over 1900 kcal. Jeg pleier å spise avocado for å få opp kalorinivået, det er godt å spise alene, i en salat eller som tilbehør ved et brødmåltid :( I tillegg er ikke avocado så mektig at du blir stappmett av det heller, så det er fint å spise en dag man er veldig mett, men fortsatt mangler kalorier. I tillegg er det et hjertevennlig valg :)

 

uansett, lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en salat hver til dag til lunsj med mais og brune bønner (og salat, agurk og tomat). Av og til har jeg i tunfisk eller feta ost også. Dette spiser jeg i tillegg til to skiver brød, og dermed kommer jeg meg litt opp i kalorier uten å måtte proppe i meg alt for mye!

 

Er også flink til å spise endel pålegg som ikke er magert. Makrell i tomat, kaviar og noe kylling salater o.l. Tenk utenom boksen av den gamle "slanke"-maten. Spis mat du liker, og bruk heller tid på mengdene!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heioghaa

Dersom jeg rører salat, kommer jeg meg knapt opp i 1500kcal om dagen. :) Elsker cæsarsalat, men det gir jo 0 energi. Og den knallgoe kyllinggryta (i leirgryte) jeg proppa i meg større mengder av i går ga heller ikke noe videre kcal.

 

Jeg spiser mye makrell i tomat og kaviar. Egg (stekt i smør). Italiensk salat, mager salami (kan ikke fordra den feite), mager leverpostei (er uten melk) og kokt skinke (oppå den italienske salaten), jordbærsyltetøy (hjemmelaga veldig lite sukker) og ekte geitost (æsj, men jeg trøkker det ned). Det er melk i så mye pålegg at jeg får helt fnatt! Selv potetgullet jeg ville ha på nyttårsaften inneholdt melk. :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...