Gå til innhold

En mager variant av fløtegratinerte poteter noen?


Gjest kiba

Anbefalte innlegg

Er så glad i akkurat denne form for poteter jeg da.Typisk at den er så kaloriholdig. Kan nesten ikke tenke tanken på hyttekos på hytta i påsken med lam, noe godt i glasset men ikke favorittpotetene mine! Uff å uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inspirert

Fløtegratinerte poteter er godt! Ingen tvil om det! Men som du sa så er det en kaloribombe!

Jeg anbefaler deg å lage den som du pleier. Men bytt ut kremfløten med enten kaffefløte eller kremfine matfløte. Og osten kan byttes med en lettost. Jeg syntes Synnøve lettosten har gode smelteegenskaper.

Gjør du dette så er ikke smaken så ulik den du er vandt til og du sparer MANGE kalorier.

Lykke til!

:( inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som er godt til lam er å ta å skjære poteter i båter, ha litt olivenolje over og røre godt. et par ss kanskje. Så ha oppi salt, pepper og rosmarin. Steke i ovnen bortimot en time tror jeg.

 

Var ikke svar på det du lurte på, men kom bare på at det passer med lam.

 

h-melk kan også brukes :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerer på Grete Roedes middagstips, og her fant jeg denne sausen som jeg tror kan passe godt sammenblandet med poteter i skiver.

 

Var selv litt skeptisk til denne sausen, men det er den beste lyse sausen jeg har smakt! Prøv.

 

2 ½ dl lettmelk

1 ½ dl buljong (prøv med litt mindre først, så den ikke blir for tynn til potetene)

1 ½ ss hvetemel

½ ts salt

½ ts pepper

 

Lag jevning av melet og litt av melken. Kok opp resten av væsken og rør jevningen i. La sausen koke i 4-5 minutter under omrøring. Smak til med salt og pepper. Selv brukte jeg grønnsakbuljongpulver.

Gratineres eventuelt med lett gulost over høyt i stekeovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppers

Jeg lager alltid fløtegratinerte poteter med ekstra lett melk, jeg.. det går faktisk like bra.. tar bare litt mindre melk.. Hvis man syns det blir litt tynt kan man bruke vanlig lett melk også..

 

Vanligvis har jeg brukt vanlig ost på, men nå som jeg har meldt meg på dette så skal jeg prøve med sans hvitost, tipper det går like bra...

 

og ta i masse hvitløk, for det er det viktigste uansett :-) men pass på at alle spiser litt...tjihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...