Gå til innhold

Hva er påskemat for deg?


Gjest AnneL

Anbefalte innlegg

For mange er påskemat ensbetydende med lammekjøtt, mens andre kanskje koser seg med ribbe eller pinnekjøtt i påsken. Hva med deg? Har du noen tradisjonsrett for påsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe og pinnekjøtt er heldigvis bare julemat hos oss.... :) Tenker "lam" når jeg leser spørsmålet ditt, men vi har aldri hatt noe tradisjon på hverken det ene eller det andre. Det spørs litt hvor vi befinner oss - hytta - syden - hjemmeosv. Men påskemarsipan og litt god kake til kaffen har VÆRT vanlig......... :D

 

 

Hilsen Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppers

har ikke noe spesielt forhold til noe spesiell påskemat annet enn lam.. hvitløksmarinert..

 

sjokolade, derimot.. ÅÅÅHHHH .. det blir nok vanskelig på hytta, tenker jeg..;-)

 

Og appelsiner... det skal nok gå greit.. får prøve å dekke sjokkis behovet der, jeg, tenker jeg... hmmm...

 

God påske til alle.. det blir uansett en fin motivasjon og vite at man skal hjem og veie seg etter ferien ihvertfall.. og har planer om å gå laaange skiturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg og i min familie har ikke lam vært tradisjon, men det er først og fremst det jeg tenker på fordi det står så mye oppskrifter om det i magasiner og aviser i tiden før påske.

For meg er spesiell påskespise at man legger godteriet i et påskeegg + kokt egg til frokost. Gjerne med noe løkblader el. l i vannet slik at eggene får fin farge.

Og til frokosten må det være hjemmelaget kakao. Lite tips for en sådan: Kok vanlig kakao med lettmelk (jeg bruker den grønne ekstra lett) og så skal du tilsette ingrediensene som setter en ekstra spiss på kakaoen. Litt salt og 2 striper kokesjokolade! Mmmmm. Det er 1. påskemorgenfrokost hos meg.

 

Ha en riktig god påske alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok først og fremst lammestek krydret med hvitløk, salt, pepper og rosmarin m/ fløtegratinerte poteter og grønnsaker som rosenkål, gulrøtter, blomkål og sukkererter. En kraftig saus basert på sky, rødvin og (dessverre) fløte. Til drikker blir det nok servert en kraftig rødvin....... :eek:

 

Det blir nok en magrere variant i år. Så forresten en variant av fløtegratinerte poteter på Rema-1000 "Matmor" med bare 120 kcal pr 100 gr. Det kan vel gå?!?!?!

 

God Påske :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam, stekt lammelår - det er påskemat! Kan stå i ovnen på lav temeratur mens vi er ute på en lang skitur! Og påskeegg, kokt, pakket godt inn i løkskall, det gir kjempeflott mønster på eggene. Og sist, men ikke minst, påskemarsipan - den skal jeg forresten forsøke å holde meg unna i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pandora

ja det må jo bli helstekt lammelår det. Spekket med hvitløk og rosmarin, råstekte poteter, masse sopp og broccoli. Saus basert på sjy og ørlite fløte(!) - iallefall i år:p

Dette er påskeaften ja!

1.påskedag er det helstekt villaks - nesten like godt:)

 

GOD PÅSKE TIL ALLE - ikke glem å nyte dagene da dere -både de med og de uten påske-egg:cool:

 

Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke noen spesiell påskemat, men det som har gått igjen er en dag med pinnekjøtt. Og så må det være en dag med risengrynsgrøt med litt rømmegrøt på toppen og gjerne litt spekemat til.

Må jo heller ikke glemme at bløtkokte egg til frokost hører med!

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne85

hmm..har vell ikke noen annen tredisjon enn ost og kjekskveld på hytta med familei og venner vi:)er kjempekoslig...plier åå være ca 20 stykker i smått og stort:)

 

Ps..skal være forsiktig med kjeksen og osten i år..hehe..se om jeg finner noe usukkret og lett oster:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemmelig

Vi har ingen tradisjon på hva vi spiser som påskemat. Men er det opp til barna blir det nok pizza på påskeaften (som for dem er lørdagskveld med påskeegg istede for lørdagspose ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...