Gå til innhold

Kikerter


Gjest blue78

Anbefalte innlegg

Hei jeg er litt usikker på hvor lenge jeg skal koke kikerter. De har ligget i vann over natten. De har kokt i ca 30 min og er blitt møre. Er dette for kort koketid? De var tørkede fra bunnen av.

Håper noen kan noe om dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Studenten

Tror ikke 30 min er så galt. Ta og smak på de og kjenn om du synes de passe. For min del liker jeg de bedre for mye enn for lite kokt ;o)

 

PS: Det kan lønne seg å koke opp en stor andel, slik at de nesten er møre (kanskje halve tiden)- slik kan du fryse de i passe porsjoner og bare hive de frosne oppi gryta når du trenger de ;o) Så slipper du å tenke på at de skal ligge i vann og sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jeg prøver meg litt frem jeg. Det var lurt å koke opp litt og fryse ned, det hadde jeg ikke tenkt på takk for svar og tips.

 

Lager noe lignende piroger med kjøttdeig, poteter, kikerter, chilisaus og krydder.

Håper det blir snadder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig godt også. Og litt ekstra spicy med chilisaus. Kan jo legge ut oppskriften hvis noen er intr.

 

500g kokte poteter

300g kikerter

400g kjøttdeig

300g hvetemel

100g sammalt rug

salt

25g gjær

olje etter behov

ca 1-2 ss chilisaus

litt persille

salt og pepper.

 

stek kjøttdeig, poteter og kikerter. ha på krydder og chilisaus. legg fyllet på deigen som en calazone/pirog og stek på 200grader i 10 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig godt også. Og litt ekstra spicy med chilisaus. Kan jo legge ut oppskriften hvis noen er intr.

 

500g kokte poteter

300g kikerter

400g kjøttdeig

300g hvetemel

100g sammalt rug

salt

25g gjær

olje etter behov

ca 1-2 ss chilisaus

litt persille

salt og pepper.

 

stek kjøttdeig' date=' poteter og kikerter. ha på krydder og chilisaus. legg fyllet på deigen som en calazone/pirog og stek på 200grader i 10 min[/quote']

 

Sikkert veldig godt, men en skikkelig kaloribombe med ganske høy GI vil jeg tro! Hvorfor både poteter og kikerter? For å drøye, kanskje, men nåe vi slanker oss er vel ikke det det store poenget. Dessuten: kyllingkjøttdeig er magrere, karbonade enda magrere.

Fyllet i denne oppskriften gir 1650 kal, med kyllingkjøttdeig 1414, med karbonade 1290. (uten potet, med karbonade 915)

GR har en oppskrift på grove piroger

https://www.vektklubben.no/cgi-bin/viewRecipe.cgi?id=94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke stort mer enn ca 140 kal per pirog da oppskriften er til 12 stk. Jeg syntes jo ikke det var så ille da.

Selvfølgelig er det sunnere med kyllingkjøttdeig og karbonadedeig enn kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...