Gå til innhold

Kos + slanking = mulig?


Gjest Studenten

Anbefalte innlegg

Gjest Studenten

Hei alle sammen!

 

Helgen står for tur, og der kommer gjerne alle skeielsene mine.. Enten i form av vin, sjokolade eller uhorvelig store mengder pizza o.l. Hadde jo vært greit om jeg klarte å holde dette til èn dag... men det dreier seg om både fredag, lørdag OG søndag! Problemet ligger i at jeg gjerne vil "vite" at det er helg, at den skal være litt anderledes. Jeg har ikke fri disse dagene lenger, så desto viktigere er det "å kose" seg på kveldene.

 

Er det noen som har forslag til "helgekos"? Både måltider som frokost og middag, men ikke minst noe lovlig snop? Pleeeeeaaaase?! Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppers

er mye jeg koser meg med...

 

mat:

 

sans yoghurt eple/pære er nydelig..

bak vannbakkels (oppskrift i boka eller på vektklubben.no) og fyll med 1 teskje vanilje kesam og 1 ts lettsyltetøy. (nydelig)

skjær opp grønnsaker (gulrøtter, sellerirot, agurk) og lag dipp med kesam

Drikk brus, men cola light

Lag pizza, men med grov bunn, ketchup uten sukker, karbonade deig og masse grønnsaker og lettost

Taco med karbonadedeig

Prøv de kakeoppskriftene på siden her. Har selv også prøvd appelsinkaka, den var nydelig, skal prøve lime kake til helga.

Sans iskrem

varm eple i mikroen, med litt kanel oppå (nesten som eplekake)

 

kos uten mat:

 

spise frokost i stua i pysj :-)

gå lang, rolig tur

Gå på kafè, drikk cappuchino (med lettmelk)

shopping

 

Tror kanskje at vi må se at det går ann å kose seg uten at det involverer mat... Det er der problemet mitt har ligget...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Hei alle sammen!

 

Helgen står for tur' date=' og der kommer gjerne alle skeielsene mine.. Enten i form av vin, sjokolade eller uhorvelig store mengder pizza o.l. Hadde jo vært greit om jeg klarte å holde dette til èn dag... men det dreier seg om både fredag, lørdag OG søndag! Problemet ligger i at jeg gjerne vil "vite" at det er helg, at den skal være litt anderledes. Jeg har ikke fri disse dagene lenger, så desto viktigere er det "å kose" seg på kveldene.

 

Er det noen som har forslag til "helgekos"? Både måltider som frokost og middag, men ikke minst noe lovlig snop? Pleeeeeaaaase?! Hjelp?[/quote']

 

Jeg tror ikke uhorvelige mengder pizza går vel sammen med vektnedgang. Er vel et valg du må ta - hemmeligheten loigger vel at alt kan spises men kaloritett, nærigsfattig mat må spises i moderate mengder. Kanskje det ville være lurt å finne andre måter du føler at du virkelig koser deg uten at det betyr mat og snop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Studenten
Jeg tror ikke uhorvelige mengder pizza går vel sammen med vektnedgang. Er vel et valg du må ta - hemmeligheten loigger vel at alt kan spises men kaloritett' date=' nærigsfattig mat må spises i moderate mengder. Kanskje det ville være lurt å finne andre måter du føler at du virkelig koser deg uten at det betyr mat og snop?[/quote']

 

Takk for svarene og forslagene ikke minst!

Men jeg må nok se realiteten i det dere side: Mat = kos... Uff... ja det er nok der det ligger. Jeg forbinder kos med mat! Så det er nok der jeg må jobbe. God forlslag ovenfor, frokost i pysjen ;o) og shopping er jo kos og tilnærmed lik trening i tillegg!! Skal forsøke å lage nye "Kose-vaner" som ikke inkluderer mat!!

 

Hvis noen har flere gode forslag- kom med de!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å slanke seg. Hadde det vært lett så hadde det ikke vært så mange overvektige her i verden... Det krever en viss mengde motivasjon, innsats og viljestyrke. Tro meg, jeg har ligget på sofaen med en pute over hodet og skreket SJOOOOKOOOOLAAAAAADEEEEEE inn i den... Vi har alle vært der!

 

Det er kun deg det står på og om du virkelig VIL gå ned i vekt så må du BESTEMME deg for det og holde planen, til og med i helgene. Det var tøft for meg da jeg gikk på det første GR kurset, men det som gjorde ting lettere var at jeg da bodde sammen med søsteren min og vi gikk på det samme kurset. Vi laget mat sammen, fylte ut mattabellene våre hver kveld, regnet sammen kalorier, veide mat og "passet på" hverandre.

 

Det er mye lettere om du kan få noen til å hjelpe deg. Informer samboer/ektefelle og venner om at dette er alvor for deg og ikke vær redd for å be om hjelp. Inviter venner hjem til deg og lag mat sammen. Du blir kanskje overrasket over hvor mange som har lure tips og som kanskje har noen gode oppskrifter på lavkalorimat som du faktisk kan kose deg med.

 

Dette er det jeg koser meg med => Taco ;)

 

Taco laget med enten karbonadedeig, strimlet kyllingbrystfilet eller strimlet svinekjøtt. Bruk gjerne taco krydderposen du finner i butikken.

Strimlet Isbergsalat

Cherrytomater (de små, knallrøde og søte tomatene)

Hakket rød løk (bruk gjerne gul om du vil)

Kesam eller revet lettere jarlsberg

Hot taco saus

2 fajita lefser

 

Jeg bruker ikke så mange forskjellige grønnsaker i mine tacos, men du kan selvfølgelig køle på med det du vil av ja-grønnsaker. Jeg har smakt taco med høvlet gulrot for eksempel og det smakte veldig godt. Vær forsiktig med mais (mye stivelse) og bønner.

 

Når jeg føler for å skeie ut litt lager jeg litt guacamole også. Moser avocado med en liten klype salt og noen dråper lime saft og litt hakket chili. Avocado er en veldig fet frukt, men skal du skeie ut er det bedre å gjøre det med sunt fett enn pizza, potetgull etc. (PS, hvis du skal lage guacamole så må du velge en avocado som er LITT myk)

 

Annen kosemat for meg er ovnsbakt laks.

 

Legg en laksefilet i aluminiums folie, ha på litt olivenolje, salt, hvitløk og dill (eller du kan bruke sitronsaft hvis du er glad i det syrlige. Legg den i ovnen på 200 grader i rundt 20 minutter. Sjekk at den er gjennomstekt.

Server med bakt potet eller fersk pasta

Dampet broccoli

Cherrytomater som er lettere stekt med olivenolje og hvitløk

Kesam eller litt pesto

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin, sjokolade og masse pizza i helgene... joda, gjett om jeg kjenner meg igjen! Men, har funnet ut at det viktigste for meg egentlig er å putte noe i munnen, og det trenger ikke å være sjokolade!

 

Mitt tips til lovlig snop, som også ikke-slankende venner setter pris på, er derfor:

 

Skrell og skjær opp gulerøtter på langs i tynne strimler. Kjøp ferdig dipmix på pose og bland den ut med yoghurt naturell - og vips: Der har du snacks på bordet som du kan spise med god samvittighet!

 

Og jeg lover deg, det smaker helt annerledes enn om du spiser en hel gulrot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokofanten

helt enig! Grønsaker og dip, gjerne de små gulrøttene man kjøper på pose og strimlet agurk hjelper masse! Jeg pleier brule kesam 1% til dip sammen med dipmix. synes det er like godt som dip med rømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Studenten

Takk for alle de flotte tipsene!

De siste helgene har gått mye bedre ;o)

 

Men nå kommer den ultimae testen: min samboer har bursdag og på lørdag skal vi ha fest! Jeg har kjøpt innm kesam, knaskerøtter, agurk, selleri, blomkål og cherrytomater. Så jeg tror jeg skal klare å holde fingrene unna guttas ostepop. Men vin må man ha! Den klarere jeg meg ikke uten altså! Men jeg trenger jo ikke drikke hele flaska? (sier jeg nå i alle fall...) Men litt må man kunne unne seg- så lenge det ikke skjer hver helrg? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært oppe på kurs flere ganger.

 

Sånn en gang i blant kan du "spare" på kaloriene dine til kvelden/vinen. Du kan f.eks. spare frukt og melk. I tillegg har du kanskje noen kosemerker? Du bør jo også drikke mye vann i tillegg til vinen.

 

Det er litt ulike reaksjoner på mye alkohol en kveld. Noen binder vann og går opp i vekt før vannet slipper og vekten stabiliseres mens noen slipper vann og går ned i vekt - her igjen vil vekten stabiliseres etter et par dager.

 

Det er også lurt å tenke litt på hvilken mat du skal ha på søndag. Noen blir veldig fysen på "grise-mat" og da kan det være smart å ha noe digg i hus som du kan spise. Kanskje en kylling-hamburger eller noe lignende.

 

Det er klart at man skal unne seg en fest i ny og ne - kos deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi.. JEg er utrolig glad i å kose meg.. Og da selvfølgelig med mat. Og i helgene må jeg alltid unne meg litt ekstra bare for å kjenne på følelsen av at det er helg. MEn da prøver jeg å se litt på hvor mange kalorier det inneholder slik at jeg ikke glemmer hvor mye fysisk aktivitet jeg må ha for å forbrenne alt. Det er helt greit å ta den sjokoladen hvis man dagen etter, eller samme dagen går seg en ekstra tur uten om den vanlige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...