Gå til innhold

Rett antall kalorier per måltid


Gjest HHarefrk

Anbefalte innlegg

Gjest HHarefrk

Får å få riktig antall kalorier til f.eks frokosten, så må jeg regne med melkerasjonen ikke sant? Hvis ikke blir frokosten min kun på 178 kcal og da blir det jo feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du feks følger meny 2 og skal ha 220 kcal til frokost så skal du ha det i brød og pålegg og så kommer melkerasjon i tillegg

 

Slik er dagen:

frokost 220

lunsj 220

mellom 110

middag 400

kvelds 110

melk 200

frukt 200

kosemerker 50

 

og grønnsaker teller vi ikke kalorier på!

 

Lykke til

 

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HHarefrk

Følger meny to ja, første dag på kurs i dag.

 

Forslaget mitt til frokost er:

 

4 rugsprø

20 g skinke

20 g magerost

 

Det blir tilsammen bare 178 kcal, men da har jeg jo brukt to påleggsrasjoner og brødrasjonen. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke følge påleggsrasjonene på 20 gr. Jeg tar så mye pålegg at det blir nok kcal. Også er jeg ikke helt nøye med å få akkurat 220 til frokost, 350 til lunsj (eller 320, husker ikke helt hva det var...). Har prøvd å spurt kursleder om det, men trur ikke jeg fikk forklat problemet godt nok. Hun svarte bare at hun vill ejeg skulle veie maten. men det gjør jeg jo...

 

Er det viktig å bruke 20 gr pålegg? Blir veldig mye, av f.eks philadelfia. Bruker venligvis 7-9 gr på skive....med litt sukkerfritt syltetøy på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppers

Hvis jeg bruker to påleggs-sorter, feks philadelphia og syltetøy, så bruker jeg 5 gr. philadelphia og 15 gr. syltetøy.. totalt skal det bli 20 gram. eller kanskje 10 + 10 går jo også ann.

 

Jeg følger ikke slavisk menyfordelingen. Mest fordi jeg tenker at så lenge jeg går ned (og det gjør jeg jo) så gjør jeg ting riktig i forhold til kroppen min.

 

Sjansen er jo også større for at jeg klarer å fortsette når kurset er ferdig og jeg har gått ned det jeg skal (og blitt ei slank, lekker berte..hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går også ned, så da funker det vel. Bruker bare rundt 4 gr syltetøy på 7 gr philadelfia...kan begynne å spise vanlig philadelfia i steden for lett-produktet kanskje. Da trenger jeg ikke spise så mye av det.. Men heller for lite kcal enn for mye! Det er mitt motto!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

For lite kcal - det er viktig å holde inntaket (vi vil ikke ha ei forbrenning på sparebluss!!). Når det ikke blir rett når dere summerer opp dagen (eller måltida) er det fordi dere skal i GJENNOMSNITT ha det riktige inntaket, kroppen er ikke vant til å få nøyaktig (eks) 1600 kcal pr dag. Dersom dere ser på meny to i kursboka og summerer alle måltider, vil dere se at det ikke blir antallet kcal som står under! Dette fordi dere skal velge pålegg og middag fra både gruppe 1 og gruppe 2. Så en dag blir det 1400 kcal og en anna blir det 1800. Ingenting å frykte, med andre ord!

 

Grete Roede har også regna ut for oss, at dersom du velger likt mellom pålegg- og middagsgruppene vil du havne i snitt på riktig antall kcal! Prøv å se på det i et ukes-perspektiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hvis du feks følger meny 2 og skal ha 220 kcal til frokost så skal du ha det i brød og pålegg og så kommer melkerasjon i tillegg

 

(..)

 

og grønnsaker teller vi ikke kalorier på!

 

 

 

Elisabeth

 

Teller vi ikke på grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne telle grønnsaker hvis du vil det. Faktisk er det ganske greit å gjøre det i starten for da ser du fort hvorfor du ikke trenger å gjøre det :P! Med det mener jeg at det er så lite kcal i de fleste av dem. Du må spise 1 kilo(!) gulrot for å få 300 kcal. Det er noen som det er en del mer i, feks avokado og mais. Erter og bønner er energirike også.

 

Så tell gjerne i vei til du får taket på det. Jeg teller fortsatt en del grønnsaker etter 9 måneder. Ikke alltid, men ofte. Trener på å telle sjeldnere nå...:).

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...