Gå til innhold

Vegetaroppskrifter


Gjest cilio

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen kan komme med gode sunne vegetaroppskrifter. Har et par kokebøker, men blir bare sittene å bla og bla, vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

 

Sliter med å finne på middag til meg og mine barn på 9 og 13. Det blir mye taco, pizza, pølser og annen ferdig eller halvferdig mat. Jeg vil helst bare ha vegetarisk, men trenger hjelp til å komme igang og helst noe som også barna kan like, de griner vel litt på nesa av bare salat og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foxtrot

Hei!

 

Vi er ikke vegetarianere, men vi lager og spiser mye vegetarmat allikevel.

Jeg bruker mye linser og bønner, lager wok, gryteretter, pizza og supper.

Hvis du for eksempel liker Thai mat så er de fleste klassiske retter enkle å modifisere til vegetar.

 

Jeg har laget flere av rettene i denne artikkelen:

 

http://www.aperitif.no/index.db2?id=6393

 

De er knallgode og enkle å få til. Toåringen min er vilt begeistret for alt med avokado, bønner eller linser i, så her er vegetarmat veldig pop.

 

Prøv!

 

Vi kan nesten ikke spise kjøtt lenger, vi blir tunge og dorske og får minimalt med energi. Gi meg en thaisalat med masse chili og peanøtter, og energien formellig spruter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg spiser saus og annet som er tilsatt egg, samt fisk, skalldyr og melkeretter.

Derfor er jeg ergo ikke vegetarianer for å regne.

 

Min mann og vår 13 år gamle sønn spiser kylling, kalkun samt rent oksekjøtt (indre- og ytrefilet, bankebiff, flatbiff samt sjømannsbiff).

 

Det er ikke noe problem for meg å bli mett på en ernæringsmessig god måte, da vi på kjøttdager har salat til, samt grønnsaker i en eller annen form, grov pasta, poteter eller ris.

I tillegg tar vi hver dag to omega3 kapsler (uten tilsatte vitaminer), samt en vitamintablett hver.

 

Bruker ofte valnøtter, solsikkekjerner eller sesamfrø som ingrediens i maten. Prøv det i salaten.....kjempegodt, og nyttig!

Poteter kan varieres i det uendelige. Små poteter med skall stekt hele i ovnen blandet med litt olivenolje samt urter er nydelig.

Husk også at grønnsaker ikke kun egner seg til koking. Her hos oss kan de like gjerne havne i folie i ovnen, gratineres, bakes eller stekes.

Enkelte av de vi kjenner er blitt helt wokomane :P

 

Vi har delt inn uken på følgende måte: 3 dager fisk/skalldyr, 1 dag melkemat, 1 dag suppe og 2 dager kjøtt (kylling, kalkun eller rent oksekjøtt).

 

Det kan bli litt vanskeligere hvis du kun ønsker å spise grønt. Uten melk og egg i matlagingen bør dere ha ekstra tilskudd av vitaminer, hvis dere ikke er påpasselig med hva som blir tilberedt. Erter og bønner er gode proteinkilder.

Nå har de fått mange gode erstatninger for kumelk i hvert fall. Havremelk og soyamelk er det blitt et bredt utvalg av. "Kjøttimitasjon" basert på soya er det også blitt mer av.

 

Nå som grillsesongen er her er det bare å fyre opp grillen med kjøttfrie retter som for eksempel helstekte tomater, småløk og sjaminjong, bakte poteter, soyapølser, sojaburgere, salat samt hele mais stekt i folie med smør, salt og pepper. Tar jeg ikke helt feil vil ungene juble og ikke klage når dette serveres :rolleyes:

 

Lykke til med kostomleggingen!!

 

Med beste hilsen

Lise Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anettech

Enkel og lages raskt!

 

Mål opp selv:-)

 

Blomkål, brokkoli, gulrøtter, vannkastanjer og evt noe annet godt, wok dette, hell over noe vått (rapseolje, kokosmelk etc) og bruk sesamfrø over som du tar i rett før maten er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...