Gå til innhold

Enkel, billig og sunn middag til 8


Gjest Goddag

Anbefalte innlegg

Gjest Goddag

Trenger noen gode middagstips til mat som er enkel, ganske billig og sunn til 8 stk. Bør ikke "rope" kalorifattig, men kan jo være det for det.... Og ikke for mange rare ingredienser og helst uten melk. Er både allergikere og kresne i flokken! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg laget meg Biff Creole i forrige uke, det var veldig godt! Jeg er litt vanskelig i matveien, så jeg utelot rekene og tok bare litt stangselleri, og tomatene gned jeg helt ut. Jeg var litt for ivrig med krydringen, så det ble en livlig natt med rare drømmer etterpå - vær forsiktig... Jeg brukte entrecote, men det finnes billigere alternativer til bruk for så mange. Flatbiff eller hva det heter? Jeg syntes det smakte kjempegodt, særlig den grønne paprikaen var et hyggelig nytt bekjentskap. Ante ikke at jeg ville like GR-mat! Du finner Biff Creole under Oppskrifter - Middag her på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- er både enkelt, godt og rimelig :-)

 

Jeg bruker karbonadedeig og mye grønnsaker som paprika i forskjellige farger, purre, bønner, mais etc. (bruk fantasien og det som er tilgjengelig). I tillegg bruker jeg hermetiske tomater, gjerne de som er smakstilsat med hvitløk, og krydrer med pepper og oregano. Serverer med ris og salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - gryterett er veldig greit og det er lett å styre innholdet og kcal. Som alternativ kan både fullkornspasta med kjøttsaus (karbonadedeig, tomat på boks og tomatpure, løk og gulrot, buljong, hvitløk og krydder) servert med en grønn salat, og risotto være greit.

 

Jeg serverte jentegjengen min ungarsk gulasjsuppe med grove rundstykker til en kveld. Laget dobbel porsjon og det var greit til åtte. Oppskriften er min egen og jeg vet ikke kcal innholdet. Den kan bli litt sterk hvis man ikke er forsiktig med paprikakrydderet, det er avhengig av styrken på paprikapulveret:

 

Til 3-4 personer:

2 store gule løk hakkes og freses i olje/margarin

2 ts paprika pulver drysses over. Surrer i noen minutter.

3 poteter skjæres i terninger og has oppi løken. Salt og pepper drysses over.

2 ss tomatpure og

1,25 liter buljong på terning tilsettes.

Småkoker i ca 20 min.

300 gr karbonadedeig brunes i olje el margarin og has oppi. Kok i 5 min til.

Smak til med timian.

 

Veldig enkel å lage og kan gjerne lages tidligere på dagen eller dagen før, blir bare bedre hvis den får stå litt.

 

Hilsen M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...