Gå til innhold

Rømmegrøt og spekemat.


Gjest Lindco

Anbefalte innlegg

Gjest Lindco

Snart 17. mai og tid for rømmegrøt og spekemat. Vi hadde en testrunde i dag (må jo det) med Fjordland sin rømmegrøt. Snakk om kalorisjokk. 210 kcal per 100 gram, og en øse fant vi ut var ca 100 gram. Da har man ikke "råd" til spekemat på toppen.

 

Noen som har oppskrift på god rømmegrøt med litt mindre kalorier?

Og er det mulig med spekemat som kan nytes med god samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ripley

Hvorfor knipe sånn inn på dette på en dag som 17. mai? Kan man ikke bare være litt strengere dagene før og etter og kanskje legge inn noen ekstra trimpoeng den uka? For min del kommer jeg til å nyte god 17. mai-mat med god samvittighet, det er da bare en dag i året! :)

 

Unnskyld, det var jo ikke det du spurte om, men kanskje et tips til en annen framgangsmåte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Akkurat rømmegrøt er jo en kaloribombe og tar vi smørøye og strøsukker på i tillegg til kanelen - så ramler jo kaloriene inn. Hemmeligheten ligger vel i mengdekontroll - bare en liten smaksprøve av rømmegrøten og heller mer spekeskinke/fenelår/eggerøre (laget med skummet melk og uten/minimalt smør) og vannkringler og så stramme litt inn få kaloriene til andre måltider og spare kosemerkene til den dagen. Det bør være forskjell på fest og hverdag - men en kan jo ha litt tanker om kaloriene i bakhodet når en forsyner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 17. mai og tid for rømmegrøt og spekemat. Vi hadde en testrunde i dag (må jo det) med Fjordland sin rømmegrøt. Snakk om kalorisjokk. 210 kcal per 100 gram' date=' og en øse fant vi ut var ca 100 gram. Da har man ikke "råd" til spekemat på toppen.

 

Noen som har oppskrift på god rømmegrøt med litt mindre kalorier?

Og er det mulig med spekemat som kan nytes med god samvittighet?[/quote']

 

Fikk et tips i dag på kurs: Toro sin rømmegrøt tilberedet med lettrømme - 130 kcal pr 100g grøt.

Til spekemat kan du bruke Priors spekefilet av kalkun - 160 kcal pr 100g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Rømmekolle som jeg koker opp, i den er det bare 115 kcal pr 100 gram. Blir godt som bare det! I tillegg kan man steke røkt kalkunpålegg i tørr panne for å erstatte litt av spekematen. Da er man et lite skritt nærmere et sunt alternativ iallefall.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant, kan du bruke rømmekolle? Hmm,- det kan jeg jo prøve.

 

Ellers syns jeg det er greit å slappe litt av på kravene til en sånn spesiell dag. Det er jo ikke 17. mai'ene vi har blitt feit av. Når det er sagt, så vil jo vekten kanskje reflektere en sånn utskeielse, og så får vi ta det med fatning. Spekematen vil jo også gjøre sitt til at kroppen holder på vannet.

 

Kos dere på 17. mai, men ikke syt etterpå hvis vekten viser litt opp eller står stille :)

 

Gratulerer med dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...