Gå til innhold

Knakende godt tips til god mat på lørdagskvelden!


Gjest merete28

Anbefalte innlegg

Gjest merete28

Denne retten har fulgt familien min i mange mange år, og har i mange anledninger tatt over for pizza på lørdagskveldene, som forrett i konfirmasjon og i andre festelige anledninger. Ungene i familien elsker det, og vil ofte ha dette i stedet for pizza...

 

Ostegrovbrød:

 

100 g hvetemel

150 g grovhvete

100 g margarin (her har jeg bare brukt et par ss olje, og det funker heeeelt fint)

1 pk gjær

2 dl lunkent vann

100 g revet lettost

2-3 fedd hvitløk

2 ss oregano

 

La deigen heve til dobbel størrelse

 

Del deigen i 2, legg den ene delen i bunnen på en kakeform (rund), press den flat, slik at du får en liten kant opp langs formen.

 

Her fyller du med:

 

en finhakket purreløk

en boks bog-skinke

en boks mager-ost (gjerne med smak, f. eks kylling)

eventuelt oregano og lettost, og gjerne også annet krydder du er glad i.

 

Kjevle ut resten av deigen, og legg på toppen. press ned kantene, slik at deigen over og under henger sammen.

 

Heves i ca 30 minutter

 

Stekes på 200 grader i ca 25-30 minutter.

 

Server med en god salat til---

 

Litt knotete forklart, kanskje, men dere skjønner sikkert.

 

Har ikke regnet ut kaloriene, men det kan umulig være så mange.

 

Når jeg lager dette, pleier jeg å lage 2-3 stykker, dele det som ikke blir spist i porsjonspakninger, og fryse ned. Veldig fin lunsj å ha med seg på jobb dersom det er tilgang på micro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bayone
Pr. stykke a 100 gr. så blir det ca 225 kalorier' date=' det er omtrent det samme som i hjemmelaget pizza!

 

Var ikke for å ta gleden fra noen men......her var det nok mer kalorier enn du tenkte deg.

 

 

Elisabeth[/quote']

 

Jeg har laget denne, og 200 g var i alle fall nok til en skikkelig middag for meg. Da blir det 450 kcal og det er ikke avskrekkende for en middag.

 

Deigen ble forresten veldig klissete/bløt, skal den være det eller er det jeg som har gjort noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...