Gå til innhold

Søtningsmiddelet Splenda


Gjest Melona

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Snublet over et (for meg) nytt søtningsmiddel i går, Splenda, eller sukralose. Er det noen som har prøvd det? Det er laget av sukker og er kalorifattig. Skal brukes som sukker i bakverk og matlaging ellers. Noen som vet hva GR-kursene sier om dette middelet?

 

Melona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilringen

Hei, Melona!

 

Har også oppdaget Splenda og synes det smaker bedre enn andre søtningsstoffer. Spurte kurslederen min om det, og hun syntes det hørtes helt greit ut siden det bare inneholder 2 kcal pr. porsjonspakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date=' Melona!

 

Har også oppdaget Splenda og synes det smaker bedre enn andre søtningsstoffer. Spurte kurslederen min om det, og hun syntes det hørtes helt greit ut siden det bare inneholder 2 kcal pr. porsjonspakke.[/quote']

Takk for svar! Er likevel litt skeptisk, det er jo et kunstig fremstilt søtningsmiddel, selv om det er basert på sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakte en blötkake og erstattet alt sukkeret med splenda! perfekt! ingen gas i magen, ingen bismak og den fikk lik konsisens. ANBEFALES!

 

Bakte en gulrot kake også og byttet ut halvparten av sukkeret med splenda, og det ble og velllykket!

 

Jeg bruker splenda i "alt", gröt, naturell youghurt, i potetlompe o.l.

 

splenda ha samme volum som sukker, dvs 1 kopp sukker = 1 kopp splenda. men det er mye mye lettere...

 

GENIALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg at middelet har god bakeevne. Har ikke turt prøve det selv ennå. Jeg holder tråden åpen her hvis noen vet litt mer om langtidsvirkningen på dette stoffet. Jeg er alltid skeptisk til kunstig fremstilte søtningsmidler, noe jeg mener dette er selv om det er utvunnet av naturlig sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 years later...

Har bare prøvd å bake med sukrin. Vet ikke om jeg har smakt kaker med splenda, men det hørtes jo ut på de svarene fra tidligere at det ikke smaker noe annerledes enn sukker.

"Fordelen" med sukrin er jo at det er 0 kalorier i det, men det er litt mere plunder å bake med, du kan ikke bare erstatte sukkeret med sukrin. Det er en stund siden jeg har brukt det, så husker ikke helt hva som var plunderet egentlig, men noe var det. Konsistensen på kakene blir også litt merkelig. Smaken derimot, synes jeg er fæl. Eller det er ikke så mye smaken, men følelsen du får i munnen av å spise ting med sukrin. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, en litt "kjølig", "lammende" følelse. Dessuten koster en pakke sukrin (500 gram, tror jeg) over 60 kroner, så det blir dyrt i lengden.

Jeg spiser heller litt sukker iblant, enn å spise kaker med ekkel ettersmak/følelse i munnen. Det er liksom ikke så ofte jeg skeier ut med kaker, så de ekstra kaloriene unner jeg meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...