Gå til innhold

Hjelp en stakkars kjøkkendust...


Gjest Strikkeline

Anbefalte innlegg

Gjest Strikkeline

Jeg vokste opp på 80-tallet, likestillingens glansalder, og har følgelig ikke lært så mye "gammaldags" matlaging (for det var jo mannen som skulle styre kjøkkenet, ikke sant? Til gjengjeld er jeg RÅ til å vaske bil....)

 

Jeg har lyst til å lage gele av saft med redusert/ingen sukkermengde. Men jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre med gelatinplatene... noen som kan forklare dette på en meget enkel og forståelig måte? Har bursdag snart, jo, vil ha noe snacks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen der ja!!! Er flinkere på mer "moderne" mat og har til dags dato aldri lagd kjøttkaker f.eks. ...... :) Men de gelatinplatene mener jeg å huske at min mor bløtla i kaldt vann noen minutter for så å klemme ut vannet før de legges i varmt vann og rører...... :) Tar du sjansen etter min "enkle" forklaring?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver! Har så SINNSYKT lyst på gele...

 

Kan alle Fun Light-variantene brukes til sånn gele?

 

Det tror jeg..... ;) Har hvertfall hørt at noen har lagd saftis av Fun-light. Idiotisk av meg å svare deg når jeg ikke har peiling! :) Men jeg hadde garantert prøvd å lage gele av den typen man liker best. Enten blir det bra, eller det går rett til h........ Tror det blir bra! Si fra når du har prøvd da! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke alle typer saft. Det er jo gelatin som gjør at det stivner.

 

Men ikke kok safta, smaken kan ødelegges pga de kunstige søtstoffene. Eller noe sånt.

 

Varmt vann til å røre ut gelatin i =kok opp vann og rør ut i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppers

Hei,

 

Det er egentlig veldig enkelt, faktisk.. jeg måtte lage det masse en periode jeg var på Ketolyse kuren.. (så nå blir jeg kvalm bare jeg ser gele, nesten...) var jo det eneste søte nesten som vi kunne spise.

 

Du kan lage det på to måter:

 

1. med gelantin pulver. Da varmer du opp safta (jeg brukte micro`n ) og så rørte du pulveret inn i det og satte i kjøleskap

2. med gelantin plater. da legger du de 10 min i kaldt vann, klemmer ut vannet og varmer saft i micro`n og blander inn platene. Pass på å rør godt så det ikke blir noen klumper.

 

Jeg brukte fun light saft (eller sun light??, hmm.. en av de er såpe, ikke bruk det :-))

 

Lykke til og kos deg.. Husker at jeg også noen ganger blandet inn krem.. da blir det fromasje.. også godt.. Hvis du feks gjør følgende:

 

Legg skivet jordbær i bunnen, hell over fromasj (gele med krem) og la det stivne, og så hvelver denne på et fat så har du en liten god og frisk sommerkake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannike

Om du er glad i gele, er heistad sine geleprodukter super. det er det 7 kalorier pr 100 gram. så du kan spise så mye du vil.. hehe... Heistad får du kjøpt i de fleste matvarekjeder... den er også kjempe god... liker du vaniljesaus kan du prøve med litt kesam vanilje på.. namm namm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er glad i gele' date=' er heistad sine geleprodukter super. det er det 7 kalorier pr 100 gram. så du kan spise så mye du vil.. hehe... Heistad får du kjøpt i de fleste matvarekjeder... den er også kjempe god... liker du vaniljesaus kan du prøve med litt kesam vanilje på.. namm namm...[/quote']

 

Jeg har også god erfaring med heistad lavkalori produkter. De har også en vanilje saus. Min erfaring er at Ica supermarked, Ultra og Meny har disse produktene. Et annet tips for å gjøre gelen litt mer spennede, er å blande i f.eks. jordbær, bringebær, blåbær osv. (ikke kiwi og stirus frukter, da stivner ikke gelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

en liter ferdigblandet saft (jeg tok altfor tynn saft, den skal vi nok blande sterkere neste gang), og siden jeg er ganske lat, blandet jeg den med varmt vann fra vannkokeren med en gang (altså fikk jeg ikke smakt den til, for det var jo altfor varmt).

 

I en skål la jeg gelatinplatene, en hel pakke, siden det sto at det var nok til en liter, i kaldt vann. Min skål var grunn og bred, men det funket selv om de hadde det litt trangt nedi der.

 

Lot dem ligge der i 5-6 minutter, og da løftet jeg dem over i min nykokte saft, og satte sønnen til å røre til det ble helt klart (flink gutt, det tok ikke mange minuttene).

 

Så satte jeg den til avkjøling, og minuttene gikk. Da den var kald, satte jeg den i kjøleskapet, og timene gikk.

 

Det tok laaaang tid.

 

Så kom jeg på at de der gelatinplatene nok hadde ligget i skapet noen år, for jeg kan ikke huske akkurat NÅR det var jeg trodde jeg skulle lage ripsgele og derfor kjøpte gelatin. Så jeg sjekket, og fant ut at de stakkars platene gikk ut på dato for 5 og et halvt år siden. Kjapp telefon til svigermor, som trodde jeg nok likevel ville overleve å spise geleen, hvis den noen gang stivnet.

 

Og det gjorde den. Over natta. Og godt ble det også, men altså litt "bleik" i smaken pga tynnblandet saft.

 

Neste prosjekt er sterkere saft og prøve med gelatinpulver, som jeg fant i min lokale nærbutikk som er underlagt Norgesgruppen.

 

MEN, det skal sies: Dia-vaniljesaus hadde min ellers så utmerkede nærbutikk IKKE, så det ble vanlig saus. Nam!

 

 

...og vi ønsker lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...