Gå til innhold

Slankedagbok maimamma


net

Anbefalte innlegg

Eg vart mamma til andremann i mai, og skal frå i dag byrja eit nytt og betre liv!

;-)

Ferien er over, så det er på tide å eta litt sunnare att. I fjor gjekk eg ned 14 kg vha 2 GR-kurs, og har tenkt å koma meg inn att i den livsstilen no framover: Eta mange måltid kvar dag, eta lettare pålegg og verta flinkare med frukt, grønsaker og yoghurt!

 

Høgde: 175 cm

Startvekt: ca 88 kg

Mål: Å gå litt ned i vekt... ;-)

Dersom eg kjem ned att til sluttvekta etter førre GR-kurs, 78 kg, skal eg vera godt nøgd. Då er eg nesten nede innanfor ein BMI innanfor normalen. (Eg trur eg må ned til om lag 75 for å koma innanfor normal-BMI.) Eg slutta for øvrig på GR då eg oppdaga at andremann var undervegs, så eg fullførte ikkje kurs nummer to. Likevel var eg godt nøgd med resultatet!

 

Hemmeligheten slik eg opplevde det sist, var å eta mange "skikkelege" måltid kvar dag, og særleg frukost, lunsj og mellommåltid før og etter lunsj gjorde utslaget! Då vart eg mindre lysten på å eta "altmogleg" på kveldstid.

 

I utgangspunktet ser eg føre meg å liggja på 1900-2000 kcal sidan eg fullammar og har planar om dette i mange månader enno! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 86 kg (2 kg ned!)

 

 

2. 84 kg (4 kg ned!)

 

 

3. 82,5 kg (BMI< 27)

 

 

4. 79,9 kg

 

 

5. 78 kg (Same som eg kom ned til sist, vha GR!)

 

 

6. 76,4 kg (BMI < 25)

 

 

 

- Eg har mange delmål, så det skal vera overkomeleg å nå ned til desse! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei net!

Så fint at det er flere enn meg som nylig har fått bebis, og som skal ned i vekt!

Du hadde så mange fine delmål, at jeg nesten må lage meg noen slike.

Jeg skal ned mye mer enn deg, har fortsatt 17,8 kilo ekstra etter fødselen - og håper å kunne ta av enda noen flere i tillegg. Det trengs, for å si det slik.

 

Er det gutt eller jente du fikk? Selv fikk jeg ei jente, som er 16 dager i dag.

Vi er ute og triller tur hver dag, så håper det gir resultater etterhvert.

Er helt enig med deg i at mellommåltidene er kjekke å ha, men jeg innrømmer glatt at jeg fortsatt har lyst på "noe" om kveldene. Regner med at det suget gir seg etterhvert, det er jo mer enn nok mat ellers - for all del!

 

Jeg gikk kurs i fjor vår og gikk ned 8 kilo, men finner ikke igjen boken min. En gammel bok fra 2002 sier at ammende skal spise 1500-1700 kcal om dagen, men det er vel for lite? Jeg fullammer ikke helt, har ikke nok melk til det - så kanskje det er tilstrekkelig med kalorier allikevel? Jeg er litt rådvill på det området der, så foreløpig har jeg ligger på ca 1500 kcal om dagen.

 

Skulle ønske jeg "bare" hadde 10 kilo som skulle bort, jeg også - men kanskje vi kan følge hverandre litt allikvel? Alltids kjekt med litt motivasjon og oppmuntring, enig?

 

Ønsker deg lykke til, i hvertfall!

hilsen fra femalia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei femalia!

 

Koseleg med respons frå deg! Gratulerer med jenta!

Eg fekk gut nummer to i mai - førstemann fyller fire i desse dagar. Du har mykje å gle deg til...

 

 

Eg sprakk nok ganske fort sist eg gjekk hardt ut her med delmål og greier... Men, men: No har eg planar om å satsa på ny frisk no frå måndag av. *blunkar*

 

Når det gjeld amming, så meiner eg at vi skal eta så mange kaloriar som vi reknar oss fram til, i høve til lengde, vekt i utgangspunktet og mengde trim. (Har du dette oppsettet i den gamle boka? Viss ikkje kan eg hjelpa deg.) Når vi følgjer GR-kurs utan å amma, altså "på vanleg måte", så trekkjer vi frå ei viss mengde kaloriar frå dette reknestykket. Det er slik eg har kome fram til om lag 1900 kcal/dag.

 

Går det bra med deg? Vi kan gjerne oppmuntra kvarandre litt her! Eg skal vega meg på måndag, så får vi sjå...

 

- No er det ein liten på sofaen som krever litt merksemd frå meg - vi "snakkast"!

 

-net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som deg har jeg latt slankingen fare de siste ukene. Jeg gikk ikke ned etter nesten tre uker med lange, daglige turer og 1600 kcal pr dag. Fant ut at kroppen kanskje forsøkte å fortelle meg noe, så jeg roet ned tempoet mange hakk..

Kommende uke begynner jeg faktisk på kurs, via nettet. Jeg fant ut at proff hjelp nok er tingen for meg i denne situasjonen... Skal ligge på meny 3, 1900 kcal. :-)

 

Målet er ned 5 kilo til 22 oktober, da er det dåp. Håper selvsagt på mer, men får bare bruke den tiden det tar. Hadde jeg greid 7 kilo hadde det vært topp, men kroppen min er fortsatt full av vann, så det kan jeeg neppe regne med.. Fikk tips om å sjekke stoffskiftet i dag, og det skal jeg jammen gjøre dersom vektnåla ikke rører seg...

 

Vi får oppmuntre hverandre underveis, kos deg med gutten din så lenge! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen femalia!

 

No byrjar eg på ny frisk - håpar eg!

I dag viste vekta 86,5 kg, og dermed bør første delmål vera innan rekkevidde allereie om ei veke!

 

1600 kcal var nok for lite for deg, ja - krysser fingrane for at du finn ut av ting vha nettkurset!

 

Lykke til vidare, så "snakkast" vi her etter kvart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

86,0 ved veging i dag!

 

Dermed er første delmål nådd - ikkje heilt fortent, kanskje, men, men. Eg avslutta m.a. helga med muffins-kakedeig og chips... Og denne veka er det 4-årsdagsfeiring, så...

 

Men eg har bestemt meg for å ta tida til hjelp, og stressar ikkje dette med slanking. Det er viktigare for meg å leva sunt, enn å rasa ned i vekt! Så eg er nøgd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har nådd første delmål!!!

Hurra for deg!

 

Kos deg med bursdagsselskap, litt må man jo unne seg - og en 4-årsdag skjer bare én gang!

 

 

Lykke til videre, og gratulerer igjen med å være superflink!

 

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei -net!

Gratulerer med oppnådd delmål. Og jeg regner med at det er også du som er -net på NM!?

 

Jeg har funnet frem gamle GR bøker idag, og skal ligge på meny 4 + ekstra med frukt og melk siden jeg fullammer. Bebbisen min er 2 uker til lørdag!

 

Lykke til! Og artig å lese slankedagbøkene her inne. Kanskje jeg skulle lage en selv også?

 

Pope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Floodhest

Hei til dere ammende slankere!

Hvor mye kalorier bruker man egentlig på en dag når man ammer? Noen som vet?

I går spiste jeg ca 1300-1400 kal og trente 1 time styrketrening som tilsvarer over 500 kalorier visstnok. Noe sier meg at dette blir for lite når jeg tross alt er i aktivitet hele dagen i tilleg til at jeg ammer..Akkurat nå er lillegutten min så forkjølet at han nesten ikke får spist, så jeg har sånn melkespreng at bare puppene veier sikkert 2 kg mer enn vanlig...Så det er jammen bra jeg ikke skal veie meg før om 4 dager!! Jeg målte BMI i går og var visst innenfor normalvekt, men må likevel ned noen kilo for å komme inn i alle klærne mine igjen.

Pilates ja! Det er en artig utfordring, men det kommer seg utrolig fort når man kommer inn i det gitt! Tror det er super trening for oss som har gått gravide og trenger å styrke rygg mage og bekken. Har fått 2 barn på 2 år nå..Gått litt fort i svingene! Minsten er snart 6 mnd. Har 3 gutter tilsammen. Har veldig lyst på en jente...Men jeg og mannen min er skjønt enige om at 3 er nok! Men det er litt kjipt å være 28 og liksom ferdig med produksjonen..Men når sant skal sies - jeg HATER å gå gravid. Jeg har forferdelige svangerskap fra dag 1 med kvalme, oppkast, lavt blodtrykk, bekkenløsning - u name it! Så når jeg tenker på det, så er 3 mer enn nok! : )

Noen som skal til syden i desember da? Jeg har desperat lyst til å hvertfall gå ned 2-3 kilo den neste måneden. Det skulle vel ikke være umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et nickname du har skaffet deg, du som "bare" har 5 kilo ekstra, heheh :-)

 

Tror nok du spiser ALTFOR lite, er jeg redd. Jeg fullammer ikke, men fikk beskjed om å ligge på meny 3, altså 1900 kcal pr dag. Og da skal jeg IKKE overstige 9 trimpoeng i uka. Når du spiser så lite som 1300 kcal om dagen og i tillegg trener en del, vil kroppen sette i gang spareblusset - og du vil ikke rikke deg nedover i det hele tatt.

Forsøk en uke med 1900 kcal som utgangspunkt, men reguler kaloriintaket i forhold til trimmen. Trener du mye en dag, så plusser du på en 2-300 kalorier.

 

Solskinnsbolla og jeg er nå i gang med en lynkur, som ligger på ca 1100-1200 kcal pr dag, MEN det er kun fordi vi har hatt svært lite vektreduksjon og trenger et kick for å sette forbrenningen i gang igjen. Jeg går på kurs og har fått kursleders anbefalinger om dette. Ikke sett igang med en slik kur nå med en gang, det kan du heller forsøke siste uken før sydenturen, dersom du ikke har gått ned alle kiloene dine.

 

Spiser du regelmessig (gjerne hver annen time) og trimmer litt hver dag, samt at du spiser nok - går du garantert ned :-)

 

Velkommen i klubben og forumet, forresten - og lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floodhest

Hei!

Etternavnet mitt er flood - derav floodhest..Kom ikke på noe bedre i farta! Tror jeg må regulere inntaket mitt opp litt ja. Skjønner ikke helt- vekten har stått standby på 67 kg i 4 mnd nå, men det kan jo være pga at kroppen græbber tak i alt han kan fordi jeg ammer og kanskje ikke får i meg nok mat egentlig..HAr følt meg som en altslukende container etter fødselen, så jeg skjønner ikke helt det..

5 kg er gjerne ikke så mye, men de er irriterende nok når alle klærne dine enten er for trange, eller når du føler at det du har på deg sitter som et pølseskinn..

Men tenker på oss som er småbarnsmødre - jeg vet ikke med dere, men jeg har en som eeelsker å bli bært, vugget, hipset og hojet meg hele dagen. Sover lite og spiser myyye - når han er frisk vel og merke. Hele dagen føles som en treni ngsøkt - men det får vi jo ikke ta med når vi registrerer aktiviteten vår. Gutten er snart 6 mnd, men allerede 10 kg, så det er ganske tungt å holde på han hele tiden..Men det får vi bare ta som en ekstra bonus siden vi ikke får registrert det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...