Gå til innhold

Forslag fra meg :)


Gjest IC242

Anbefalte innlegg

Synes det er så gøy å lese forslag fra andre til f.eks pålegg, mellommåltid og kosemat. Så da kommer jeg med noen tips selv, så kan de som vil komme med sine egne!

 

Frokost/lunch/kvelds - pålegg

 

Cottage cheese med en god porsjon heistad blåbærsyltetøy (utrolig nam nam) Spesielt godt på knekkebrød av alle slag, kanskje aller best på Fiberrik med tranebær. Nesten som å spise godteri til frokost ;)

 

Lettost 3% fett fra kavli (tynt lag) i steden for smør bruker jeg alltid under ekstra lett hvitost fra Synnøve og kalkun/kylling-pålegg. Godt med tynne epleskiver på osten og tomat/agurk på kalkunen.

 

Tacosaus eller salsa er kjempegodt oppå kylling/kalkunpålegget. Masse god smak! Og bare 30 kcal pr 100 gram eller noe sånt. Bare å lesse på.

 

Banan på knekkebrød er jo en slager, men en del kalorier da. Det positive er at det gir mye energi som holder utover dagen. Godt med litt salt knekkebrød, så får man flere motsatser. Det sprø mot det myke, det salte mot det søte.

 

Vil generelt si at jeg er veldig fornøyd med alle lett-syltetøy-typene fra Heistad. Bedre enn vanlige syltetøy! Bærsmaken er god og det er ikke så søtt.

 

Havregrøt er godt! Blandet med litt heistad-syltetøy eller annen ren fruktmos (f.eks sånn som er til babyer). Da trenger man ikke sukker på i alle fall. Det er ekstra godt å strø på litt go'dag frokostblanding med frukt på toppen. Dette metter veldig! Supert som lunch-middag hvis man skal på kveldsvakt.

 

Kesamdip (mager kesam blandet med diverse dip-mikser) blir kjempegodt, både til salat, gulrøtter og andre dip-grønnsaker og selvfølgelig også potetgull :D Jeg liker å røre inn litt skummet melk i kesamen så den får mer rømme-aktig konsistens. Hvis du skal ha den til taco kan du også blande inn litt sitronsaft, så blir den litt friskere.

 

Et tips til taco-elskere: bruk MASSE grønnsaker, noen få tortillachips-trekanter og litt ekstra tacokrydder som du strør over (finnes jo som bordkrydder). Da trenger du ikke så mye kjøttdeig og du slipper de veldig kaloritette skjellene og lompene. Ekstra lett hvitost fra synnøve er godt her også.

 

Snaks og kos: Heistad gelé og sjokoladepudding er kjempegodt! Heistad vaniljesaus kan du blande med vanilje-kesam og lage god vaniljekrem. Følg bruksanvsningen på saus-posen for vaniljekrem.

 

Putt en boks med yoplait 0,1% fett i frysern noen timer og spis som is. GODT! Kan også blandes med litt frukt/bær.

 

Ferske bringebær er nyydelig som godis. 20 kcal pr 100 gram! Det er jo ingenting :) Trenger ikke noe saus på en gang. Skynd dere mens det fortsatt er bær-sesong. Du kan jo alltids gå på jakt etter villbringbær så får du litt gratis trim også.

 

Yoplait-yoghurten er kjempegod å dippe finncrisp oppi! Supert til mellommåltid.

 

Jeg hadde visst ganske mange tips jeg! :D Håper noen kan dra nytte av det, og dele noen av sine egne tips også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...