Gå til innhold

Meny 3


Gjest nanny

Anbefalte innlegg

Skal spise etter meny 3, 1900 kcal. Dette blir mye mat i løpet av en dag. Har bestemt meg for at jeg ikke skal spise usunn mat, gotteri, kaker og sånn, i ukedagene men ha en fridag, lørdag, til å smake på noe av det jeg har hatt lyst på i løpet av uka.

 

For å få fylt opp kvoten på 1900 kcal spiser jeg derfor vanlig pålegg og ikke spesielt fettfattig pålegg. Holder meg innenfor de anbefalte grammene men lurer nå på om det er bedre å spise lett produkter og heller i større mengder.

 

Noen som skjønte spørsmålet og har erfaring?!?

 

Når det gjelder middag øker jeg noen ganger opp mengden mat slik at jeg fyller opp til maks kcal på middagsrasjon, andre dager spiser jeg mindre mengde og heller tar litt tilbehør til middagen som feks. saus, fetaost, smør, rømme....

 

Synes dette er enklere å forholde seg til i og med at vi har 4 barn/ungdommer i huset som skal spise "normal" mat.

 

Mulig at dette blir feil i forhold til å legge om livsstilen? At det er viktig å gå over til lettprodukter og ikke ha tilbehør som nevnt til middag. Usikker på dette i forhold til ungdommene i huset. Det skal jo være mulig å kose seg litt en gang i blandt eller?

 

Guria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at du fyller ut inntaket ditt med vanlig pålegg i tilmålt mengde enn å ta mer av lett pålegget. Det er jo også noe med volumet på det du spiser!

 

Det virker som du ellers gjør det på en fornuftig måte. Du kan jo evt. bytte ut rømmen med rømmekolle, men det virker som om du har funnet en stil som passer inn i din hverdag, og det er viktig ;)

 

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg synes ikke at 1900 kcal er så meget og har ingen problemer å få i meg dette antallet selv med magert pålegg (skinke, lett jarlsberg eller røket laks som ikke er lett pålegg). GR kost er normal kost i min familie med tre barn. Jeg ville heller kuttet ut smør, rømme, fløte eller smørbaserte sauser og spist mer næringstett og kalorifattig mat. Vi spiser til vanlig ikke sauser - men hvis vi spiser sauser så er det sjysauser. Rømme og smør har usunnt fett og ingen næringsstoffer å snakke om og bør unngåes av så vel barn som voksne. Det samme med fete oster - men litt fetaost og oliven eller avokado i salaten er bra. Røket laks, makrell og andre fete fiskepålegg har sunt fett og omega 3 fettsyrer og er godt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra korsa og fru luna! Kjekt med tilbakemelding ;)

 

Legger det på minnet og viderefører det i mat-planene fremover. Det er jo først og fremst jeg som står for innkjøp av det som finnes i kjøleskapet og matskapet. De andre i familien tar "det de finner". Har forresten forlengst funnet ut at Toros sauser er å foretrekke i stedet for hjemmelaget, mange gode sauser med få kcal. Bruker ikke smør til vanlig og rømmen vi bruker er 20% lettrømme. Har redusert bruken av ferdig dressing. De feteste sortene "glemmer" jeg å kjøpe når jeg er på butikken.

 

Guria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...