Gå til innhold

Min fredagsmeny


Gjest IC242

Anbefalte innlegg

I dag er det fredag, og siden jeg jobber kveldsvakter resten av helga blir det den store kose-dagen i dag ;) Middagen er allikevel sunn, og jeg deler oppskriften med dere.

 

Kyllingfilet, en stk pr person

Soltørkede tomater i olje

Rød løk

 

Poteter

Gulrøtter

 

Isbergsalat med sitrondressing

Andre salatgrønnsaker etter ønske

 

Lett-bearnaise eller en annen god og passende saus

 

Dessert: Bringebærfromasj

 

Vask potetene grundig og del dem i passende båter. Kutt gulrøttene i passende biter/staver. Legg alt i en pose eller tett boks sammen med litt vann og krydder du liker. Jeg bruker pastamix-krydder fra knorr med urter og forskjellig annet + litt hvitløk. Rist posen eller boksen godt slik av krydderet setter seg på alle sider av potetbåtene og gulrotbitene. Legg på bakepapir i ovenen på 200 grader ca 40 minutter.

 

Kyllingfileter, hakket rødløk og hakkede soltørkede tomater (4 stk bruker jeg til 2 kyllingfileter og 200 gram løk) legges i en ildfast form med folie over. Settes i ovnen sammen med potetene (det er vel igjen kanskje 30 minutter steketid nå?) Siste 5 minuttene tar du folien av og setter på grill i ovnen. Skru temperaturen opp. Dette gir alt (potetene og kjøttet og alt) et sprøtt preg.

 

Kutt opp salaten og lag en dressing av 1 ss sitronsaft, 2 ss vann, 1-2 ts sukker/tilsvarende søtningsstoff og en klype salt. Hell over salaten og den blir kjempefrisk og god på smak. Jeg synes også det er godt med cherrytomater i salaten.

 

Desserten: Lag heistad bringebærgelé med kun 4 dl vann. Bland inn et beger mager kesam og en god del bringebær. Spar noen bringebær til å pynte med på toppen. Settes i kjøleskap noen timer. Serveres sammen med kaffe og kanskje en god, mørk sjokoladebit? :)

 

Ha en fortreffelig fredagskveld! Og god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...