Gå til innhold

Kinamat - hvor mange kcal?


Gjest MamiK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen ganger tar lysten overhånd og man bestiller noe kinamat på fredagskvelden (som i dag som vi har stått på huet i 1 uke pga en innflytningsfest med mat og drikke ++ til 50 gjester). Eller man drar ut å spiser en kveld med venner. Ok, poenget... Er det noen som har noen ide om hvordan man skal regne ut dette i kalorier?

 

Eks

Medium porsjon med ris, kylling, grønsaker og szecuan-saus

 

eller

 

Medium porsjon med ris, karrisaus og kylling?

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du no. skulle gjerne hjulpet deg men lurer på akkurat det samme selv da vi egentlig ganske ofte er ute og spiser kinamat..

 

Håper vi får noen svar...

 

Trine

Hei!

 

Noen ganger tar lysten overhånd og man bestiller noe kinamat på fredagskvelden (som i dag som vi har stått på huet i 1 uke pga en innflytningsfest med mat og drikke ++ til 50 gjester). Eller man drar ut å spiser en kveld med venner. Ok' date=' poenget... Er det noen som har noen ide om hvordan man skal regne ut dette i kalorier?

 

Eks

Medium porsjon med ris, kylling, grønsaker og szecuan-saus

 

eller

 

Medium porsjon med ris, karrisaus og kylling?

 

Takker for svar ;)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på GR-kurs, lærte jeg at jeg skulle ta risen på øyemål, en rasjon er vel 125 g...eller? husker ikke akkurat, men det går fint å øve opp øyemålet. Så skulle jeg forsyne meg med passe mengde av den øvrige retten og skrive 400 kalorier totalt. Meningen med å telle kalorier er ikke at det skal bli 100 % nøyaktig, men å lære seg til å spise passe mengde. Dette var rådet jeg fikk av min kursleder, og det har fungert utmerket for meg. Når det gjelder kinamat, så er den stort sett veldig fettfattig, bare du holder deg unna de frityrstekte rettene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med kinamat - kinesisk mat er like variert som norsk mat i både næring og kalorier. Mitt inntrykk er at det er mye kalorier og mye salt. Men dersom en unngår det frityrstekte og de værste av sausene og spiser moderate mengder så bør det bli bra. Jeg merker at jeg er veldig lenge mett etter at jeg har spist på kinesisk restaurant - men jeg går og spiser sprøstekt sjøabbor med sterk hunansaus så snart jeg får en sjanse, så lar jeg heller være å spise ris og spiser dampete sukkererter og brokkoli til (ber om at de ikke lager med østersaus). Nam nam. Jeg pleier å føre opp alt fra 500-1000 kcal, alt etter hva og hvor mye jeg spiser. Pekingand med fett og sprøstekt svor med pannekaker og søt plommesaus gir endel kalorier for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Klart det er ørten forskjellige kina-retter, derfor jeg nevnte to av de jeg spiser mest.

 

Føler også at noen tror at kinamat er ganske kalorifattig fordi det er mye grønsaker, kjøtt og ris. Men tenkt på all den olja de bruker i sausene? og til steking? Når jeg ser asiatere steke mat på gaten lesser de jo på med olje, selv om det ikke er frityr.

 

Kjøper man Blue Dragon Chop Suey saus så er den ganske kalorifattig, men om den er det på restaurant er jo ikke godt å vite.

 

Jeg har skrevet ned ca 700 kcal når jeg spiser alt, men har en følelse av at jeg burde føre opp mer....

 

Jeg spiser alltid kylling, nesten all risen (liten skål) med masse grønsaker og saus (eks Szeuan eller hva det heter, karrisaus, shop suey eller sursøt osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...