Gå til innhold

Blomkålgrateng, værsågod!


Gjest Strikkeline

Anbefalte innlegg

Gjest Strikkeline

Nam, i dag fant jeg fram en gammel oppskrift fra en gang jeg var vikar for en 9.-klasse som hadde skolekjøkken. Vi laget blomkålgrateng.

 

Først lager du hvit saus, jeg lager den med margarin, hvetemel og halvt om halvt lettmelk og skumma melk. Krydres med litt salt og en dæsj muskatnøtt. Den der muskaten er viktig for både smak og lukt! Ca 1/2 teskje nykvernet muskat til 1 liter melk.

 

Så freser du opp noe kjøtt - det kan være baconbiter (men det er jo litt fy for oss), bogskinke eller kyllingskinke. Jeg brukte kyllingskinke i dag, en boks til 1 l melk. Skjæres opp i terninger eller "stenger". Kan godt legges i sausen helt naturell, men jeg synes det smaker bedre når den er stekt på forhånd.

 

Kjøttet blandes altså i hvitsausen. Så legger du i blomkål (jeg deler en bukett i 2 eller 3 biter, så det ikke blir så svært), 1 stort eller 2 små blomkålhoder. Da blir det nokså tett der nede i sausen, men det skal være sånn.

 

Hele blandinga has over i en ildfast form, og så skal det ost oppå. Der har jeg ikke funnet noe magert som smelter like godt som vanlig hvitost, så jeg tok vanlig Norvegia.

 

Gratineres på 200 grader til osten er gylden og blomkålen blir litt myk.

 

Serveres med revne gulrøtter og kokte poteter. Enjoy!

 

Jeg regnet ca 500 g blomkål, ca 75 g skinke og 1 1/2 dl hvitsaus pr porsjon (DIIIGER!), og ble ordentlig mett på hva jeg fant ut var ca 400 kcal.

 

Og mann og barn himlet med øynene og var lykkelige, så dette blir nok gjentatt om ikke lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes godt ut! Har tips til en enda enklere variant. Fant blomkål og broccoli grateng i frysedisken fra Eldorado. Pr 100 gram 64 kcal. Pakken veide 750 gram. Jeg lagde den i micro'n uten ost på og serverte kylling fileet og pasta sammen med.

 

Mulig din variant ble magrere, syntes bare det er praktisk at jeg vet kcal pr. 100 gram.

 

Forkokte du blomkålen på forhånd?

 

Mens jeg skriver kommer jeg på ennå en variant men er usikker på kcal pr. person. En venninde av meg bruker toros blomkålsuppe som basis. Lager suppen med litt mindre veske enn vanlig. Fyller den i ildfast form og fyller på med skinke og blomkålbuketter.

 

Nå tror jeg det er på tide å ta kveld. Blir jo sulten av dette jeg ;)

 

- Pæra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften hørtes god ut ;) Har et tips til hvordan sausen kan bli enda litt sunnere. Jeg pleier å lage hvit oste-saus med skummet melk, litt kesam og litt magerost 3%. Jevner sausen med maizena. Krydrer med salt, hvit pepper, muskat og litt grønnsaksbuljong. Blir godt! Laget faktisk akkurat denne sausen og hadde da blomkålbuketter oppi, som en blomkålstuing. Hadde det til go' og mager røkt kjøttpølse som jeg stekte i ovnen uten noe fett + potet- gulrot- og kålrot-mos (er oppskrift på dette på middags-sidene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg forkoker ikke blomkålen, men skjærer den i såpass små biter at den blir litt myk når den gratineres. Det er godt å ha litt å bite i.

 

Jeg liker ikke kesam, jeg. Jeg ser den er med i veldig mange oppskrifter her på klubben, men jeg synes det ødelegger smaken på alle de rettene jeg har prøvd. Da får det heller være - og jeg bytter ut med melk eller lettrømme, alt etter hva jeg lager.

 

Det blir uansett ikke store mengder av denne sausen, og jeg er jo ingen kokk - så det får bli så enkelt som dette hvis jeg skal lage det!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...