Gå til innhold

Får ikke til å bake grovt brød, kan du hjelpe meg?


Gjest TAIKO

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd å bake grovt brød, men de blit "rå-våt-ikkeferdig" inni.

Og tunge som bly,

 

Har prøvd i brødbakemaskina nå, siden jeg ikke får det til selv.

MEn det blir samme resultat der.

 

Det virker ikke som om det hever seg.

 

Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jeg er ingen ekspert, men kan jo prøve å hjelpe deg for det. Hva slags oppskrift bruker du? Og hva slags temperatur steker du på? Letter å finne feilen hvis du forteller litt mer. :)Bruker du kjøkkenmaskin eller elter du for hånd?

 

En god regel er uansett at brødet er ferdig stekt når du banker i bunnen av brødet og får en hul lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er heller ingen ekspert på området, men jeg har akkurat lært meg å bake grovbrød. Fikk akkurat samme resultat som deg helt til jeg prøvde svigermors oppskrift :D

 

Jeg tror det jeg gjorde feil i alle fall var å ha for lite hvetemel i. Jeg tenkte at jeg skulle lage GROVT brød, og da skulle det nesten ikke være dint mel, men uten det klarer jo ikke brødet å heve. Nå har jeg ca 3 liter væske, 2 kilo siktet hvetemel, 2 kilo grovmel (hvete, rug), litt (tilsammen ca ett kilo) linfrø, solsikkefrø, sesamfrø, havregryn, kruskakli eller andre spennende grove saker. Og så gjær og en teskje salt og sukker. Det blir 6 brød som jeg steker i litt over en time i form, og deretter ca 10 min uten form. Men det avhenger jo av ovnen.

 

Lykke til neste gang, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...