Gå til innhold

Matvaretabellens grønnsaksgryte


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

I næringstabellen på http://www.mat.no står det at "grønnsaksgryte med potet" har 42 kcal pr hundre gram. Men det kan vel ikke stemme uansett hvilke grønnsaker jeg putter i gryta :D Har tenkt til å lage en gryterett/lapskaus/grønnsakssuppe i dag med kålrot, gulrot, purre, kålhode og potet. Hvordan skal jeg regne ut kcal i denne gryta da? Grønnsakene har mellom 23 og 30 kcal pr 100 gram, mens potet har jo 75 kcal pr 100 gram... Kanskje 42 kcal pr 100 gram blir riktig siden det er mer av grønnsakene enn potetene i gryta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget gryta nå, står og putrer og lukter veldig godt! Det jeg gjorde var at jeg veide alle grønnsakene før jeg putta de oppi. det var f.eks 500 gram kålrot, 750 gram potet, 300 gram purre osv (runda av tallene litt). Så brukte jeg 2 liter vann, som jeg regnet med veide 2 kg. Tilsammen med alle grønnsakene ble det 4550 gram og 1100 kcal, så da tok jeg 1100 og delte på 4550. og det ble 0,24. Så ganget jeg det med 100 gram og det blir jo da 24. Så da er det vel 24 kcal pr 100 gram?? Regna ikke med buljongen jeg hadde oppi da men det er vel ikke mye (2 grønnsaksbuljongterninger og et par ts kjøttbuljong) Jeg skal altså spise 2 kg grønnsaksgryte til middag i dag! Haha :D Nei får vel spe på med flatbrød med lettmargarin :) og kanskje en liten dessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget gryta nå' date=' står og putrer og lukter veldig godt! Det jeg gjorde var at jeg veide alle grønnsakene før jeg putta de oppi. det var f.eks 500 gram kålrot, 750 gram potet, 300 gram purre osv (runda av tallene litt). Så brukte jeg 2 liter vann, som jeg regnet med veide 2 kg. Tilsammen med alle grønnsakene ble det 4550 gram og 1100 kcal, så da tok jeg 1100 og delte på 4550. og det ble 0,24. Så ganget jeg det med 100 gram og det blir jo da 24. Så da er det vel 24 kcal pr 100 gram?? Regna ikke med buljongen jeg hadde oppi da men det er vel ikke mye (2 grønnsaksbuljongterninger og et par ts kjøttbuljong) Jeg skal altså spise 2 kg grønnsaksgryte til middag i dag! Haha :D Nei får vel spe på med flatbrød med lettmargarin :) og kanskje en liten dessert![/quote']

 

 

Det høres riktig ut.

Kort fortalt:

Du regner ut kaloriinnholdet i heile gryta. Deler på totalvekt. Då finner du ut kor mange kalorier det er i 1 gram gryte.

Ganger du med 100 får du kor mange kalorier det er pr 100 g.

 

Men det blir ein liten regnefeil her likevel. Tenk på at ein del av vatnet vil fordampe. Så det beste er å bruke den totale vekta etter at maten er kokt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo helst få i deg noe proteiner i middagen også:D

Høres veldig godt ut med lapskaus på nye friske grønnsaker' date=' mmm....[/quote']

 

 

Ja det var kjempegodt! Proteiner får jeg i desserten som snart skal inntas, halvfrossen yoghurt blandet med cottagecheese og fryste bringebær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...