Gå til innhold

Pizza .- og nei og nei og nei


Gjest Tigerreka

Anbefalte innlegg

Mannen min skal lage pizza i kveld og jeg har summert sammen alle ingrediensene han skal bruke.

Kjøttdeig av storfe - 458 gr = 893 kcal!!!

1 kg hvetemel - 3380 kcal!!!!!!!!!!!!!!!

1 dl kald presset olje - 823 kcal

Røkte kjøttpølser fra Gilde - 300 gr (frossen vekt) x 225 kcal = 675

soltørkede tørre tomater, hakkede tomater, champignon, ananas, tomatpure ble også en del.

 

Tilsammen fikk jeg altså over 6571 kcal.

 

Nå fikk jeg helt sjokk. Dette skal bli en sånn vanlig langpanne pizza. Stemmer dette eller har jeg regnet helt feil her nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk akkurat samme sjokket selv da jeg regnet på det... Nå har jeg gått over til pizza med tynn bunn, mindre ost og lettere fyll. Sparer litt kcalorier på det, men det er fremdeles ikke spesielt sunt :D Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage halve eller deler av pizzaen lettere?

 

Mamma lager verdens beste pizza av en pizzadeig med kun

mel, gjær, vann, bittelitt salt og olje (1ss). Den er kjempegod!

 

Som fyll kan du bruke karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, tomatpurre, løk, champignon, paprika osv. Bruk finello light eller cottage cheese eller begge deler som topping. Blir ikke SÅ ille da ;-)

 

En annen variant er å bruke kesam og litt rømme, løk og champignon som fyll med spekeskinke og litt ost som topping :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett... osten ble glemt, og pølsene fjernet. Uansett ble det så mye kcal pr bit at jeg rett og slett ikke tar å spiser denne. Dessverre, for mannen min lager utrolig god mat :D Han forstod heldigvis dilemmaet mitt - og ble ikke sur. Jeg sier nei til bursdagskaker og alt på jobben om dagen, og det er ikke lett det heller.

 

Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor del av utfordringen til livsendring er nettopp å finne alternativer til "vanlig" mat. Erstatt f.eks. kjøttdeig med karbonadedeig, pølsen med go' og mager, osten med magrere alternativ. Husk mesteparten av smaken ligger i krydderne og ikke i fettet!!! De fleste opplever (til sin STORE overraskelse) at verken familie eller venner "oppdager" at det blir brukt lettere produkter i maten.

 

Prøv dere frem, og LYKKE TIL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke si at 1 gang i måneden f.eks kan dere lage denne pizzaen og da sier du til deg selv at du skal spise akkurat den mengden du har lyst på. Ikke tell kaloriene til akkurat dette måltidet. Det er ikke noen gigantisk utskeielse å ha noen hundre kalorier ekstra en dag, husk du ligger jo på et kaloriunderskudd på kanskje 800 kcal om dagen, og om du da legger til 800 kalorier pizza 1 gang i måneden vil ikke dette ha noe særlig å si for vektnedgangen mener jeg.

 

Jeg pleier å tenke på denne måten hvis jeg har vært veldig "flink" i kanskje 2-3 uker og spist som jeg skal og trent masse, så tar jeg meg én dag hvor jeg ikke tenker på GR-måten. Jeg kan gå og fantasere noen dager i forveien om alt det usunne jeg skal spise, men det har aldri skjedd at jeg ikke har kontrollert meg! Det blir bare en skikkelig god middag som jeg spiser det jeg vil av + kanskje litt snacks. Og da blir man jo litt metta på usunne ting, så går helt fint å vente noen uker til neste gang! Jeg har til nå gått ned 17 kg, så det funker i alle fall for meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig pizza kan lages med mye mindre olje, og heller ha sjømat (skjell eller reker) eller kyllingstrimler, eller grønnsaker - brokkoli, sopp, paprika, artisjokk, asparges er alle deilige på pizza. Til saus kan en bruke litt pesto eller knust tomat med basilikum og på toppen litt lettost.

 

Det jeg ikke ville gjordt er sammalt mel i deigen - det blir utrolig tørt - selv en sunnkost fanatiker som meg får nesten brekninger ved tanken. Og ja, jeg har prøvd, jeg er heller uten pizza enn å spise slik bunn en gang til :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan finnast i mange ulike sortar.

Sist eg lagde pizza til meg og familien, brukte eg toro sin bunn og fyll.

For å vite kor mykje eg fikk i meg laga eg ein egen bit til meg. Der eg vog opp alle ingrediensane til min minipizza.

Brukte bogskinke av kalkun og eg laga ein stor salat ved sidan av. På den måten fikk eg vite akkurat kor mykje eg fikk i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man lage med å ha i kruskakli. Det merkes nesten ikke, så det fungerer i alle fall bedre enn med sammalt mel :D

 

Men mitt beste tips er vel egentlig å lage en tynn "italiensk" bunn, da bruker man ca bare halvparten av den deigen man ellers ville brukt - og så forholdsvis fornuftig fyll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke si at 1 gang i måneden f.eks kan dere lage denne pizzaen og da sier du til deg selv at du skal spise akkurat den mengden du har lyst på. Ikke tell kaloriene til akkurat dette måltidet. Det er ikke noen gigantisk utskeielse å ha noen hundre kalorier ekstra en dag' date=' husk du ligger jo på et kaloriunderskudd på kanskje 800 kcal om dagen, og om du da legger til 800 kalorier pizza 1 gang i måneden vil ikke dette ha noe særlig å si for vektnedgangen mener jeg.

 

Jeg pleier å tenke på denne måten hvis jeg har vært veldig "flink" i kanskje 2-3 uker og spist som jeg skal og trent masse, så tar jeg meg én dag hvor jeg ikke tenker på GR-måten. Jeg kan gå og fantasere noen dager i forveien om alt det usunne jeg skal spise, men det har aldri skjedd at jeg ikke har kontrollert meg! Det blir bare en skikkelig god middag som jeg spiser det jeg vil av + kanskje litt snacks. Og da blir man jo litt metta på usunne ting, så går helt fint å vente noen uker til neste gang! Jeg har til nå gått ned 17 kg, så det funker i alle fall for meg! :)[/quote']

 

Den er SÅ god!! Han krydrer og mekker noe helt utrolig :D Jeg har tatt en bit og kost meg med den i går kveld. Jeg har sagt i fra at jeg ikke kan spise dette, for det blir for mye - noe min kjære har full forståelse for. Så jeg lager min mat og han sin mat. Det går kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...