Gå til innhold

Kyllinggryte i ovn


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

I dag skal jeg ha noe godt til middag! kanskje noen kan bli inspirert av oppskriften min :D 3-4 porsjoner:

 

500 gram kyllingfileter

200 gram eple (2 epler) (uten skall)

1 boks ananas

1/2 paprika

1 løk

1 pose curry kyllingsaus (toro)

 

Lag sausen som på pakken, men bytt ut fløten med melk (smaker uansett godt).

Kutt opp kylling og ha i sausen sammen med hakket løk (jeg synes det er godt med litt store biter). La det koke på svak varme mens du kutter opp eple og paprika. Hell kylling, løk og saus i en kjele lagvis med eple, paprika og ananas i en ildfast form. Ha litt frukt/paprika på toppen til slutt (trenger ikke dekke helt). Sett midt i ovnen på 200 grader i 8-10 minutter. Server med ris og en god salat!

 

Jeg har regnet ut at det er ca 70 kcal pr 100 gram her, så det er en god og mager rett! :) Husk å legge til ris så du får den riktige kalorimengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg prøvde å lage denne retten i går, og både jeg og venninna mi syntes den var VELDIG god! Eneste jeg syntes var at det ble litt lite saus. Kanskje jeg hadde for mye grønsaker? For det dekket jo bare litt i bunnen?

 

Mens jeg spør så lurer jeg litt på hvordan man skal regne kcal når man bruker melk i stedet for fløte? For det står jo ikke kcal pr 100g tørrvekt på pakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg laget dette måtte jeg holde igjen litt saus i kjelen for det ble for mye saus. kan virkelig ikke forstå det. Tror jeg hadde igjen 1,5 dl saus i kjelen som jeg ikke tok med inn i ovnen for det ble for mye saus rett og slett. Hadde den samme mengden grønnsaker/frukt som jeg skrev her.

 

kalorier i saus: det står antall kalorier pr tørr vare på sausen. Så står det hvor mange gram pulver det er i sausen, i denne tror jeg det er ca 40 gram pulver. Så hvis det er 400 kcal pr 100 gram tørr vare, og det er 40 gram pulver blir det 160 kcal i pulveret du bruker. Legg til kaloriene i melka og evt andre ting du har i sausen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvor mye jeg hadde av alt, men jeg hadde 1 løk, kanskje 100-150g ris, 300g kyllingfilet, 1/2 paprika, 1 eple og 1 boks ananas + endel champignon. På posen var det beregnet at det skulle være 4 dl, men jeg spedde enda på med mer melk, for det var så lite saus? Jeg brukte en vanlig "lasagne-form". Men det er kanskje ikke meninga at sausen skal være annet enn i bunnen av forma?

 

Ang posen så stod det ikke i tørrvare... Stod KUN kcal i ferdig tilberedt.. derfor det var vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min saus het curry kyllingsaus og var fra toro. Jeg hadde mer kyllingfilet enn deg, like mye løk, to epler, en ananas boks og samme mengde paprika. Jeg hadde ikke champinion da. men jeg hadde risen for seg, ikke sammen med kyllingen og det inni ovnen altså. Ris suger sikkert til seg sausen hvis du hadde den blanda oppi! Jeg hadde liksom masse kylling, løk og saus i en gryte og "spadde oppi" dette i forma (også vanlig lasagneform) og så la jeg lag med alt det andre, så spadde oppi resten og så la jeg grønnsaker og frukt på toppen. Og da var det altså igjen en del saus som jeg ikke tok med. MEN det viktigste var jo at det smakte godt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg... Den vanlige karrisausen til Toro er vel med 5 dl, jeg brukte den som heter Bali kyllingsaus som er stort sett samme sausen som i Bali kyllinggryte. Men men. Som du sier, viktigste er at det er godt! Men ble litt vel flytende! Prøver igjen i dag, uten å ha det i ovnen. Med bare ris eller nudler, kylling og grønsaker med saus til! Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...