Gå til innhold

Meg og maten min (rotete innlegg??)


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Jeg fører nøye inn i dagsrapporten for tida. Veier maten omtrent alltid, selv om jeg vet hva den veier innimellom. Spiser stort sett det samme til frokost, lunch og kvelds, så er det ikke så vanskelig :)

 

Men det jeg lurer på, spiser jeg feil siden jeg ikke helt følger GR-prinsippene? Jeg spiser stort sett det jeg har lyst på, men det er aldri noe som er usunt. Ligger innenfor "mitt" kalori-antall. Lurer på om jeg kanskje spiser litt vel fettfattig, men største grunnen til det er at det er slik mat jeg liker best.

 

Min frokost i dag var havregrøt kokt på vann med rosiner, eplesyltetøy og kanel. Rørte også inn litt mager kesam. Til sammen ble det rett under 300 kalorier. Drakk bare vann.

 

Spiste et eple og to gulrøtter til mellommåltid.

 

Lunch var 4 brødskriver (tilsammen 150 gram brød, grovt, spelt osv...) med kavli lettost (grønnsaker) + kalkunpålegg. Hadde litt tomat, agurk og salat på også men det telte jeg egentlig ikke med. Lunchen ble på ca 400 kalorier. skal legge til at dette var mye mat, selv til meg å være! Trenger ikke å spise så mye for å bli mett til lunch. Drakk funlight-saft.

 

Spiste et eple til mellommåltid. Drakk litt kaffe ved to anledninger.

 

Middag var wokgrønnsaker, ris og saus og litt rest av noe kjøttdeig-greier. Ble tilsammen 400 kalorier. Drakk farris.

 

Til "dessert" spiste jeg yoghurt blandet med 2 ss mager kesam og frosne bær. Det ble tilsammen 130 kalorier.

 

Har nå enda flere kalorier igjen (kjenner jeg er litt små-sulten så tar vel en liten kvelds). Jeg tenker: hvis jeg ikke visste noe om kaloriinnholdet i maten jeg hadde spist i dag, ville jeg likevel følt at jeg hadde spist sunn mat i dag og at jeg hadde spist meg god og mett til alle måltidene. Jeg har i allefall absolutt ikke spist noe MINDRE mat enn noen andre rundt meg. F.eks spiste min kollega mye mindre enn meg til lunch (bare en brødskrive + litt omelett) og samboeren min (stor mann på nesten 90 kg!) spiste mindre enn meg til middag.

 

Hvis jeg aldri hadde satt meg inn i kalorienes verden, men bare gjort noen "lettere" valg i matveiene, ville jeg altså ligget på et ganske grovt kaloriunderskudd hver dag??? Hvordan kan det egentlig stemme? Ville jeg forsvunnet fra jordens overflate til slutt da eller.. Nå er jeg veldig forvirra... Må jeg liksom passe på at jeg spiser nok etterhvert når jeg er ferdig å gå ned i vekt da?

Burde jeg spise mer kalorifylte mellommåltider f.eks?

 

Mitt "restefett" (2kg) ligger som et lite svangerskap rundt midjen og er ikke pent. Har veid 2 kg mindre enn jeg gjør nå en gang før og da følte jeg meg flott, så det er derfor jeg vil ned 2 kg til. Lurer på om disse nekter å gå noe sted hvis ikke jeg endrer kostholdet fra min bedagelige vane. Bør jeg legge om til litt fedon-aktig kosthold kanskje?

 

 

LANGT og litt rotete innlegg, lurer på om noen skjønner hva jeg lurer på og gidder å lese + svare noe til meg. Da blir jeg veldig glad! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres bra ut, hvis du får i deg nok omega-3 og fettløselige vitaminer (A og D) og calsium. Legg til litt nøtter kanskje i grøten og salater.

 

Men jeg ville fordelt det litt anderledes - jeg ville delt lunsjen opp i kunsj og mellommåltid (med to skiver til hvert) og fordelt frukten som nå er mellommåltid mellom lunsj og mellommåltid.

 

Jeg komponerer alt selv uten å ta hensyn til slik som måltidene er inndelt hos GR - MEN jeg spiser 4-5 "skikkelige" måltider (altså ikke bare frukt eller grønnsaker) - spiser stor frokost - mindre men god mengde til lunsj og mellommåltid (2 skiver veldig grovt brød med korn på 45 gram hver med pålegg [ost og skinke]) og godt med grønnsaker og frukt - passer på at mesteparten av kaloriene går med der. Spiser mye fet fisk og magert kjøtt - ikke farse - masse grønnsaker og salat, lite poteter/ris/pasta. Jeg startet i begynnelsen av oktober i fjor og tok av rundt 10 kg og har stabilisert vekten siden.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo svart på flere av mine lettere frustrerte innlegg, og sikkert fått med deg at jeg har begynt i en praksisperiode nå. Jeg er sykepleiestudent, og er derfor på sykehuset nå. Veldig spennende, men mye tid til småspising blir det i alle fall ikke. Det var mye lettere når jeg satt på skolen og kunne spise litt i hvert friminutt. Jeg kunne nok godt tenkt meg å spist knekkebrød, yoghurt og slike ting i stedet for eple og gulrot til mellommåltid. Men jeg synes det er litt mer akseptabelt å knaske på et eple under morgen-rapporten ( de andre spiser jo ikke! ) enn å åpne matpakke nr 1 allerede kl 07. Så passet det seg bedre å spise en gulrot mens jeg snakket med legen om pasienten på gangen, enn å åpne yoghurtbegeret eller nøtteposen... har liksom ikke lyst til å snike meg unna og sitte på do og spise matpakka mi heller. Jeg hadde faktisk med meg en sånn fedon lindberg måltidsbar til mellommåltid, men jeg rakk bare aldri å spise den. Siden jeg allerede hadde fått kommentar på at jeg spiste mye virka det enda dummere å dra frem en måltidserstatning i tillegg liksom... men tror du at litt større og færre måltider er grunnen til at magen ikke vil forsvinne? Synes den har blitt verre de siste ukene nemlig, og det var jo da kostholdet endra seg. Bør nok begynne med litt fettsyrer i pilleform, ellers får jeg det ikke i meg tror jeg. Kanskje det er løsningen? Tror det lille fettet jeg får i meg dessverre er mest mettet fett. Samler seg vel på magen det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...