Gå til innhold

Hurra-Ny cola


Gjest Amathea

Anbefalte innlegg

Var i butikken idag, og så at det hadde kommet en ny cola som heter Zero. Den har 0,3 kcal pr 100 gr ( eller desiliter er det kanskje. Uansett en ubetydelig sum), og er bare SÅ mye bedre enn Cola light. Håper den er kommet for å bli.

Dette er stort for en ekte Colaholiker!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har og smakt den, og den er kjempegod! :) ikke den dårlige light-ettersmaken som det er i cola-lightene.

 

i det siste har jeg også fått øynene opp for tab-xtra, og er faktisk ikke helt sikker på hvilken jeg liker best. men er storfornøyd med den nye colaen uansett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, tab`en er ikke så verst den heller. Men må si jeg ble veldig imponert over zero-colaen. Den smaker nesten som vanlig Cola. Absolutt et lyspunkt for en sukkeravhengig tjukkas:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

lightbrusen er like skadelig for amaljen i tennene dine som vanlig cola... =(

 

Jeg forsøker desperat å kutte ned på lightbrusen, men har en samboer som er totalt avhengig av pepsi max... Har hatt en sprekk de siste dagene etter å ha vært flink i ukesvis!!! Skal klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig,veldig god.Men det er like skadelig med juice og saft også,så har jeg lyst på et glass cola light eller pepsi max så tar jeg det fordi om det ikke er lørdag altså.Det er et godt alternativ til godteri når man er skikkelig sugen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Sluttet å drikke brus for 5 år siden. Før den tid gikk det 1,5 liter Pepsi Max om dagen. Da jeg ble gravid sluttet jeg med tanke på alle E'ene i brusen og at de ikke kunne være gode for minsten. Etter det har jeg nesten ikke drukket brus. Kun til festlige annledninger. Får nå vondt i magen av kullsyren, da jeg ikke er vant med denne lenger. Pøser i stedet mengder med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en brus søtet med Aspartam

 

Nei' date=' drikk vann, og nyt et glass med vanlig cola den gangen du absolutt MÅ HA DET!

 

Personlig vil jeg heller ha sukker enn aspartam!![/quote']

 

Hør på Elisabet!

 

Aspartam er faktisk kreftfremkallende! Vanlig Cola Light var søtet med dette fram til i våres en gang, men da gikk de over til å søte den med sukralose.

Apratam er faktisk så skadelig i større doser at det har vært snakk om å forby det.

 

I tilegg etses tennene vekk av all syra i brusen.

 

Tenk på at dere ikke kan få en ny kropp hvis den dere har blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles like glad jeg. Man skal selvfølgelig ikke pimpe noen slags brus, eller andre ting som etser (vann med sitron..), men jeg tror man overlever et par tre dager en gang i blandt. Tenker da særlig på meg selv, som hverken røyker eller drikker noe særlig..

 

Summen av laster er konstant, eller hva man sier..He he.

Nei, altså, dette er ikke noe å hisse seg opp over. Man får gjøre så godt man kan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at søtningsstoffer var skadelige på tennene. Men det er ikke riktig. Etter at min datter fikk diabetes hadde vi kontakt med en ernæringsfysiolog hvor jeg spurte om akkurat dette.Hun sa at alle søtnings stoffer som slutter på -ol (sorbitol , maltitol ol) gir blodsukker stigning , men er ikke skadelige å tennene!Det er syren i brusen som ødelegger emaljen .Aspertam , aselufam-k og sukralose gir ikke blodsukkerstigning og gir heller ikke skader på tennene. For at aspertam muligens skal kunne gi helseskader så må du få i deg over fire liter daglig! Ingen forskning har vist at mindre mengder gir skader.Det er greit å være skeptisk til kunstig fremstillte stoffer , men man må i det minste ha rett informasjon før man driver med skremsels propaganda.;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at søtningsstoffer var skadelige på tennene. Men det er ikke riktig. Etter at min datter fikk diabetes hadde vi kontakt med en ernæringsfysiolog hvor jeg spurte om akkurat dette.Hun sa at alle søtnings stoffer som slutter på -ol (sorbitol ' date=' maltitol ol) gir blodsukker stigning , men er ikke skadelige å tennene!Det er syren i brusen som ødelegger emaljen .Aspertam , aselufam-k og sukralose gir ikke blodsukkerstigning og gir heller ikke skader på tennene. For at aspertam muligens skal kunne gi helseskader så må du få i deg over fire liter daglig! Ingen forskning har vist at mindre mengder gir skader.Det er greit å være skeptisk til kunstig fremstillte stoffer , men man må i det minste ha rett informasjon før man driver med skremsels propaganda.;))[/quote']

 

Er så kjempeenig som det går an å bli! Godt sagt. Synes ofte folk tar helt av på light produkter ol, og er så opptatt av hvor farlig det er. Men det er med dette som med alt annet: "alt med måte"!! Sukker og fett er faktisk et mye større helseproblem for de fleste enn de eventuelle problemer man kan få av å få for mye søtningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

Det er ingen tvil om at det ikke er sunt (det er vi vel alle enige i). Jeg unner meg også et glass brus i ny og ne (også light-brus), men det blir mindre og mindre av det. To av mine nærmeste venner har skrevet hovedoppgave på aspartam (første reelle forskning i Norge) og jeg ble sjokkert på resultatet! Selv i små mengder forsøkt på rotter, ble resultatet at rottene faktisk fikk REDUSERT ANTALL HJERNECELLER!! Problemet vårt tror jeg imidlertid at vi ikke har noen forskning på langtidseffekten på bruken av aspartam...

 

Likedan foreligger det forskning som viser at personer med "fybromyalgi" har blitt frisk etter å ha sluttet med light-brus (altså feildiagnostisering). Jeg har satt meg grundig inn i dette (særlig gjennom research mine legevenner har foretatt), så det er vitenskaplig hold i det jeg skriver... =) Så det foreligger dermed forskning som viser at mindre mengder også er skadelig...

 

Denne informasjonen til tross; det ble med ei flaske pepsi max med i handlekurven ved helgeshoppingen i går... Igjen!

 

Ha en forrykende helg, folkens! MED brus eller UTEN =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

Info fra forskning av aspartam

 

"Motsatt effekt av lykkepiller

Aspartam er hele 180 ganger søtere enn sukker og studier har påvist at stoffet blant annet kan utløse storspising og ”lyst på noe godt”. Kanskje ikke så rart for Aspartam har motsatt effekt av ”lykkepiller”. Disse pillene skal optimalisere bruken av serotonin, som er en hjernenevrotransmitter, og dermed bidra til å heve sinnsstemningen og redusere appetitten. Aspartam påvirker konsentrasjonen av serotonin motsatt vei, og virker altså motsatt av lykkepiller!

 

Omdannes til gift og påvirker aminosyrebalansen i hjernen

Kanskje like ille er det at når aspartam fordøyes sendes det metanol og to aminosyrer ut i kroppen. Metanol kjenner vi giftigheten av fra saker hvor folk har fått alvorlige skader av giftig smuglersprit. I kroppen omdannes metanol til formaldehyd, som er en gift i samme gruppe som cyanid og arsenikk. Problemet med aminosyrene som frigis er knyttet til mengden. Den er så høy at den kan skape ubalanse i aminosyrenes stoffskifte i hjernen.

 

Avhengighetsskapende

Man frykter at aspartam kan være avhengighetsskapende og at personer som drikker mye lettbrus ( 1 liter eller mer) eller jevnlig tygger sukkerfri tyggegummi, kan oppleve abstinenssymptomer dersom de prøver å slutte.

 

Symptomer knyttet til bruk

Rekken av symptomer er skremmende: humørsvingninger, hukommelsessvikt, nummenhet og prikking i armene og bena, hodepine, depresjon, hudproblemer som urticaria solaris (solutløst elveblest) og utslett, epilepsianfall og krampetrekninger, problemer med øynene, kvalme og oppkast.

 

Det generelle rådet er derfor å holde seg unna kunstige søtningsmidler, så sant det er mulig. Mattilsynet advarer nå mot å gi kunstige søtningsmidler til barn under 3 år, les mer på http://www.mattilsynet.no. Kontroller alltid innholdsfortegnelsen!"

 

Men i Cola zero er det vel splenda, eller hur? Jaja, som sagt; jeg drikker selv lettbrus, men etter å ha lest dette igjen må jeg kanskje vurdere å slutte helt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer skremsels propaganda. Du får abstinens symtomer av å slutte med kaffe også. Jeg mener ikke at det ikke er betenkeligheter med aspertam , men vi må ta det litt rolig i svingene.Og frem til alt det materialet du sier er skrevet, er offentlig gjordt så velger jeg å høre på hva spesialistene på sykehuset sier. Vi kan ikke annet.Og som sagt det er mengden som gjelder her. Alt med måte. Det er bivirkninger på det meste.Men det blir jo opp til hver enkelt å ta standpunkt til. Ha en fortreffelig helg, med eller uten light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i et hjem der det har vært light-prukter som har vært greia, alltid.

 

Light brus har vi drukket fra light-brusens eksistens. Mamma og pappa drikker ikke melk. De drikker brus. Det skal jeg IKKE forsvare, jeg drikker selv melk og elsker det. Og det er sunt. Det jeg vil frem til, er at vi alle er friske og raske personer. Mamma og pappa har gode jobber. Så den teorien om at vi mister masse hjerneceller av å drikke light-brus, den kjøper jeg ikke helt. For her snakker jeg ikke om et glass om dagen, jeg snakker flasker om dagen. Det har blitt bedre de siste åra, men så lenge jeg kan huske, og jeg er 23 år, har ligh-brusen gått ned på høykant i vår familie....

 

Men alle regler har "unnatak"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ofte på hvordan man leser forskning. Synes mange leser forskning alt for bokstavelig. Forskning er sannsynlighetsberegning og det handler ofte om å beskrive noen tendenser. Man forsøker å generalisere for å lære noe nytt.

 

Forskning kan ikke leses bokstavelig, som at dette kommer til å hende deg direkte. Selvsagt gir forskningen noen hint om hva vi bør gjøre og ikke. Den er også nyttig for å forstå hvorfor vi feks reagerer som vi gjør på mat og trening, men å bokstavtolke forskning er ikke lurt.

 

Synes man bør bruke litt hodet og ikke hoppe på alle nyheter som om det er sannheten alene. I forskningsmiljøer er man alltid begeistret for at folk stiller kritiske spørsmål. Dette fordi at dersom forskningen "overlever" de kritiske spm så er det et kvalitetsstempel. Vi er alle nødt til å være kritiske, vi kan ikke ta alt for gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et foredrag om sunt kosthold for noen uker tilbake. Der lærte jeg at aspartam er gigftig i feks lett-brus hvis man drikker 6 liter, i en omgang. Og det er vel ikke mange som drikker 4 store flasker med lett-brus på styrten......eller.....?

Foredragsholderen innrømmet at det ikke er nok forskning på stoffet, men stilte seg kritisk til at lett-brus er "farlig" ved fornuftig bruk.

Jeg drikker lett-brus fremfor sukkerholdig brus, og anbefaler det når man skal slanke seg. Selvsagt skal ikke brus erstatte feks vann, men som kosedrikk er det helt perfekt, spør du meg!

Men anbefalingen om at småbarn ikke skal få i seg stoffet er nok rett. I England er grensa satt til 4 år, mens her i Norge er den satt til 2-3år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...