Gå til innhold

Ammere -ikke mer enn 1 kg i uka er anbefalt. ++


Gjest nydelig

Anbefalte innlegg

Ifølge ammehjelpen:

http://www.ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=274 Kjekt å vite. ;)

Hvordan går det med slankingen deres? Lyst til å være med å lage en tråd for hvor mye vi går ned, og for hva som er gått hittil?

 

 

 

 

Jeg slanker meg for første gang i mitt liv. Spiste fra før av max usunt av max mengder, pluss minimalt med bevegelse. Så ille at jeg begyndte å gå opp i vekt mens jeg fullammer!!! Så nå når jeg har kuttet ut alt det usunne med mye søtt og fett i seg, samt begyndt å bevege meg, så raser jeg ned i vekt uten å streve.

 

 

På 3,5 uke har jeg gått ned 5,5kg og 9 cm i magemål.

Dvs gjennomsnittlig 1,5 kg i uka.

Veier nå 61,5kg og skal ned til 55kg

Men må altså spise 500kcal mer for å ikke miste 0,5kilo for mye i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird

Hei,

 

Jeg ammer også og prøver å gå ned i vekt.

Først å fremst sliter jeg med å finne ut hvor mange kcal jeg trenger for dagen? Hvordan regnet du ut det?

 

Jeg er 28 år, har 3 barn og det siste ble født i august (8 uker). Jeg er 162 høy og veier 76,9 kg. Ønsker med tiden å komme ned trivselsvekten min som er 62 kg, men første delmål er "førgravidvekten" som var 71 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date='

 

Jeg ammer også og prøver å gå ned i vekt.

Først å fremst sliter jeg med å finne ut hvor mange kcal jeg trenger for dagen? Hvordan regnet du ut det?

 

Jeg er 28 år, har 3 barn og det siste ble født i august (8 uker). Jeg er 162 høy og veier 76,9 kg. Ønsker med tiden å komme ned trivselsvekten min som er 62 kg, men første delmål er "førgravidvekten" som var 71 kg.[/quote']

Hehe.. Jeg er 26 år, 2 barn og det siste er 8 uker. (født i august) ;)

 

Dette er ei utregning:

Regn ut kaloriinntaket etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Det er anbefalt å legge seg på 500-800kcal under sitt nivå, for å gå ned 0,5-0,8 kilo i uka. :)

Som du ser i artikkelen på ammehjelpen så var det før i tiden de trodde ammingen forbrant 400-500 ekstra kalorier.. Så da er det ingen grunn til å spise 500kcal mer.

 

Legg deg på et nivå, og se hvor mye du går ned i uka av det.

Er det for mye så bør du spise flere kalorier. Er det for lite bør du spise mindre kcal.

-100 kalorier mer/mindre pr dag for hver 0,1 kilo du ønsker å gå opp/gå ned pr uke. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den oppklaringen. Jeg kom frem til 2300 kcal. Skal jeg da spise 1900 kcal i døgnet? Er det da tatt høyde for ammingen?

 

Jeg kom frem til 2400 på meg selv, men fordi jeg fullammer skal jeg legge meg på meny 4 dvs 2200 kcal og i tilegg spise en ekstra frukt og 2 rasjoner ekstra med melk.

 

Jeg prøver det, og ser hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird
Jeg kom frem til 2400 på meg selv' date=' men fordi jeg fullammer skal jeg legge meg på meny 4 dvs 2200 kcal og i tilegg spise en ekstra frukt og 2 rasjoner ekstra med melk.

 

Jeg prøver det, og ser hvordan det fungerer.[/quote']

 

Jeg fullammer og, bør jeg spise mer da kanskje? Jeg får prøve med rundt 2000 kcal og se hvordan det går. Synes det høres vannvittig mye ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer og' date=' bør jeg spise mer da kanskje? Jeg får prøve med rundt 2000 kcal og se hvordan det går. Synes det høres vannvittig mye ut![/quote']

 

Jeg ammer og har lagt meg på 2000kcal. det ser ut til å være greit. Går ned - ikke for mye og beholder melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...