Gå til innhold

piroger - annbefales!


Gjest drawback

Anbefalte innlegg

Gjest drawback

Lagde en porsjon nå nettopp:)

Hadde ikke sammalt hvete, måtte bruke grovbakstblanding, noe som førte til at jeg måtte ha i mye mer en det sto i oppskriften.

 

men uansett, noe så godt! brukte skinke, løk, tacosaus og krydderet fra oppskriften! det ble nydelig, - litt mindre kalorier men kjempemettende

annbefales:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

Jeg lagde også piroger i går og det ble en knallsuksess (iallefall de første timene). Både jeg og samboeren har imidlertid en mistanke om at kyllingkjøttdeigen i fyllet kanskje hadde gått ut på dato (kjøpte kjøttet bare en time før jeg laget pirogene, men jeg bor jo i Finnmark... say no more!). Så vi har kranglet om doen i hele natt! Hehe... Men jeg skal nok lage de pirogene igjen (og sjekke "best før-datoen" på kjøttet nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

Hei!

 

Oppskriften ligger i menyen til venstre under "oppskrifter" og så "bakst"

 

Men for sikkerhets skyld; her er den!

 

Grove piroger

25 g gjær

2 dl vann, lunkent

1/2 ts salt

1/2 ss olje

2 dl hvetemel siktet

2 dl sammalt hvete, grov

 

Fyll

400 g kjøttdeig av storfe

1 løk

3 stk egg

1 dl dill, finhakket

2 ss Chilisaus

1 ts pizzakrydder

1 ts salt

1/2 ts pepper

 

Slik gjør du:

Rør ut gjæren i lunkent vann. Bland inn salt, olje, sammalt hvete og hvetemel og elt alt sammen til en smidig deig. La deigen heve til dobbel størrelse, ca. 1/2 time.

 

 

Kok 2 av eggene harde, ca. 10 minutter.

Stek kjøttdeigen på middels sterk varme. Bruk en gaffel til å finfordele kjøttdeigen. Finhakk løk og egg, og bland dem i kjøttdeigen sammen med chilisaus, dill, pizzakrydder, salt og pepper.

 

1 egg er til pensling.

 

Del deigen i 8 emner. Kjevle emnene ut til ca. 1/2 cm tynne, runde leiver og legg dem på et stekebrett kledd med bakepapir. Legg fyll på halve leiven, men la kanten være fri for fyll. Pensle egg rundt kanten, og brett den andre halvdelen av leiven over kjøttet. Klem kantene sammen, gjerne med en gaffel.

Hev pirogene i ca.15 minutter. Pensle med egg og stek dem på 250°C i ca. 15 minutter.

 

 

Per stk: 225 kcal

Per 100 g: 185 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...