Gå til innhold

Mat og singel.


Gjest Kammomilla

Anbefalte innlegg

Gjest Kammomilla

Hei er det noen som har noen gode råd til meg.

Jeg er student på heltid og bor alene. Da er det ikke alltid like lett å lage riktig mat bare til seg selv.

Jeg ønsker å gå ned 8 kg. Er det noen som vet om noen gode oppskrifter som er til en person. SOm er enkelt og går fort å lage.

 

Jeg syns det er vanskelig å regne ut riktig kalori innhold er det noen som har noen lett og god idee på hvordan jeg gjør det?

 

Jeg er ganske ny her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene Lett Mett og For godt til å være sunt er kjempegode kokebøker. De inneholder oppskrifter på vanlig mat, som er god og ikke tar for lang tid å lage. Jeg bruker dem veldig mye. Og særlig fiskeoppskriftene er gode. Oppskriftene er beregnet på 4 som oftest, men der er ingen problem å redusere dem til en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest drawback

hvis du har mulighet til det, frys ned mat i prosjonspakninger. du kan for eksempel bake en porsjon grove piroger, og tine etter behov. dette gjelder også de fleste middagsretter, lag store porsjoner og frys ned til senere. hvis du skal regne ut kcal i for eksempel en hjemmelaget kake, regn ut kaloriene pr ingrediens (viktig å få med riktig mengde her!) pluss alt sammen og del på antall kakestykker. enkelt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Har du sett på oppskriftene her på på vektkubbens sider? Der kan du legge inn hvor mange personer det er til. Tror ikke det går å bruke bare 1 person på noen av disse, men til 2 går. Da er det bare å dele på to og lage god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

Her er noen tips basert på mine erfaringer som singel og på slanker'n:

 

1) LAG WOK!

Kutt opp gulrøtter, broccoli, en kyllingfilet, løk osv og stek det i en wok. Lag eggnudler ved siden av eller stek disse i woken også. Kjempegodt!

 

2) Mia Pai

Denne er litt kjedelig, men jeg levde på denne en laaaang periode! Mia Pai finnes nå også i "lett-versjon": den med kylling og grillede grønnsaker inneholder bare 330 kalorier per pai!

 

3) Annen mat

Lag omelett, en pose med paella (fra Findus med kun 110 kalorier per 100 g), eller annen mat som er enkel å lage for en person

 

4) MITT BESTE TIPS!

Jeg "garderte" meg med en singel kompis slik at vi lagde mat sammen hver torsdag for å få i oss litt mer næringsrik og sunn mat. Hehe! Etter andre torsdagen var vi faktisk et par (og er fortsatt sammen!!!). Nå lager vi spennende mat sammen hver eneste dag =)

 

Lykke til på kjøkkenet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Singel her også ;-) Jeg har lagt ut noen oppskrifter her, du må nesten prøve deg frem både på søkefunksjonen (klikk på den lilla linja det står diskusjon) og i oppskriftene :)

 

Men ellers så er det ganske enkelt, EGENTLIG! hehe. Kjøp den helst en kjøkkenvekt. De fleste syntes det er vanskelig å beregne i begynnelsen for de har ingen ide om hva ting veier.

 

Hvis du har regnet ut formelen din så vet du hvor mye du skal ha av hver ting, sånn ca. Jeg har bare et eksempel her da:

 

"Spaghetti og kjøttdeig"

 

Del opp karbonade eller kylling-kjøttdeigen i en passelig porsjon, eks 100g.

Resten fryser du ned. Kok opp ca 40g tørr pasta. Sammen med karbonadedeigen har du eks løk, sopp og litt tomatsaus av noe slag. Voila, rett for 1 person.

 

Slik gjør du med det meste. Kok opp ca 40g ris (tørr), 1 kyllingfilet, så og så mye saus (somregel 0,5 dl).

 

1/2 pk med nudler, kyllingpølse i biter, løk, sopp, litt saus

 

1-2 pitabrød. Dekk pitabrødet med det du liker, eks skinke, tomat, lettost og krydder. Stekes i ovenen.

 

Det er ikke så vanskelig egentlig ;)

 

De dagene du har lyst på noe som er litt vanskeligere å lage for en, så inviterer du noen på middag. Det gjør i allefall jeg!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke singel, men jeg og samboeren min jobber turnus begge to, så det er ikke alltid vi er hjemme samtidig til middagstid. Når jeg er alene synes jeg faktisk det er kjempegreit, for da kan jeg jo lage akkurat det JEG har lyst på! Eksempler:

 

Gryteretter med en boks hermetiske tomater som basis. Ha oppi krydder og andre ting du liker, jeg pleier å bruke wokgrønnsaker og litt pasta. Se oppskriften jeg la ut for noen dager siden.

 

Potetlomper med det fyllet du liker. Mye mindre kalorier enn tacolomper! Har lagt ut et annet innlegg en oppskrift på dette også.

 

Gryteretter med magre sauser som basis, f.eks sjysaus. Lag dobbel porsjon - så har du til neste dag eller en annen dag hvis du fryser ned. Du kan også bruke sauser som i utgangspunktet ikke er magre (f.eks som inneholder fløte) men du kan bytte ut fløten med melk.

 

Omelett av 2-3 egg + brød og salat

 

Pastasalat: kok pasta og bland med alt du liker av salatingredienser, frukt, kjøtt osv. kesam med krydder eller dressingmix er godt som "saus". Se oppskriften jeg har lagt ut "pastasalat med spekeskinke".

 

Wok er kjempelettvint! Du trenger ikke alltid å ha ris eller nudler til, bare bruk mer grønnsaker. Masse kjempegode ferdig-sauser, ellers er det veldig lett å bare bruke litt curry-paste eller andre gode krydder.

 

Porsjonspakket laksefilet er veldig greit! Koster 29 kr for 4 stk på ica ;) Andre fiskeprodukter er veldig lettvint også, f.eks de fylte fra findus (steinbit med ost og skinke, torsk med hollandaise, laks med spinat) Spis 1 med grønnsaker til. (da har du to middager i én pakke. koster 40 kr ca)

 

Middagene på GR-opplegget skal jo være på ca 400 kalorier (mer hvis du er meny 3+). Men jeg har faktisk funnet ut at hvis jeg bare bruker sunne, gode ingredienser så kommer jeg svært sjelden over 400 kalorier på middag til bare meg. Som regel blir det bare 300 kalorier og da unner jeg meg alltid litt dessert (frukt, yoghurtis, bær osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...