Gå til innhold

Spørsmål og forslag til dagsrapporten


Gjest Christophine

Anbefalte innlegg

Gjest Christophine

Hei, for å komme ned de siste tre kiloene ser jeg meg "nødt" til å bruke dagsrapporten aktivt. Interessant og lærerikt. Men så dukker det opp noen problemstillinger jeg ikke hadde sett for meg:

 

Frukt - er kaloriinnhold for spiselig vare eller hele? Må jeg gjemme på appelsinskall og epleskrott og veie det etterpå!? Greit nok hjemme, men jeg kan ikke ta avfallet med hjem fra tur for å veie det...!

 

Poteter kokt/bakt - før eller etter tilberedning? Vil ikke ovnssteking fordampe en del vann? Jeg kan da ikke veie glovarme poteter!

 

Ris - etterlyser tørr vanlig evt jasminris i lista. (Jeg har Matvaretabellen, og kaloriinnholdet står på posen, så jeg lurer ikke på det.) Hvorfor er kokt ris med - hvordan kan man vite hvor mye tørr ris man skal bruke for å få riktig mengde kokt ris? Hvordan veier man egentlig kokt ris? Jeg tror det er noe jeg ikke skjønner her, jeg!

 

Hvor mye kalorier er det i peppermakrell? Har registrert varmrøkt makrell istedet.

 

Laks oppdrett - er dette renskårne fileter? Hvor mye svinn skal jeg regne ift laksekoteletter? Burde ikke dette være egen post? Hva med fileter med skinn?

 

Bøklingfilet (en type sild) i olje - er innmari godt. Hvis jeg heller av så mye olje som jeg klarer, hvor mange kcal er det da?

 

Møllers dobbel trankapsler - burde ikke enheten være kapsel à så og så mange gram? Jeg vet ikke hvor mye den innholder. Bagatell, men jeg tar nå to hver dag...!

 

Hva er forskjellen mellom "skummet melk" og "TineMelk Skummet"?

 

Etterlyser Kavli magerost naturell (primula) i lista... Nesten likt kcalinnhold som kreps og reke, men det hadde vært fint...

 

Synnøve Lett Gulost - i skivet utgave er skivene på 15 gram, ikke 20.

 

Dette er mat jeg bruker mye av, så det hadde vært godt å få avklart før jeg smører meg bort...!

 

Og så litt ren frustrasjon: Man kan velge yoghurt, men ikke ost til middag. Grønnsaker til middag, men ikke til kvelds... Hehe, det er jo bare å legge inn egen matvare, men likevel... Hvorfor mandler skåldet? Veldig mye forskjell om skallet er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips: for å legge inn andre varer enn de som er "spesifikke" for hvert måltid kan du bare søke opp matvaren istedet for å lete deg fram ;)

 

Ellers har jeg også sett at det er feil vekt på enkelte matvarer (som osteskiver, salami etc), men det er bare å kontrollveie av og til så legger man heller bare inn gram.

 

Når det gjelder veiing av f.eks. kokt ris, så er det vel bare å ha det på vekta :) Jeg har ei sånn vekt som man kan nulle ut mellom hver vare, så jeg setter på tallerkenen, nuller ut, og har på matvaren. Jeg gidder ikke veie hver gang, men innimellom for å sjekke at porsjonsstørrelsene mine er ok.

 

lykke til med de siste tre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jammen var det bare å søke opp matvaren!

 

Jeg har bare ei lita vekt som jeg får plass til en kaffekopp på. Nå ser jeg klart for meg hvordan det foregår - hvis man har en vekt som gir plass til en middagstallerken! Aha!

 

Takk skal du ha, Spiffie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske liten og har ikke plass til en tallerken egentlig... jeg bare setter den sånn passe på, slik at den akkurat ikke tipper over - da klarer jeg akkurat å myse på displayet ;) Har prøvd meg litt fram med forskjellige ting, og det gjør ingen forskjell på den om man veier litt "skeivt"

 

den er kjøpt på ikea og kostet ca 200 kroner og fungerer kjempefint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Det var ingen ting å vente med... Aanonsen 3kg/1g, 199 kroner. Så lettvint! Det er bare å helle på og nulle ut. Prøvde med havregryn, syltetøy og melk. Trenger ikke lenger å ha melka i desilitermål, kan helle rett fra kartongen! Ser displayet fint med frokosttallerken på - litt kronglete med middagstallerken, men det er vel ikke ofte jeg skal ha så mye mat at jeg må bruke en sånn... Har aldri egentlig hatt behov for vekt før, men skjønner at den lille jeg hadde kom til kort. Nå er den pensjonert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...