Gå til innhold

Mat uten melk


Gjest Minimi

Anbefalte innlegg

Jeg ammer, og minsten reagerer på blant annet melk (og løk, brus, druer osv). er det noen som har gode tips til mat - både middag og annen mat - uten melk? Begynner å bli lei av knekkebrød med leverpostei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen oppskrifter til deg:)

 

Muffins, uten melk og sukker:

 

INGREDIENSER:

4,5 dl mel

1-2 ss Flytende søtningsmiddel

2 1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1/8 ts natron

1 1/2 ss olje

1 1/2 ss vann

1 ts bakepulver NB! Disse tre ingrediensene blandes sammen i en liten skål.

2 dl eplejuice

0,75 dl. olje

FREMGANGSMÅTE:

Bland mel, søtningsmiddel, bakepulver, salt og natron i en stor bolle. I en mindre bolle blandes olje/vann/bakepulver, deretter tilsettes eplejuice og oljen.

Bland dette inn i den tørre blandingen. Rør godt og fyll hver muffinsform 2/3 full.

Stekes ca. 18 min. eller til de er gyldne på 200 grader midt i ovnen.

 

Kylling og Banangryte:

 

INGREDIENSER:

600 g kyllingbrystfilet

1 1/2 dl buljong

salt og pepper

2 bananer

3 ts karri

1 ss olivenolje

1 rød paprika

1 gul paprika

1/2 squash

 

 

FREMGANGSMÅTE:

En nydelig kyllingrett som passer hele året. karri og banan er noe uvanlig, men passer godt sammen med kylling.

 

Skjær paprika og squash i terninger. Ha olje i en teflonpanne og fres grønnsakene. Legg grønnsakene til side. Hell buljong i pannen og legg i kyllingbrystfiletene. La filetene steke/koke i 10-12 minutter under lokk. Krydre med salt og pepper.

 

Skrell bananene og skjær dem i skiver. Legg bananene sammen med squash og paprika i pannen. Krydre med karri og la det koke i fem minutter til. Serveres med kokt ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påhanigjen

Hei tenkte jeg bare skulle gi noen tips....

 

Vi har et kosthold som er 100% melkefritt, og du kan lage det meste ved å erstatte vanlig melk med bl.a. rismelk. Min minste bestilte i dag tomatsuppe og pannekaker. Pannekakene ble laget på vanlig måte men med rismelk, egg, litt fint sammalt hvetemel og vanlig hvetemel, tomatsuppen ble laget med melkefritt smør, hvetemel og buljong, Her kan man med fordel bruke hermetiske tomater, men i dag benyttet jeg bare tomatpure. Av pålegg kan jeg foreslå rent kjøttpålegg og bruk gjerne litt majones i stede for smør. Vita hjerte go' har kommet med en ennå magrere majones enn den vanlige lett majonesen. Grønnsaker og frukt er også melkefritt :-) Jeg tenker ofte middelhavsmat og så trekk jeg fra osten. Andre ting som er melkefritt er Gildes Go' og magerprodukter, disse smaker godt og inneholder mindre fett enn de vanlige produktene. Har du lyst på noe søtt, spis bær og syltetøy.

 

Melkefri mat kan virke litt vanskelig til å begynne med, men bruk fantasien, se mulighetene og tenk rene råvarer....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...