Gå til innhold

Veggis


Gjest Figo

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg trenger tips om sund og god mat til en som ikke spiser kjøtt. (fisk spises). Det er så typisk at all mat jeg lager inneholder flust med karbo. og det er jo ikke det beste å trappe i seg når man skal ned i vekt!! Så alle tips tas mot med stor takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Hei Figo! Om det ikke er så mye tips, kan vi kanskje utveksle erfaringer. Jeg spiser heller ikke kjøtt, ihvertfall ikke nå mens jeg går ned i vekt. Har vært nesten "avholds" siden mai/juni. Synes det er lettere å holde seg unna fristelser når jeg ikke skal ha kjøtt, det er liksom ikke så mange usunne ting som er lagd på reker og rugmel...!

Jeg er ikke redd for karbohydrater, men jeg prøver å unngå for mye sukker og hvitt mel. Det eneste jeg trenger av sukker, er sjokomelk om morgenen, men nå tar jeg bare ett glass og sper det ut med skummetmelk - og litt syltetøy og tørket frukt i yoghurten.

 

Her er foreløpig dagsrapport for i dag:

 

Sum kcal: 1605

Frokost 364

50 gram TineMelk Skummet 16

120 gram Sjokomelk Q 81

3 stk a 13 gram Husman Knekkebrød 120

23 gram makrell varmrøkt (pålegg) 46

14 gram Magerost naturell, Kavli 18

15 gram Synnøve Lett Gulost 40

30 gram hodekål 7

90 gram plommer 36

 

Lunsj 306

49 gram Sans Kesam Mager 36

5 gram Nora Lett Bringebær syltetøy 6

1 beger a 125 gram Mild & Lett Naturell 75

12 gram Luksus müsliblanding m/frukt& nøtter 42

1 kapsel Möllers Dobbel 4

26 gram lomper 37

15 gram Synnøve Lett Gulost 40

1 stk a 130 gram pære 45

70 gram gulrot 21

 

Mellommåltid 324

40 gram Havregryn 142

150 gram TineMelk Skummet 49

5 gram Nora Lett Bringebær syltetøy 6

2 stk a 13 gram Husman Knekkebrød 80

1 porsjon a 20 gram laks røkt (pålegg) 34

11 gram Magerost naturell, Kavli 14

 

Middag 476

250 gram potet bakt 187

100 gram kryddersild 225

3 gram løk 0

30 gram salat 4

1 porsjon a 150 gram eple 60

 

Kvelds 135

1 porsjon a 10 gram cashewnøtter 58

111 gram druer grønne 77

 

På 1600 kalorier blir det også plass til litt kos, jeg velger altså noen nøtter...

Druene er så deilige og billige nå at jeg bare langer innpå. Kanskje litt mye karbohydrater der! Jeg liker mye poteter når de er ovnstekte.

 

Dette spiser jeg også mye av:

Laksekotelett

Scampi

Tunfisk i vann avrent

Bøkling i olje avrent (Lidl)

Egg

 

Nå har det vært mye enkel matlaging i det siste, men når jeg lager sammensatte retter bruker jeg mye tomatpure, hvitløk, løk, paprika, bønner og linser. Må ha pasta, ris, byggryn eller poteter til.

 

To gode salater:

Grønn salat med lo-salt, pepper, olivenolje og balsamicoeddik. En skive lett gulost i biter. Reker, krepsehaler eller lobnobs.

Gulrot og agurk revet med ostehøvel, hodekål i tynne strimler. lo-salt, pepper, olivenolje og balsamicoeddik. 3 finhakkede mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vegetarianer egentlig, men veldig mange i familien min er det så det blir ofte til at jeg også spiser veggis-mat. Bruker mye nøtter og ost (smøreost, cottage-cheese, kesam, feta og vanlige oster) i matlagingen - det er veldig godt og metter masse ;) Du kan sikkert finne mange fine vegetar-oppskrifter på nettet, men her er en på nøttepudding:

 

100g nøttekjerner (hasselnøtter og valnøtter halvt om halvt)

1dl havregryn

2dl melk

2-3 egg

1 buljongterning

50-100g revet hvitost

En halv hakket løk

 

Mal nøttekjernene litt grovt og bland alt sammen, tilsett osten tilslutt. Ingenting skal piskes stivt eller hvit, bare pass på å få blandet alt godt sammen.

 

Helles opp i ildfast form og stekes i vannbad på 200 grader til den er gylden ca 30-40 min

 

Server med en brun saus, poteter og salat/grønnsaker.

 

Dette er ikke så veldig kalorifattig mat da, men du må heller spise mindre mengder :)

 

Farmoren min lager noen utrolig gode cottage cheese-kaker som smaker omtrent som karbonade. Det kan du prøve å finne oppskrift på, jeg husker desverre ikke hva hu har oppi dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest trangeklr

Hei! Eg et heller ikkje kjøtt. Eg er ganske glad i Hàlsans Kòk produktene. Soya pølser, soya farse, burgere osv. Dette er produkt av soyaprotein. Har litt høgare kaloriinnhald enn kjøtt, men det løyser eg ved å spise litt mindre mengde. Eg likar veldig godt å kutte opp soyapølsene og bruke dei i wok saman med sterk saus (feks. Uncle Bens orientalske chili). Ellers anbefalar eg Nutana Selleribiff: 130 kaloriar pr 100g, smakar heilt nydelig i Pita brød saman med salat! Santa Maria har kommet med Vegeterian Taco Mix with soya protein. Prøvde den for første gang i går, det var ein kjempe hit=)

 

Nb: Desse produkta er lettast å få tak på i store butikkar (f.eks har Ica Maxi veldig bra utvalg) eller Helse kost. Dersom du bur på ein liten plass kan du mase på butikk sjefen!

 

Lykke til=) Håpar forresten du kan legg inn tips her dersom du kjem over nokre gode vegetariske produkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...