Gå til innhold

Klubb mat?


Gjest Mar10ne

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha klubb neste uke, men har ikke anelse på hva jeg skal lage!!

Vi er mellom 20-25 år så en litt spicy rett ville ha passet fint:) Gjerne en kalorifattig dessert også:(

Er virklig på bærtur her, så vis noen har noe å anbefale så vær så snill del den med meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er et par retter som i alle fall er sånn passe sunne, ganske spicy og kjempegode.

 

Rogan josh: http://matprat.no/Recipe.aspx?artid=7356&mnu1=&mnu2=

indisk lammegryte med litt kokosmasse. Kjemperask og skikkelig god. Jeg pleier å bruke villrismix ved siden av, det ser litt stilig ut også :(

 

Indisk lammecurry (nok til 2):

2-300 gram lammekjøtt i biter (ca 3x3)

1/2 fennikel

1 gulrot

1 løk

1/2 brokkoli

1 ss rød currypaste

1 boks fettredusert kokosmelk, 5% (pleier å ha litt mindre)

2 ts brunt sukker (ikke rørsukker, men sånn klissete mørkt brunt sukker)

2-3 biter sitrongress

1/2-1 chili etter smak

1 ts hakket fersk ingefær

 

Brun lammekjøtt og ta det ut av panna. Brun grønnsaker og finhakket chili og ingefær kjapt. Ha i currypaste og rør rundt. Tøm over kokosmelk og hakket sitrongress (må finhakkes fordi de er så harde, evt ha i flere hele som kan tas ut etterpå) la koke i 10-15 min, ha i kjøtt og sukker og la trekke et par min.

 

Sukkeret er (dessverre) kjempeviktig for smaken...

 

Ellers er kanskje en enkel kylling eller svinewok med litt spennende krydder en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f.eks en veldig god salat? Den oppskriften her er ikke så spicy da, men veeldig god likevel!!

 

Du trenger:

ruccola-salat

tomater

spekeskinke

pastaskruer

mozarella-ost (sånn med lake rundt)

 

Eller hva med taco eller fajitas? Eller kyllingfilet med f.eks potetbåter som du dypper i pesto før du steker de i ovnen og med en god salat til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare ha inn et lit tips til her :( Kyllingfilet blir mye mer spennende hvis man fyller dem med saker og ting. I dag har jeg fylt min med philadelphia lettost med hvitløk og urter og hakket soltørket tomat. Det ble kjempegodt. Det er også godt med f.eks. spekeskinke rundt den (eller bacon, men det er litt fy-fy kjenner jeg), eller med hakket hvitløk, oliven, eller en annen ost inni. Har også prøvd med litt honniing eller sennep. Siden kyllingfilet ikke er så smakssterkt passer det meste.

 

De potetbåtene med pesto hørtes nydelig ut, det må prøves neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Olje til steking

3 løk

3-6 fedd hvitløk (brun sammen med løk)

2-3 chilipepper (eller etter smak)

1 boks hermetiske tomater

4,5 dl kyllingkraft (buljong)

4,5 dl kjøttkraft (buljong)

3,5 dl tomatjuice

1 ss spisskummin

1 ss chilipulver

1 ss worchester

1 ts kaiennepepper

1-1,5 kylling (1 file pr person)

 

Skal småkoke 2-5 timer. Godt tips er å lage tomatdelen dagen før. Da er det bare å kutte opp kyllingen i små biter, hive i suppen og koke 1 time. Den er veldig enkel å lage. En gryte, hiv alt oppi. Kyllingen skal ikke steikes først. Kun kokes.

 

Smaker som varm salsa med kylling i. NAM NAM!!

 

Server med Tortillachips (begrenset mengde), revet lett hvit ost og rømmekolle.

Suppen i seg selv er veldig mager, så kaloriintaket kommer mye med tilbehøret. Kan serveres med godt grovt brød i steden for chips (eller i tillegg, så har du valget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så lett og god ut bollapinsvin! Elsker sterk mat!!

 

"3 løk, 3-6 fedd hvitløk (brun sammen med løk)"

-Hvordan skjærer du de? Og steker mye?

 

"1-1,5 kylling (1 file pr person)"

-Hva mener du egentlig? Hvor mange fileter pr gryte?

-Alternativt....: Hva er en kylling? Koster den mye? Hvor selges den? Rå/fryst? Mye arbeid med?? (aldri brukt annet enn grillet kylling)

 

"Skal småkoke 2-5 timer"

-To til FEM timer???

 

"Godt tips er å lage tomatdelen dagen før. Da er det bare å kutte opp kyllingen i små biter, hive i suppen og koke 1 time."

-Like lenge med fileter?? Og hvor store biter bruker du?

 

-Hva er rømmekolle?

 

-tilbehøret... Hvordan få inn grønnsaker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Finhakker løk/hvitløk og surrer lett i olje. Tilsetter så chili og steker den litt med løken. Ikke nødvendig å steke mye. Tilsetter så alt det andre, utenom kyllingen. Dettte lar jeg stå og putre med lokket på noen timer, gjerne dagen før. Den siste timen / 45 min koker jeg med kyllingen. Jeg bruker kun kyllingfilet. Kjøper ofte en pakke det er 5 stk i. Disse skjærer jeg i små terninger. Er vel 500-700 g rå kylling. Rømmekolle er det samme som ekstra lett rømme. 116 kcal i 100 g vare. Smaker som vanig lett rømme.

 

Kutt grønnsaker, gulrot, brokoli, blomkål, stangseleri og andre ting du liker i strimler. Server med hjemmelaget salsa. ( Jeg bruker 10 tomater uten kjerne, 1 rød løk, 2-3 chili , 2-3 fedd hvitløk, litt fersk persille/basilikum, salt og pepper og litt presset sitron. Finhakk alt og rør godt). Kan også serveres med Tzatziki. Kan ha dette sammen med suppen, eller som knask etterpå i steden for kaker, chips og sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann jeg har noen gode og eksotiske tips til deg:

 

(Du må sikert gå i en eksotisk/innvandrer drevet mat butikk for å kjøpe kikerter, kansje de finnes tørket i andre butikker vet ikke..)

 

Hummus:

Kikerter ferdigkokt en boks (null i glykemisk inndex hvis du er opptatt av slikt)

Koriander fersk en bunt evt en halv stor plante

to store fedd med hvitløk (jeg tar mer i men slik er oppskriften)

to ss olivenolje

 

putt alle ingrediensene untatt oljen i en hakker av noe slag (kjøkkenmaskin, stavmikser, blender...osv)Spe med oljen til den får en fin bløt konsistens.

FERDIG toppen 3 minutter.

Nan, Tyrkisk, eller Pitabrød er godt til og salat evt serveres som dip til oppkuttete gulrøtter ol.

 

kanpeer a la meg:

 

Alternativ 1

tortillalefser ferdig avkjølt

god sennep evt pepperrot ost smøres i et tynt lag på

strø litt Ruccula på peppre litt

legg utover tynne skiver av gravlaks

rulles sammen og legges i kjøleskap en halv times tid

 

 

alternativ 2

snøfrisk eller lett krydderost blandes med rikelig hvitløk og fersk basilikum i en mixer(kutte for hånd går også fint)

smøres et tynt lag over lefsene

tynne skiver av parmaskinke legges over(fettranden er veldig lett å fjerne på skinken og da blir den fin og mager)

tynt lag salat hvis du ønsker det

rulles og legges i kjøleskap

(for lettere kutting)

 

Kuttes i tynne skiver så de ligner kanelboller eller kutt på skrå så blir de litt større snack biter

 

Her er det bare fantasien altså...

 

Oki en til..

 

Spicye Tapas kjøttboller

 

karbonadedeig en pk 500g

2ss maizena eller potetmel

3ss vann

4 finraspete gulrøtter

2 fedd hvitløk

2 røde chilli eller flere hvis du liker det hot

3 ss finhakket løk

5ss finhakkete sorte oliven (hvis du liker det)

evt 1 ss Balsamico eddik

 

blandes godt og formes til kjøttboller og stekes på pannen til fin brun skorpe

putt i ovnen i 15 min ca

fest en cherrytomat, cornichon agurk eller oliven på hver kjøttbolle med en tannstikker

server med f eks en urtedressing av youghurt naturell eller kesam, lettrømme eller noe i den dur evt ferdigkjøpt salsadip, og en grønn salat..nam nam

 

Oki håper dette er litt til inspirasjon i hvertfall...

Jeg har mange flere ideer, jeg vil dele, lykke til med klubbkvelden!

 

Klem OliviaSmult :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben ble kjempe førnøyd!

Dette var første gangen jeg arrangerte klubb som "greteroeder."

Jeg serverte Kylling file og masse grønnsaker bakt inn i en slags gryte med eggehviter slik den skulle stivne, så strødde jeg kavring på toppen! NYDELIG!!:)

Jeg skal se om jeg ikke finner igjen oppskriften slik at jeg får dele den med dere!!

 

 

 

Til dessert serverte jeg ovnspakte epler med kanel og splenda. Og som tilbehør vanilje kesam!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben ble kjempe førnøyd!

Dette var første gangen jeg arrangerte klubb som "greteroeder."

Jeg serverte Kylling file og masse grønnsaker bakt inn i en slags gryte med eggehviter slik den skulle stivne' date=' så strødde jeg kavring på toppen! NYDELIG!!:)

Jeg skal se om jeg ikke finner igjen oppskriften slik at jeg får dele den med dere!!

 

 

 

Til dessert serverte jeg ovnspakte epler med kanel og splenda. Og som tilbehør vanilje kesam!:)[/quote']

 

Denne kyllinggryten hørtes kjempegod ut!! Kunne du ha lagt ut oppskriften og fremgangsmåten? Thank you! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne retten ble stammer igrunn fra fiskegarteng. Jeg satt og tenkte på noe spennende til klubben da jeg begynte å eksprimentere litt.

 

Dett må du gjøre først:

 

Lage en hvitsaus, med noe spennende krydder i. (dette er viktig for ellers blir retten ganske tam.)

Så visper du 3-4 eggehviter (kan selfølgelig reduseres hvis det er mindre en 4 porsjoner) helt stiv.

Så kan du skjære kyllingfilen (750 g) i tynne strimler og steke dem i noen krydder som du liker. Jeg brukt Santa Maria Taco Mix krydder.

Legg det første laget med kylling filen i bunnen først.

Så blander du den hvite sausen med eggehvitene. Legg det andre laget med kyllingfilen opp på sausen. Så tar du et nytt lag med saus.

På toppen kan du enten ta kavring opp på, eller hvis du ikke liker den litt sprøe skorpa kan du sikkert bruke ost da:)

Serveres med en god frisk salat og god samvittighet:D

 

For håpe dere liker den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...