Gå til innhold

For de av oss uten peiling på kunstig søtning..


Gjest christ

Anbefalte innlegg

Hvilket kunstig søtningsmiddel er best? Har jo sett blant annet Splenda, Natreen og Candera (? litt usikker på hva det het, egentlig..) i butikken, men vet ikke hva som er best.. Har også sett noe som heter Cologran hos Lidl, noen som har peiling på hvordan dette er?

 

Takker for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Splenda når jeg baker + når jeg skal strø sukker over noe, f.eks grøt eller lignende, og Natreen suketter i te/kaffe og i andre ting som er kokende (det løser seg ikke opp i annet enn kokende væske). Jeg synes det smaker godt, merker ikke noe forskjell fra sukker. men tror neppe det er spesielt sunt :( Prøver å begrense meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på internett:

Canderel søtstoff inneholder aspartam som man kan spise nokså mye av, for eksempel hele 300 sukketter daglig for en voksen person, før man når grensen for hva Mattilsynet har satt som akseptabelt.

 

Cyklamat er et søtstoff det er lettere å få for mye av. Natreen søtstoff inneholder cyklamat, og av disse bør en person på 60 kilo ikke bruke mer enn 15-20 sukketter av daglig.

 

Aspartam er det mest studerte av søtningsstoffene og anses som rimelig trygt å bruke, jeg vil derfor oppfordre deg til å bruke dette framfor cyklamat.

 

Men ellers ingen info om at det var noe farlig. Lettbrus var faktisk anbefelt ved greviditet. Jeg ammer, og fant ikke noe farlig-info om det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...