Gå til innhold

Hei, treng litt tips


Gjest vinter

Anbefalte innlegg

Eg er gravid i min 12 veke og med mitt andre barn. Sist svagerskap la eg på meg 24 kg å det var tungt. Vil ikkje det denne gangen...

 

Er det noen her som kan skrive ka dere spiser en gjennomsnittleg dag nå som dere er gravide. Føler er vil spise HEILE tida , hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammatilfire

Tror det viktigste er å holde seg unna sukker og for mye karbohydrater. Når blodsukkeret stiger fort for deretter å falle fort, så blir du sulten igjen med en gang. Det blir fort en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av.

Forsøk å spise grovt brød, og sundt pålegg. Feks fisk og kjøtt. Pynt med litt agurk, løk, paprika el. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten!

Jeg er ingen ekspert, men har plukket opp følgende som gravide har fått beskjed om når de går kurs;

fram til uke 12 skal du spise normalt (alt etter aktivitetsnivået ditt og daglig kaloriforbruk), deretter skal du opp en meny, det vil i praksis si ca 300 kalorier om dagen.

 

Dersom du ikke vet hva du har i daglig kaloriforbruk, kan du regne ut det her: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=55&contentid=3558&sectionid=105

 

Jeg la på meg 25 kilo i første svangerskap og sverget på at det aldri skulle skje igjen. Det som hendte var at jeg faktisk presterte å legge på meg 27 kilo neste gang!! Slå den...! Anbefales virkelig ikke, nå sliter jeg med de ekstra kiloene som gjenstår, for her i gården er det ikke snakk om at kiloene "renner av" etter et svangerskap..

 

Vil anbefale deg å bruke dagsrapporten for registering av mat, slik at du er bevisst på hvor mye du spiser hver dag.

Ellers kan kanskje et kurs (internettkurs er helt flott!), dersom du virkelig ønsker kontroll på kiloene under graviditeten.

 

Lykke til med matinntak og graviditet!

Hilsen fra femalia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuusen takk for at dere tok dere tid til å svare. nå som kvalmen er vekk skal eg prøve et litt sundare kosthold...

 

men er i stort behov for å spise ofte, hvis ikkje blir eg dårli... får ha med mengder av frukt å sånn på jobb... å drikke mye vann...

 

ha en strålande søndag jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt siste svangerskap gikk jeg kun opp 8 kg, mot 15-20 kg på de tre første. Det jeg gjorde denne gangen var at jeg spiste jevnt hele dagen. Minst 4-5 måltider og prøvde å holde meg unna de største bombene.

Fikk litt "hjelp" underveis i form av svangerskapsdiabetes, noe som gjorde at jeg ble veldig fokusert på jevnlig matinntak som ikke gjorde at blodsukkeret mitt gikk i taket.

 

Så altså, mitt råd til deg denne gangen er; spis jevnlig og hold deg unna kjeks og kaker. Ikke spis for to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt siste svangerskap gikk jeg kun opp 8 kg' date=' mot 15-20 kg på de tre første. Det jeg gjorde denne gangen var at jeg spiste jevnt hele dagen. Minst 4-5 måltider og prøvde å holde meg unna de største bombene.

Fikk litt "hjelp" underveis i form av svangerskapsdiabetes, noe som gjorde at jeg ble veldig fokusert på jevnlig matinntak som ikke gjorde at blodsukkeret mitt gikk i taket.

 

Så altså, mitt råd til deg denne gangen er; spis jevnlig og hold deg unna kjeks og kaker. Ikke spis for to![/quote']

Enig i dette.... men legger dette til:

Min kursleder sa at jeg skulle spise som normalt de 5 første svangerskapsmånedene. For deretter å øke litt på frokost- og kvelds måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...