Gå til innhold

Ned-i-vekt-etter-fødsel-dagbok


Gjest Lisee

Anbefalte innlegg

Ja, nå er det slutt altså!!!

Har ikke fått lest så mange av deres dagbøker enda, men gleder meg til å lese og få inspirasjon.

 

Jeg fødte mitt første barn i mars. En nydelig liten gutt som veide 3240 gram. I løpet av svangerskapet la jeg på meg 15 kg og var igrunn veldig fornøyd over at det ikke ble mer.

Før jeg ble gravid, klarte jeg å gå ned ca 5 kg. De siste årene hadde disse kiloene sneket seg på, også tok jeg "en dugnad" i forkant av graviditeten.

Vekta da jeg ble gravid var 83 kg. Jeg er 180cm så jeg kunne godt tenke meg å komme under 80 kg.

Men det er nok ganske langt fra der jeg ligger nå ja..... Vekta på fredag var 92,9 kg. Jeg har altså ikke klart å kvitte meg med noe som helst etter fødselen. Bare 5 kg og overskudd på 10 kg!

Faktisk så har jeg hele tiden vært flink til å holde meg i aktivitet, men det er maten som ødelegger for meg. Jeg er så alt for glad i en liten (eller stor;) ) sjokoladebit og et par sjokoladekjeks til kaffen.

Men som sagt: nå er det slutt altså!!!

Da jeg gikk litt ned før graviditeten, spiste jeg 1600 kcal per dag. Nå kommer jeg til å plusse på et par hundre, siden jeg fortsatt ammer litt.

Jeg kommer til å veie meg hver fredag. Denne gangen holder jeg på for meg selv, og melder meg ikke på noe kurs.

Så rapporteringen vil nå skje til dere hver fredag:)

 

Mål nr 1 er å komme under 90 kg før 6.des (1 mnd fra i dag)

 

For å nå dette målet skal jeg kutte søtsaker. Jeg skal gå mye turer og trene på step-maskin 15 min hver dag.

 

Nå skal jeg lese litt av hva dere har skrevet. Veldig greit med flere i samme situasjon!

 

Klem Lisee

 

 

 

 

 

 

Vekt ved start: 92,9

Uke 1: 92,2

Uke 2: 91,6

Uke 3: 92,1

Uke 4: 92,2

Uke 5: 92,2

 

 

Mål rundt livet ved start: 108 cm

Uke 1: 108 cm

Uke 2: 107 cm

Uke 3: 107 cm

Uke 4: 107 cm

Uke 5: 107 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, klarte ikke la vær en liten browniekjeks i går da jeg fikk besøk.

Den er på 20 gram og inneholder 100 kcal! Snakk om bombe:D Men jeg tok bare 1 og det er bra til å være meg. Til vanlig hadde jeg sikkert spist 3....

Likevel klarte jeg å komme rett under 1800 kcal uten at jeg var sulten.

Tørka eller fersk frukt tar vekk en del av søtsuget hos meg. Får bare handle skapet fullt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Lovehandles Skal følge med på deg også;) Vi var jo ganske like på høyde. Jeg er litt høyere enn deg og litt tyngre;)

 

Tror det har gått nokså greit denne uken, med tankte på litt vektreduksjon. Ble litt peppez og noe fra nøttefabrikken i går, og kom 100-200 kcal over det jeg egentlig skulle.

Men til å være meg er dette bra. Ikke en eneste sjokoladebit hele uka! Blir spennende i morgen, da er den store veiedagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Måtte bare si at jeg også fikk min første, ei jente, i beg. av mars. Fin tid nå, ikke sant? Jenta mi har hatt sin første runde med forkjølelse nå, er ikke helt frisk enda. Snørrete og tett i nesa, og har derfor snudd litt på rytmen, våkner om natta og bæsjer, og vil ha pupp, noe hun sluttet med for flere måneder siden. Men men, det går seg vel til igjen.

 

Lykke til med vektnedgangen. Jeg har også 10-12 kilo som fortsatt sitter igjen. Er bare 160 høy, og skal derfor ned til 60-62 kilo. Veier i dag 71,8. Veide 92 kilo ved fødsel!! 12 av dem raste av, men så stoppet det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har en kjempefin tid med barna våre nå, Solskinnsbolla! 8 mnd er en fin alder. Vi fikk også prøvd oss på den 1. forkjølelsen her for ca 1 uke siden. Den resulterte i et sterkt anfall av krupp på minstemann. Full fart til sykehus og måtte ligge der 2 netter:( Ikke morro, men heldigvis gikk alt bra.

 

 

Merker at jeg har blitt så utrolig dårlig til å drikke vann! Får jo ikke i meg noe lenger... Det var jeg mye flinkere med før. Det blir liksom bare drikke inntil maten. Og siden jeg ammer mindre nå, blir jeg ikke så tørst heller.

Må skjerpe meg!!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, da har jeg vært på vekta i dag. Den viste 92.2, dvs at jeg har gått ned 0.7kg. Er kjempefornøyd med det, det er i alle fall en start i riktig retning.

Det har gått overraskende greit å komme i gang (så jeg får meg vel en smell etter hvert ...thihi...)

Mål rundt livet var fortsatt 108 cm, så der var det foreløpig ingen endring.

Klapper meg selv litt på skuldra nå, og koser meg med en kopp te:) Dette SKAL jeg klare nå!!!

 

Vekt ved start: 92,9

Uke 1: 92,2

 

 

Mål rundt livet ved start: 108 cm

Uke 1 108 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg og slanking er jammen ikke lett....

Det begynte med fredagskvelden. Hele gullrekka på NRK og Thomas og Harald på TV2. Det hører jo med litt kos da.... Og med kos mener jeg selvfølgelig søtsaker!;)

Mannen hadde kjøpt inn en plate med helnøtt. Det er heldigvis ikke min favorittsjokolade, så det ble bare noen få biter.

Også er det lørdag da..... Lørdagsmaten redda jeg fint ved å lage en Wok. Det er jo både sundt og godt. Jeg liker veldig godt "fløte-mat" på lørdagene, men må prøve å unne meg mindre av det.

Når maten er fortært, er det jo alltid snop her i huset (på lørdag altså). Noen sjokoladebiter ble det jo, men jeg klarte å styre meg litt i alle fall.

Også kommer søndagen.... Og i dag er det mannens første farsdag! Den MÅ jo feires med marsipankake!! Men jeg skal love, det skal ikke bli mye på meg. Det er jo pappan som skal feires:D

Ja som dere ser er det ikke lett å motstå alle fristelsene som følger med helga. Jeg klarer ikke kutte alt (sånn med en gang i alle fall), men må prøve å begrense inntaket. Det er nok der kiloa har kommet på meg. Når det er sjokolade på bordet spiser jo ikke jeg vanligvis 2 biter, men 10!:)

Men slik er det jo over alt -En vil jo få tilbud om søtt der en kommer, det gjelder bare å begrense seg.

I morgen er det mandag igjen og da håper jeg ikke det er noe som skal feires;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mandag igjen. Og ingen feiringer i sikte enda;)

Jeg sliter litt med svimmelhet om dagen. Må drikke mer vann! Er jo antagelig en del vann som slipper taket nå i starten og da er det nok viktig med påfyll.

Skal tappe meg en flaske nå som jeg skal ha i nærheten hele tiden.

Noen av dere andre som merket svimmelhet i starten av kuren?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga lapskaus fra bunn i dag. :) Det er jo kjempesunt. MASSE grønsaker.... Det er jo bare potetene og kjøttet det blir kalorier ut av.

 

Ellers har jeg drikke mer vann de to siste dagene og kjenner at jeg føler meg bedre. Må bare fortsette med det. Ikke noe særlig å gå rundt å bære på lillemann mens man er svimmel!

Jeg synes slankinga går greit, men jeg er ikke superflink til å holde meg helt vekk fra søtt. Spiste noen M-kuler i dag:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veiing en dag før jeg egentlig skulle, jeg får nemlig ikke veid meg i morgen. (Da skal jeg ha meg en liten ferietur!:))

Resultatet i dag var 91,6 kg. Altså 0,6 kg nedgang siden sist uke. Denne uka hadde jeg også gått ned 1 cm rundt magen.

Det er så utrolig deilig å se at det nytter! Jeg er jo helt i startfasen og kommer til å støte på hindringer, men jeg får bare nyte den bølgen jeg er på nå:)

Jeg er nemlig en sånn person som legger på meg så fort jeg spiser noe som helst ekstra. Men det er slettes ikke like lett å få av igjen disse kiloa. Så 1,3kg nedgang på 2 uker er jeg fornøyd med.

Jeg ammer mindre og mindre nå, så jeg bør vel snart komme meg ned mot 1600 kcal per dag. Men jeg tror jeg venter et par uker til, siden jeg går ned selv om jeg spiser rundt 1800 per dag.

Tenker jo litt på hva som kommer i melka også.... Ser det ikke er anbefalt å gå ned mer enn 1 kg i uka når man ammer.

 

Siden vi skal på tur nå, må jeg være mer bevisst på hva jeg spiser. Hotellmat er jo ikke spesielt sunn... Heller ikke et wienerbrød til kaffen;)

Gleder meg til å ha med lillemann på hotel, det har han ikke ligget på før.

Kommer tilbake og forteller hvordan det har gått over helgen.

 

God helg alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hjemmer etter en kjempefin helg. Er så godt å komme litt vekk. Vi var på Liseberg og fikk med oss juleutstillingen. Det var bare så vanvittig fint!!!

Det ble nok ganske mange kcal i løpet av turen, så jeg får prøve å hanke meg inn igjen.

Ble jo litt godishandling mens vi var i Sverige, men skal prøve å spare det meste til jul.....

Huff, håper ikke jeg går opp på neste veiing....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da raser ikke kiloene akkuratt av, nei.....;)

Har vært plaget litt med det etter fødselen, og nå har jeg gått i dagesvis.

Så nå sitter jeg her med svisker, biola og mye drikke. Håper å få fart på sakene snart! Kanskje jeg skal ta meg en slurk med Lactulose også:D hehe.

Har vel den flaska stående etter graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, gryvjoha!

I dag har jeg fått fart på magen min igjen. Heldigvis! Er ikke noe særlig når en spiser og spiser og ingenting kommer ut igen:(

Men nok dritprat;)

Veiing i morgen. Den er jeg faktisk veldig spent på. Må vel si denne uka ikke ha vært så grei som de to første. Jeg har mangla motivasjon, og spist en del søtt. Jeg har holdt meg greit på kaloriene, men maten jeg har spist er ikke av den beste. Frykter nok at jeg har gått litt opp... Æsj.....

De 2 første ukene gikk jo bare så bra, men så ble det vanskeligere. Jeg er jo ikke så innarbeidet i vanene heller, slik at ting liksom går av seg selv.

I tillegg har jeg nesten ikke fått trimpoeng denne uka. Det har vært sprut regn og det har jeg brukt som unskyldning til ikke ut å trille. Ja, det er teit, det vet jeg!!!

Trenger mer motivasjon!!!!!

HJELP!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, som jeg frykta: OPP 0,5 kg:(

Å, så lite gøy! Det værste er jo at jeg bare kan skylde på meg selv. Det er ingen andre jeg kan utpeke som syndebukk for mitt dårlige resultat. Huff, huff, huff!

Som jeg skrev tidligere, har jeg ikke spist noe særlig fler kalorier enn jeg skulle, men det er vel mye typen mat det kommer an på.

Er vel også derfor det ble litt forstoppelse...

Nå må jeg prøve å få tilbake den motivasjonen jeg hadde de 2 første ukene.

Det er nå jeg husker hvorfor jeg veier over 90 kg, istedet for 80! Det er jo ikke så lett å gå ned i vekt, nei;)

 

Vel, får prøve å komme meg litt ut i dag. Ser ikke ut som det regner heller, så da kan jeg ikke bruke det som unskyldning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada' date=' som jeg frykta: OPP 0,5 kg:(

Å, så lite gøy! Det værste er jo at jeg bare kan skylde på meg selv. Det er ingen andre jeg kan utpeke som syndebukk for mitt dårlige resultat. Huff, huff, huff!

Som jeg skrev tidligere, har jeg ikke spist noe særlig fler kalorier enn jeg skulle, men det er vel mye typen mat det kommer an på.

Er vel også derfor det ble litt forstoppelse...

Nå må jeg prøve å få tilbake den motivasjonen jeg hadde de 2 første ukene.

Det er nå jeg husker hvorfor jeg veier over 90 kg, istedet for 80! Det er jo ikke så lett å gå ned i vekt, nei;)

 

Vel, får prøve å komme meg litt ut i dag. Ser ikke ut som det regner heller, så da kan jeg ikke bruke det som unskyldning;)[/quote']

 

Du skal se det ordner seg til neste uke, det blir sikkert litt mer uttelling på vekta da:-) Tar litt litt tid å bli kvitt "slaggstoffer" etter en forstoppelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mandag igjen, og jeg har fått tilbake noe av motivasjonen. Jeg SKAL komme meg ned i vekt nå. Har starta dagen med en god frokost og lunch. Bare sunne varer som fyller opp magen:D

Må komme meg på butikken og kjøpe fler klementiner. De kan jo spises uhemma mye av, siden det er bare ca 20 kcal i hver;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok snart bevege meg over på et annet forum..... Nå er det nemlig ikke mye igjen av amminga.

Lillemann vil bare ha pupp om morgenen. Jeg pumper meg fortsatt hver kveld for å holde produksjonen litt oppe, men nå blir det bare mindre og mindre.

I kveld når jeg pumpa meg, fikk jeg bare ut 40ml...

Jeg har heller ikke motivasjon til å få opp igjen produksjonen. Da må jeg i tilfelle pumpe meg flere ganger i løpet av dagen, men det blir nok ikke noe av det nå.

Jeg får heller si meg fornøyd med å ha amma i nesten 9 mnd, så får jeg se hvor lenge han vil fortsette med pupp om morgenen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Akkurat det samme som hos meg, ammer kun litt på morgenen, og gir da velling i tillegg fordi det virker som puppen ikke gir et helt måltid i seg selv. Vi har jo like gamle barn. Hvor mye væske gir du nå som du ikke ammer så mye? Jenta mi har ikke vært så begeistret for vann men den siste uka har hun drukket litt, og hvis jeg blander i eplejuice så går det ned noe. Men hun får jo vann via grøt og velling. Vet du hva som er "nok"??

 

Synes forresten du virker kjempeflink! Det er alltid de to første ukene man går raskest ned i vekt. Selv om du gikk litt opp nå, så går du sikkert fort ned den halve kiloen, pluss litt til. Du virker så bevisst på hva du spiser at det tror jeg ikke blir noe problem for deg! Selv har jeg merket mye svingning på vekta i det siste, og det er nesten så jeg lurer på om amminga kan være en årsak, det er nok slutt på den "bonusen" det var at amminga slukte 700 kalorier hver dag. Kan nok ikke ta med den i regninga lenger...

 

Hvor mange kalorier spiser du om dagen? Jeg prøver meg på max 1900 og trener 3-4 ganger i uka. Men nå lurer jeg på om jeg skal prøve å gå ned til 1600 kalorier om dagen.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg merket mye svingning på vekta i det siste' date=' og det er nesten så jeg lurer på om amminga kan være en årsak, det er nok slutt på den "bonusen" det var at amminga slukte 700 kalorier hver dag. Kan nok ikke ta med den i regninga lenger...

[/quote']

 

Går det virkelig så mange kalorier med når en ammer? Det visste jeg ikke. Gjelder det når en fullammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla
Går det virkelig så mange kalorier med når en ammer? Det visste jeg ikke. Gjelder det når en fullammer?

 

Ja det gjelder hvis du fullammer. Men ikke bruk det som en "forsikring" for å spise mer snop, det som er viktig når man fullammer, spesiellt de første månedene, er å spise sunn og god mat i vettu mengde. Det er viktig å tenke mest på den lille mens man ammer, hvis du ikke spiser nok mat vil du slutte å produsere melk. GR anbefaler å følge meny 3 mens man ammer og vil ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig svar, solskinnsbolla! :)

Når det gjelder drikke til lillemann, gir jeg han ca 100ml melk (NAN) i tillegg til puppen om morgenen. Så får han 150ml til grøten før han sovner på formiddagen.

Til lunch gir jeg han 150 ml i tillegg til brød og frukt også får han 180 ml før han sovner til kvelden. Det er ikke alltid han drikker opp alt. Det blir egentlig mindre melk etter hvert som han spiser mer forskjellig mat.

Til middagen og grøten om kvelden, gir jeg han vann. Men vann er ikke noe særlig stas, så jeg gir han litt fra glass. Det er nemlig mye mer morsomt å drikke fra glass;) Totalt tror jeg at han får i seg 30-40ml med vann til dagen, så det er ikke mye. Jeg har ikke gitt han noe annet drikke enn melk og vann enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kalorier spiser du om dagen? Jeg prøver meg på max 1900 og trener 3-4 ganger i uka. Men nå lurer jeg på om jeg skal prøve å gå ned til 1600 kalorier om dagen.

 

Lykke til videre!

 

 

Nå prøver jeg å komme meg ned mot 1600 kcal om dagen. Har ligge på rundt 1800 siden jeg starta, men det blir nok for mye.

Jeg har ikke vært noe flink til å trene i det siste, så da må kaloriene i alle fall reduseres!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så har jeg liksom slanka meg i 4 uker..... Resultatet i dag var OPP 0,1kg. Huff, jeg blir så irritert. Veide 92,2 i dag.

Startvekta mi var på 92,9 så jeg har tatt av 0,7 kg på 4 uker. Oj, for en framgang!!:) Det gikk jo så bra de første 2 ukene, men så har det stoppa helt opp. Det var forige uke det begynte å skjære seg, og det var jo ikke spes mye bedre denne uka. Egentlig trodde jeg at det skulle gått bedre nå, men dengang ei:(

Jeg spiser ca 1600 kallorier per dag, men det har nok blitt for lite trim. Sanka 4 trimpoeng på de to siste dagene, så jeg får prøve å fortsette med det.

I kveld skal jeg på julebord, men det frykter jeg egentlig ikke. Det er jo begrensa, til og med for meg, for mye en klarer å proppe i seg i løpet av en kveld. Det er ikke en kveld som gir utslaget på vekta, men de 6 andre i løpet av uka....

Jeg får bare prøve å tenke at tross alt har jeg en liten nedgang i forhold til utgangspunktet. -selv om det går veeeldig seint. (*klamrermegtilhalmstrå;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...