Gå til innhold

Hvite kakemenn og vaniljeboller


Gjest Ahnimah

Anbefalte innlegg

Nå som det nærmer seg jul er det kanskje noen som trenger flere kakeoppskrifter. Disse er ikke helt sukkerfrie, men de inneholder iallfall litt mindre sukker enn vanlige kaker :)

 

 

Hvite kakemenn (ca 30 kaker)

 

100 g myk margarin

1ss sukker

1 ts flytende søtstoff

1 1/2 dl yoghurt naturell

100g (1 1/2 dl) potetmel

2 ts bakepulver

ca 250 g (4 dl) hvetemel

 

Rør margarin, sukker og søtstoff hvitt. Rør inn yoghurt og potetmel. Bland bakepulver i det meste av hvetemelet og rør det inn. La deigen hvile i kjøleskap i ca. 30 minutter.

 

Bruk resten av hvetemelet som bakemel og kjevle deigen ca 3 mm tykk. Stikk ut figurer som legges på et smurt stekebrett. Stek kakene midt i ovnen. De skal være gjennomstekte, men helt lyse.

 

180 grader i 7 minutter.

 

 

 

 

Vaniljeboller (ca 30 stk)

 

3 1/2 dl letmmelk

100 g myk margarin

50 g gjær

1/2 ts salt

2 ss sukker

2 ts flytende søtstoff

2 ts kardemomme

ca 500 g (8 dl) hvetemel

melk til pensling

 

Varm melken til den er lunken. Smelt margarinen. Rør gjæren ut i litt av melken, tilsett resten sammen med margarinen. Elt inn de øvrige ingrediensene til en glatt og smidig deig. Dekk den med plast og la den heve til dobbel størrelse, ca 45 minutter.

 

Vaniljekrem:

1 egg

1ss maisenna

2 1/2 dl lettmelk

2 ts flytende søtstoff

2 ts vaniljesukker

 

Lag vaniljekremen mens deigen hever. Visp alt unntatt vaniljesukker, kaldt sammen. Varm kremen mens du visper eller rører kraftig hele tiden, til den når kokepunktet og tykner. Vaniljekrem som lages med hele egg blir lett grynet hvis du ikke rører kraftig hele tiden. Ta kokekaret fra platen og dryss vaniljesukker over kremen. Det hindrer at det danner seg snerk. Rør inn vaniljesukkeret når kremen er kald.

 

Lag boller av deigen, klem en fordypning oppi og legg på en skje vaniljekrem. Etterhev bollene under plast, pensle dem med melk og stek dem midt i ovnen ved 200 grader i 10-12 minutter.

 

1 bolle gir va 95 kcal, 14 g karbohydrat og 3,25 gram fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempetips! :)

Vet du hvor mye annet søtningsstoff man må ha dersom man ikke har flytende? Har bare pulverform..

Og har du regnet ut kalorier per mann?

 

Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner dessverre ikke kcal per mann, men kan hende det går an å regne ut? Skal se litt på det. Har ikke prøvd dem ut selv, dessverre, men tror du må ha mer søtstoff i pulverform enn flytende. Jeg ville prøvd å smake meg frem. Skal si fra så fort jeg får testet dem ut selv, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite kakemenn lages ikKe de med hjortetakksalt og ikke bakepulver? Eller er det bare i Bergen?

 

Ja, jeg blir nødt til å erstatte bakepulveret med hjortesalt. Det er vanlig på disse trakter også det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...