Gå til innhold

Deilige, kalorifattige brød til brødbakemaskin!


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av brødbakemaskin fordi jeg har et stort problem med å spise brød hvis ikke det er helt ferskt. Sikkelig kresen! ;) Men har funnet ut at brødene jeg baker i denne maskinen ikke bare smaker MYE bedre enn alt kjøpebrød jeg har vært borti, det har også mange færre kalorier. Og det blir mye billigere i forhold til kjøpebrød med samme kvalitet (derimot ikke billigere enn first price kneipp).

Derfor deler jeg noen oppskrifter med dere som jeg har pønsket ut helt selv!

 

Super-grovbrød, 195 kcal pr 100 gram:

 

4,5 dl vann

2 ss mager kesam (50 gram)

1,5 ts salt

1 ts sukker (for å hjelpe heveprosessen)

0,5 dl solsikkekjerner

1 ss linfrø

4 dl grovbakst, fra Regal

2 dl sammalt hvete, grov

1,5 dl kruskakli

1,5 dl havregryn

2,5 ts tørrgjær

 

Grovt hvetebrød, 165 kcal pr 100 gram:

 

4,5 dl vann

2 ss mager kesam

1,5 ts salt

1 ts sukker

4 dl sammalt hvete, grov

1 dl kruskakli

5 dl fint speltmel (eller vanlig fint hvetemel, litt flere kalorier)

2,5 ts tørrgjær

 

Speltbrød med gulrot, 160 kcal pr 100 gram:

 

4,5 dl vann

2 ss mager kesam

1,5 ts salt

1 ts sukker

2 dl revet gulrot

5 dl fint speltmel

4 dl fiberbakst, regal

2,5 ts tørrgjær

 

Havrebrød, 175 kcal pr 100 gram:

 

4,5 dl vann

2 ss mager kesam

1,5 ts salt

1 ts sukker

3 dl lettkokte havregryn

3 dl grovbakst, regal

4 dl fint speltmel

2,5 tørrgjær

 

 

Dette var noen utprøvde oppskrifter som i alle fall jeg synes blir kjempegode brød :)

Men man kan jo egentlig bare følge grunnprinsippet med mengden vann, kesam, salt, sukker og gjær og variere med mel, til sammen 10 dl mel eller en blanding av mel og frø/kjerner. Ingrediensene bør visst puttes i maskinen i den rekkefølgen de står nevnt her for best resultat, i alle fall er det viktig at tørrgjæren ikke kommer i direkte kontakt med vannet. Om man bruker kjerner/frø blir mengden kalorier pr 100 gram større, men så blir kanskje brødet mer mettende også :) Kalori-innholdet er regnet ut med tanke på at en god del av vannet fordamper, og jeg har veid brødene etter de er stekt for å få det mest mulig nøyaktig.

 

Jeg spiser ca 300 gram brød hver dag, og i følge kalkulatoren på http://www.sombody.no sparer jeg opptil 14 kg kroppsvekt i året på å velge hjemmebakt fremfor f.eks kneipp. Noe å tenke over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men du' date=' dette med kesam.

På butikken her fant jeg bare kesam, og vaniljekesam.

Men skal det være "valig" kesam, eller er det noe som heter mager kesam?[/quote']

 

 

Det finnes vanlig kesam, med 8% fett og mager kesam med 1% fett. Begge er fra Tine (Sans). Den feteste er hvit og mørkeblå og den magre er hvit og lyseblå. Vaniljekesam er vanlig kesam blandet med litt sukker og vanilje... Du kan helt sikkert bruke den feteste kesamen, men da blir det jo bittelitt mer kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vanlig kesam' date=' med 8% fett og mager kesam med 1% fett. Begge er fra Tine (Sans). Den feteste er hvit og mørkeblå og den magre er hvit og lyseblå. Vaniljekesam er vanlig kesam blandet med litt sukker og vanilje... Du kan helt sikkert bruke den feteste kesamen, men da blir det jo bittelitt mer kalorier ;)[/quote']

 

Aha.da må jeg nok i en annen butikk, siden utvalge i den lokale butikken nok ikke byr på alle typene..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...