Gå til innhold

fordeling av kalorier på ulike mattyper??


Gjest søtekrølle

Anbefalte innlegg

Gjest søtekrølle

Hei alle flinke og flittige slankere/livsstilendrere!

 

Jeg har aldri gått på Grete Roede kurs, men noterer ivrig (og nysjerrig) det jeg spiser i mat- og trim -dagboka på nettet.

 

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvor mange frukter/grønnsaker og melkeprodukter det er anbefalt at vi spiser hver dag? (sånn sirka..)(eller hvor mange kalorier man bør ha av de ulike produktgruppene i løpet av en dag)

 

Finnes det ikke en mal på det?

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missdesember

Jeg går på kurs nå og vi har lært 2 om dagen. Det føres opp som 200 kcal. Men fordel ikke rasjonen 1 appelsin +1 banan. Men banan og manarin går greit, mandarin er jo litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem kaloritabellen og vei frukten du spiser så ser du fort hvor mye frukt 200 kcal er. Hvis du velger frukter med få kalorier pr 100 gram, kan du spise mer frukt enn om du velger f.eks banan som har nesten 100 kalorier pr 100 gram. Typisk for frukt er ca 30-50 kcal pr 100 gram.

 

Av melkeprodukter anbefales fra staten (og grete roede tror jeg) 3 stk pr dag. Det kan være ett glass melk, en yoghurt og ost til 1 brødskive. Eller 3 glass melk selvsagt. Eller 3 yoghurter ;) Personlig liker jeg å spise kaloriene fremfor å drikke dem, så da blir det i form av yoghurt eller ost.

 

20 gram lett gulost = 60 kcal

1 beger lettyoghurt = 70 kcal

1 glass skummet melk = 50 kcal

 

 

Så anbefaler vel grete roede at du skal ha ca 60% karbohydrater, maks 20% fett og resten proteiner. Dette er imidlertid ikke noe du trenger å tenke på når du planlegger måltidene dine, for som regel blir det riktig uansett :) Du spiser jo som regel mer brødskive enn pålegg f.eks og du spiser sannsynligvis mer grønnsaker og poteter enn du spiser kjøtt/fisk til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg spist både appelsin og banan på samme dag - og det går helt fint. ;)

Tenker man seg om, så er det jo ikke overspising av frukt som har gjort at man har blitt noen kilo for tung...?

Eller jeg kan finne på å spise klementiner til jeg ikke oooorker mer. Med 20 kcal per stykk, så kan man altså trygt spise mange.

 

Så jeg har spist det jeg har villet ha av frukt, 200 kcal +/-

Alt med måte.

Og 3 youghurter til dagen. Liker ikke melk, og tar jeg ost på skiva går heller det under påleggsrasjonen min.

 

Vektnedgang sålangt har vært 14.7 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...