Gå til innhold

Müsli


Gjest Christophine

Anbefalte innlegg

Gjest Christophine

Det finnes så mye rart, dyrt og dårlig av müsli- og kornblandinger i butikkene, så jeg lager min egen. Enkelt er det også - man trenger ikke å riste/varme opp i ovnen - man skal faktisk ikke gjøre det, ifølge IForm, da ødelegger man næringsstoffene! En god müsli gjør yoghurten mer mettende og smakfull og måltidet mer sammensatt. Jeg legger den inn som Luksus müsliblanding i dagsrapporten, bruker mellom 12 og 24 gram etter behov. Det er utallige måter å sette sammen på, jeg smæsjer bare ihop mange forskjellige ingredienser, men for å kunne komme med en oppskrift har jeg veid hvor mye jeg pleier å ha i.

 

13 gram mandler

9 gram hasselnøtter (er egentlig allergisk (klør), men litt går fint)

7 gram solsikkefrø

5 gram linfrø

3 gram sesamfrø

2 gram soyaflak (smaker noe bittert, så jeg tar veldig lite)

(Hakkes fint opp, evt kan man legge det i en pose og dunke med hammer. Funker fint, lite søl.)

40 gram tørkede aprikoser

20 gram rosiner

(Hakkes smått opp, også rosinene skal deles!)

40 gram hvetekim

20 gram kruskakli

30 gram havrekli

25 gram havregryn

Dette vil fylle et vanlig syltetøyglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut, her får jeg kjøpt en fabelaktig organisk granola i løs form med all verdens frø, korn og nøtter (mest valnøtter som er de eneste nøtter som inneholder omega-3) - uten tørkete frukter - jeg liker å tilsette ferske. 60g er 245 kcal. Smaker himmelsk godt - alle som prøver blir hektet ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...