Gå til innhold

Kesam?


Gjest marijenta

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt tine sans kesam i dag (uten vanilje). Hva bruker du kesam til? Ser at flere bruker den med vanilje til dessert.. er det mer kalorier i den?

Hadde vært morsomt å fått noen gode tips om hva jeg ka bruke kesam på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange muligheter med kesam:

Dipp til grønnsaker.

Erstatte noe av fettet i bakverke, det blir dessuten litt luftigere og saftigere.

Du kan erstatte rømme med kesam.

Ha litt nedi grøten, risengrynskrem kan lages uten fløte, men med kesam:)

 

Ja, vanilje keasam har 126 kcal pr 100 gram, mens Mager kesam og vanlig kesam ligger under 100 kcal pr 100 gr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar! har akkurat spist en deilig middag med kesam. Hadde kyllingfilet, salat, tomat, agurk og gullerot med balasamico og hvitløkskrydder på. Blanda timian og krydderblandingen inn i kesamen, det var snadder:) Skal lage kesam sipp til helga, og tror søren jeg må kjøpe meg litt vaniljekesam til helga også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent alltid et par bokser mager kesam i kjøleskapet. Helt krise hvis jeg er tom for det! For jeg bruker det til så utrolig mye:

 

Blande med diverse for kalde sauser. Eksempler er å blande med lett naturell yoghurt, da blir det kjempegodt og mye mer rømme-aktig enn det er til å begynne med. Og enda færre kalorier pr 100 gram også. En ss mager kesam er 18 kcal, så man kan jo bare lesse på ;)

 

Bland med vaniljesaus, f.eks heistad sin lavkalori-variant og få deilig vaniljekrem

 

Bland i grøten (havregrøt spesielt)

 

Bland i yoghurten for å få den mer mettende og protein-rik

 

Bland med sjokoladepålegg...prøv!

 

Bland med heistads jordbærgelé før den stivner og du får en deilig jordbærfromasj.

 

I alle typer bakverk (se oppskriftene jeg la inn på kalorifattige brød til brødbakemaskin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent alltid et par bokser mager kesam i kjøleskapet. Helt krise hvis jeg er tom for det! For jeg bruker det til så utrolig mye:

 

Blande med diverse for kalde sauser. Eksempler er å blande med lett naturell yoghurt' date=' da blir det kjempegodt og mye mer rømme-aktig enn det er til å begynne med. Og enda færre kalorier pr 100 gram også. En ss mager kesam er 18 kcal, så man kan jo bare lesse på ;)

 

Bland med vaniljesaus, f.eks heistad sin lavkalori-variant og få deilig vaniljekrem

 

Bland i grøten (havregrøt spesielt)

 

Bland i yoghurten for å få den mer mettende og protein-rik

 

Bland med sjokoladepålegg...prøv!

 

Bland med heistads jordbærgelé før den stivner og du får en deilig jordbærfromasj.

 

I alle typer bakverk (se oppskriftene jeg la inn på kalorifattige brød til brødbakemaskin)[/quote']

 

tusen takk! er mye jeg vil prøve ut nå:) brødene dine så nydelig ut... :) Trur det det går greit å bake de uten brødbakemasin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å røre sammen deigen å putte i ovnen det sikkert. Aner ikke hvordan deigen(e) blir å jobbe med da, siden det er bakemaskinen som gjør den jobben for meg ;) Du må sikkert regne med heving x 2 til dobbel størrelse og steke de ganske lenge, kanskje med bakepapir over så de ikke blir brent på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Bland med vaniljesaus' date=' f.eks heistad sin lavkalori-variant og få deilig vaniljekrem

 

 

Bland med heistads jordbærgelé før den stivner og du får en deilig jordbærfromasj.

 

[/quote']

 

Hordan gjør du det med disse to eksemplene? Hvor mye kesam per pose vaniljepulver? Blir supertakknemlig om du skriver litt sånn steg-for-steg oppskrift ;)

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske klok på dette med kesam:)

Tror du man kan bytte ut smøret og erstatte det med kesam i hvitløksbeguetter?

 

 

Takker for svar:)

 

 

Hvis du tar en vanlig baguette og deler den over, og smører på et lag med kesam blandet med hvitløk og kanskje noen andre urter tror jeg det blir kjempegodt! men tenk på at hvis du f.eks lager den samme varianten med et tynt lag lettmargarin, og strør på litt krydder blir kaloriene kanskje det samme (man bruker jo gjerne mer av noe man tenker at inneholder veldig få kalorier!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt tine sans kesam i dag (uten vanilje). Hva bruker du kesam til? Ser at flere bruker den med vanilje til dessert.. er det mer kalorier i den?

Hadde vært morsomt å fått noen gode tips om hva jeg ka bruke kesam på?

 

 

Her var det mange gode tips på bruk av kesam!!

Jeg bruker vaniljetypen på fruktsalat med ulike frukter, spesielt glad i masse moden mango, med knuste pistasjenøtter og knust mørk sjokolade som dryss... MMMm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hordan gjør du det med disse to eksemplene? Hvor mye kesam per pose vaniljepulver? Blir supertakknemlig om du skriver litt sånn steg-for-steg oppskrift :)

Tusen takk på forhånd!

 

Vaniljekrem: det er en oppskrift bak på posen på hvordan du lager vaniljekrem, men i den oppskriften skal man blande med stivpisket fløte. Du følger den oppskriften (det innebærer bare at du skal lage den med mindre melk. og du kan godt bruke skummet melk, ikke lettmelk!) men blander med 1 boks kesam, eller mer hvis du vil ha litt mildere smak. Du kan også blande med ferdig piano vaniljesaus, men her er det jo litt mer kalorier og det blir ikke like godt...

 

Fromasj: En pose gelé blandes på den måten det står på pakka med vann, så kjøler du ned blandingen og rører inn en boks kesam. La det bare stå til det stivner. Du kan pynte med ferske bær og et lag gelé på toppen også, det blir supergodt! og servere med vaniljekremen :) Dette serverte jeg svigers (de er kresne) men svigermor måtte bare ha oppskriften! Og svigerfar sier "mener du virkelig at dette er sånn derre diabetes-mat??" Han er ikke helt med på lavkalori ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på noe mer med kesam:

Hjemmelaget smøreost:

Du kan velge den smaken du vil ha!

Bare ta en boks Mager kesam/kesam og tilsett krydder:)

Hjemmelgaet Sukkerfritt sjokolade pålegg:

Ta en boks kesam og tilsett et par ss O'boy No Sugar Added og miks i mikser.

Kan også tilsette litt ekstra søtingsmiddel hvis smaken blir for kesam aktig. Men det regulerer du med O'boyen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missdesember
Du virker ganske klok på dette med kesam:)

Tror du man kan bytte ut smøret og erstatte det med kesam i hvitløksbeguetter?

 

 

Takker for svar:)

 

 

 

Har lagd hvi løks bagetter med den blå breletten, lagde et snitt og smørte på med det hjemmelagede hvitløksmøret, hakka opp rikelig med basilikum og hadde inni! det ble nydelig!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam lapper/pletter alt etter som...kjempe godt!!!! kun 36 kcals pr stk!!! Oppskrift på Grethe Roedes sider....enda et kesam tips.

Det var mye nyttig om kesam..bruker det ganske mye i bakst og dip..men her var det jo hundrevis av gode ideer!!

Tar av med kokkehatten og neier og bukker:)

 

PS! Mar10ne den nye breletten smaker helt vanlig, ikke youghurt.

 

Olivia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har så lyst å lage disse kesamplettene, men i oppskriften her på vektklubben står det at de inneholder 55 kalorier pr stykk??? Mens OliviaSmult sa at de inneholdt kun 36 kaloier pr stykk, håper jo at det er dette som stemmer. Noen som vet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...