Gå til innhold

SkjØrost


Gjest E81

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg har nettopp kommet over et produkt som heter skjørost! Dette må o være et fantastisk produkt for oss som vil ha mye prot og lite karb og fett!!

 

Næringsinnhold per 100g

 

energi 97 kcal

protein 21 g

karbohydrat 2 g

fett 0,6 g

 

Problemet er bare at jeg kan ikke finne den noen steder! Er det noen som vet hvor i Oslo jeg kan få tak i denne osten? På hjemmesiden som forøvrig er http://www.rorosmeieriet.no står det at noen MENY og nesten alle COOP butikkene fører osten, men jeg finner den ikke noen steder! Frustrerende....derfor spør jeg dere om hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å prøve dette! Jeg handler ofte på både meny og coop, og kikker stadig etter nye produkter men jeg har ikke sett denne osten... Kan tenkte meg det er noe ala cottage cheese/kesam ? Det er vel en type ferskost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørsomeieriet, ikke sant? Fås også i Østerdalen, vet jeg.

Jeg har spist skjørost for en del år siden, det er som en litt tørr, småkornet cottage cheese synes jeg å huske. Fikk den servert med rømme på som tilbehør til spekemat. Veldig godt, men da blir det jo ikke særlig magert lenger, hehe!

Det kan godt tenkes at velassorterte butikker f. eks. i Oslo kan føre osten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nesten ikke bli enklere. Her er oppskriften:

 

1.Ha skummet kulturmelk i en stor kjele og varm til 40-50 grader. Da vil melken skille seg i ost og myse.

2.Ta kjelen av platen og ta ut osten med en hullsleiv. Legg osten i en sil og la mysen få renne av seg.

 

Skjørost minner om cottage cheese, men er laget av syrnet melk istedenfor søt melk. Hvis du blander inn litt lettvispet kremfløte i skjørosten, blir den mer lik cottage cheese. Skjørost serveres sammen med tørket reinsdyrkjøtt eller spekepølse av reinsdyr.

 

Oppskriften er hentet fra:

http://www.tine.no/page?id=28&key=6964&cat=685

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å prøve dette! Jeg handler ofte på både meny og coop' date=' og kikker stadig etter nye produkter men jeg har ikke sett denne osten... Kan tenkte meg det er noe ala cottage cheese/kesam ? Det er vel en type ferskost?[/quote']

 

Ja det er ferskost ala Cottage Cheese :) I hvertfall ut i fra det jeg har lest om den. Det er visst en slags tørrere utgave av CC , men det er bare å blande den med f.eks Heistad gele eller syltetøy, som jeg gjør med cottage cheese nå, så blir den sikkert nam-nam :)

 

Fortsatt ikke funnet den i butikken.....vet at Meny på Oslo City har bra utvalg av oster så får vel ta en titt der når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...