Gå til innhold

Eggesalat!


Gjest flettemette

Anbefalte innlegg

Gjest flettemette

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle lage en eggesalat som jeg har sett oppskrift på her, men klarer IKKE å finne den igjen..det eneste jeg husker var at det var 8 egg i den (trur eg!)

Kan noen hjelpe meg? På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på de fleste diskusjoner uten å finne noen oppskrift. Så derfor har jeg funnet to oppskrifter på nettet som jeg har skrevet opp under. Brimis oppskrift er nok ikke den sunneste, men den nederste er nok ikke så ille (særlig dersom du bruker kesam mager og vita majones!).

 

Arne Brimis eggsalat

 

Eggsalat

1 dl majones

3 stk hardkokte egg

50 g finhakka purrelauk

50 g bakt paprika i biter

1/2 ts paprikapulver

 

Majones

2 stk eggeplomme

1-2 dl soyaolje

litt salt

litt kverna pepar

1-2 ts sitronsaft

 

Her er en litt sunnere versjon:

Eggesalat (nok til 2 porsjoner)

2 egg

1 vårløk

2 ts gressløk

2 ss kesam

2 ss majones

1 ts sitronsaft

Salt

Pepper

4 cherrytomater

 

Kok eggene i 8 – 9 minutter. La dem ligge i rennende kaldt vann når de er ferdigkokt for å stoppe kokeprosessen. Ta av skallet og hakk eggene opp i småbiter. Kutt opp vårløken og gressløken, og bland alle ingrediensene unntatt tomatene. Kjenn etter om det er nok sitronsmak. Ønsker du litt mer smak fra den, skviser du litt mer ut av sitronen.

 

NB! Jeg søkte litt mer og plutselig dukket det opp en oppskrift på eggesalat fra en av nettmøtene. Kanskje det er denne du har sett?!?!? Iallefall; her kommer den!

 

"hjemmelagd eggesalat

Av: Pia

Dato: 24/01/2006.

 

"Hei!

Jeg lurer på om du kan se på denne oppskriften på eggesalat, og si omtrent hva næringsinnholdet er - hvor mange kcal pr 100 gram? vil det lønne seg å bytte ut lettrømmen med kesam - sånn at jeg kan spise litt med god samvittighet...?

 

8 egg

1 purreløk

1 boks picnicskinke

1 boks mais

330 g lettmajones

1,5 dl lettrømme

 

Tusen takk!!

 

Svar:

Hei,

denne eggesalaten gir ca 138 kcal per 100 g. Hvis du bytter ut lett-majones med Kesam gir den 125 kcal per 100 g. Om du i tillegg reduserer litt på majonesen sparer du ytterligere kalorier!

Lykke til!"

 

LYKKE TIL MED EGGESALATEN! Jeg skal ta vare på disse oppskriftene selv til jula kommer!!!

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette

Hei Stressine!takker så meget!:-) for oppskriftene, det var den aller siste jeg lette etter!Hørtes ikke vonde ut de andre heller...Så nå vet jeg hva jeg skal lage til imorgen kveld!Ha en fin torsdag!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...