Gå til innhold

Julebord - hva er verst?


Gjest Mar77

Anbefalte innlegg

Pinnekjøtt?

Ribbe?

 

Nå setter jo julebordsesongen inn for fullt snart, og hva skal man velge? Er jo ofte enten pinnekjøtt eller ribbe, om man i det hele tatt er så heldig at man kan velge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tall jeg fant på ribbe og pinnekjøtt! Alt er oppgitt i 100 gram.

 

Svin familieribbe 328 kcal

Pinnekjøtt u/fettrand 290 kcal

Pinnekjøtt m/fettrand 449 kcal

Svin ribbe med svor 328 kcal

Familieribbe stekt 446 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svin er magert fordi alt fett som er i kjøttet er synlig, og kan skjæres bort.

Hvis du skjærer bort svor og fettlag så er det ikke så farlig, den er stekt i ovnen uten tilsatt smør eller olje så det skal gå greit....men sausen er et annet kapittel, hi hi :)

Der er fløte og brunost i langebaner og jevnet med smør og tilsatt stekesjy og fett fra ribben.

Jeg spiste en porsjon forige helg med full pakke svor og saus og hele sullamitten(dvs ikke medister kaker og pølser, det liker jeg ikke så godt)...veide alt; kom rundt 550kcalorier..syntes ikke det var så ille..Skjeier ikke ut ellers, så en god middag i ny og ne er herlig synest jeg!

 

Gledelig julebord!!

 

Hilsen OlivaSmult som lager mye ribbe i disse dager..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 porsjon ja... men 1 pakke "juletallerken" fra Fjordland har 750 kcal, og det er ikke så stor porsjon. En pakke med pinnekjøtt, vossakorv, poteter og kålrotstappe har 780 kcal.

 

Mitt råd: spis og kos deg, nyt maten, ikke tenk på kaloriene for det blir mer enn en vanlig middag uansett hvordan du gjør det. Spis heller litt lite og magert i dagene etterpå så jevner det seg ut :) Du kan jo selvsagt også skjære bort fett, ikke bruke noe ekstra fett som "saus" og spis mest poteter og grønnsaker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo utrolig mye annet godt å få der og da,reker og andre skalldyr,roastbeef,div.skinker,fiskecabaret,kokt fisk osv.Nam nam,det koser jeg meg med,men nå er ikke jeg glad i ribbe og sånn da og pinnekjøtt smaker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 porsjon ja... men 1 pakke "juletallerken" fra Fjordland har 750 kcal' date=' og det er ikke så stor porsjon. En pakke med pinnekjøtt, vossakorv, poteter og kålrotstappe har 780 kcal.

 

Mitt råd: spis og kos deg, nyt maten, ikke tenk på kaloriene for det blir mer enn en vanlig middag uansett hvordan du gjør det. Spis heller litt lite og magert i dagene etterpå så jevner det seg ut ;) Du kan jo selvsagt også skjære bort fett, ikke bruke noe ekstra fett som "saus" og spis mest poteter og grønnsaker.. :D[/quote']

 

Nå er jeg jo som sagt kokk, og derfor er Fjordland ganske langt fra min verden.

Hjemmelaget ribbe og saus tok jeg utgangspunkt i, det var både fløte og brunost i sausen. Min erfaring er at vi ikke klarer å spise så store porsjoner lenger, og derfor med 150 gram ribbe en øse saus, poteter, rødkål ,(hjemmelaget) og epler, svisker og svor, landet jeg på 550kcals, ikke værst synes jeg.

Men enig, vi skal spise og kose oss!! Kan alltids knipe inn på dessert og annet resten av uka!

 

Bon appetit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo som sagt kokk' date=' og derfor er Fjordland ganske langt fra min verden.

Hjemmelaget ribbe og saus tok jeg utgangspunkt i, det var både fløte og brunost i sausen. Min erfaring er at vi ikke klarer å spise så store porsjoner lenger, og derfor med 150 gram ribbe en øse saus, poteter, rødkål ,(hjemmelaget) og epler, svisker og svor, landet jeg på 550kcals, ikke værst synes jeg.

Men enig, vi skal spise og kose oss!! Kan alltids knipe inn på dessert og annet resten av uka!

 

Bon appetit![/quote']

 

Jeg og ;) kokk altså,mye som er fort gjort å putte i munnen da ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og :D kokk altså' date='mye som er fort gjort å putte i munnen da ja.....[/quote']

He he..det er sant!!:) Og dermed litt tøffere å slanke seg....men jeg smaker ikke så mye til sauser lenger, det får noen andre ta seg av. Og personalematen har blitt betraktelig sunnere, til glede og fortvilelse blandt folk, hi hi ;) Jeg slanker visst alle rundt meg!

 

Lykke til i julerushet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...