Gå til innhold

Godt brødtips!


Arlzona

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle dele et kjempeenkelt og veldig godt og smakfullt brød med dere.

 

MÃœSLIBRØD

1 kg müsli - jeg bruker first price sin

1 kg siktet hvetemel

2 pk tørrgjær

Litt salt

 

Ca 1,5 liter vann

Litt olje

-----------------

Bland alt det tørre

Varm vann og olje til litt over 37 grader.

Hell væska oppi det tørre, elt godt -jeg har kenwood stormikser, og lar den elte i ca 5 minutter.

Ha oppi evt mer mel dersom det trengs, det skal bli en god deig som slipper bollen ganske lett - men ikke for tørr.

 

Forhev i 30-45 minutter, bak ut til 3 emner, etterhev ca 30-45 minutter, stekes 45-60 minutter nederst i ovnene, 200 grader.

 

Jeg pleier å ta brødene ut av formene mot slutten av steketiden og legge dem på sida på plata, da blir de bedre gjennomstekt - sier svigermor. :-)

 

Dette blir et kjempegodt og litt søtt brød, grunnet havregryn, frukt og rosiner. Nam nam. Nydelig med både salt og søtt pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- så godt det høres ut! Takk for oppskrift, Curls!

 

Kommer definitivt til å prøve dette brødet når jeg skal kose meg litt ekstra. Men det er vel ikke noe hverdagsbrød for oss som prøver å gå ned i vekt, det er vel ganske kaloririkt, skulle jeg tro?

 

Uansett, det høres nydelig ut med müsli i brødet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn oppskriften på http://www.somebody.no, og tok 2 ss olje og 12 dl vann (fordi en del fordamper). Da blir kalori-innholdet 230 på 100 gram. Absolutt ikke det verste, men ikke noe lavkaloribrød heller. Men det høres veldig godt ut! Jeg må prøve dette i brødbakemaskinen min! :)

 

Hvordan blir konsistensen på brødet? Hvis det er tett og tungt blir 100 gram brød lite på tallerkenen, men hvis det er et mer luftig brød kan jo 100 gram bli 3 brødskiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke regna kalorier på det, har bare antatt at det nok ikke er et hverdagsbrød, side müsli ikke er av det magreste... Men artig at det ble gjort!

 

Brødet blir ganske fast, men med sprø skorpe og mykt inni. Har ikke veid brødskiver av dette, men det er ikke like tungt som skikkelige grovbrød - men dog tyngre enn de fleste industribakte....

 

Jeg er ferdig med dagens bakst nå, det ble 18 brød til slutt. Derav litt Ingers rugbrød, 3 müslibrød, trekornsbrød og "salig blanding"-brød. Nam nam, masse godt i fryser'n nå.

 

Og det trengs, har en svær mann som spiser masse brød, og jeg spiser langt mer brød selv også etter jeg begynte på GR. Vi har meny 2 og meny 4, så det er rom for litt brød. :-)

 

Skal fryse alle brød i halvdeler, så kan jeg heller ta opp flere forskjellige enn å må spise opp et helt av en sort før jeg kan begynne på et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...