Gå til innhold

hvordan finne ut kcal i 100 gram av dette?


Gjest Pinnedyr

Anbefalte innlegg

ok, sliter med å regne ut hvor mye kcal 100 gram av dette er. noen som kan hjelpe meg?

 

inneholder:

aubergin: 215gr

squash: 355 gr

røde bønner: 50 gr

hakkede tomater (ica): 765 gr

kikerter: 81 gr

rød løk: 94 gr

bulgur (ris): 372 gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av betydning om bønnene, kikertene og bulguren er kokt eller tørrvare. Dessuten må du huske på at mye av vannet i ingrediensene vil fordampe og kalorimengden vil da bli mer konsentrert. Men sånn gjør du det:

 

Finn ut kalori-innhold i hele retten til sammen, f.eks 1567. Så deler du det på vekta på alt sammen, i dette tilfellet 1932 gram. Da blir det 1567 / 1932 = 0,81.

Dette er for 1 gram. Så ganger du med 100 for å få pr 100 gram, dvs 81.

 

Hvis retten skal koke eller steke bør du veie retten etter at det er ferdig og så regne ut pr 100 gram. Når jeg lager hjemmelaget brød f.eks tar jeg kaloriene på alle ingrediensene, og så deler på vekta på det ferdige brødet.

 

En annen variant: Regn ut kalori-innhold i hele retten, f.eks en gryterett, og så regn ut hvor stor del av retten du spiste. F.eks om du spiste halvparten ganger du med 0,5, spiste du en tredjedel ganger du med 0,33 og spiste du en fjerdedel ganger du med 0,25... :) Da trenger du ikke tenke over hvor mye vann som fordamper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...