Gå til innhold

garvid for første gang...


Gjest Erling

Anbefalte innlegg

Fant ut idag at jeg er gravid, 6 uker på veg,for første gang. vet det fremdeles er usikkert og at ting kan gå galt..men vil likevel leve og håpe det går bra. kjenner jeg har litt angst for å legge på meg, og vet i det hele tatt ikke hva jeg bør holde meg unna og hva jeg bør spise...noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Håper det går bra de neste ukene, er alltid litt spennende det der. Bare slapp av og tenk på deg selv så går det sikkert bra! Du trenger ikke tenke på å spise for "to" på lenge enda, så bare fortsett å spise som du gjør. Ikke ha angst for å gå opp, husk at du naturligvis vil gå opp og at det er meningen at du skal gjøre det, blant annet fordi du skal produsere melk om noen måneder, og det bruker kroppen masssse energi på hver dag - etter fødselen altså ;-) Ca 700 kalorier daglig bruker faktisk kroppen på dette. Så sånn sett så kan du jo tenke på at det er forholdsvis lett å gå ned i vekt mens du ammer, selv om du ikke slanker deg - du må spise normalt mens du ammer. MEN - dersom du går opp mer enn rundt 12-15 kg så må du nok jobbe litt mer med de kiloene som overstiger dette - der har du med andre ord MEG, hehe :-) Jeg gikk opp 24 kg, de siste 10 kom raskt på slutten. Jeg åt nok LITT for mye sjokolade, men også pga masse vann i kroppen og vondt i ryggen så måtte jeg sykemelde meg, og da ble det mye sofaliv.

 

 

Det er lurt å spise sunt og godt selvfølgelig, og ta folat en stund til, hvis du ikke har gjort det fra før så bør du gjøre det nå! Legen vil følge deg opp og og si ifra hvis du må få i deg mer jern osv. Stek kjøttet godt, og lev ellers som vanlig. Selvfølgelig må du få kose deg med kaker og godis som alle andre, men det er nok etter hvert lurt å prøve å begrense inntaket når babyen blir større - de "lærer" seg nemlig smaken av sukker "inni der", dessuten er det lurt å tenke på diabetes og den slags.

 

Det finnes grete roede kurs for gravide, men jeg vet ikke om du har behov for det? Kanskje i såfall greit litt senere i svangerskapet.

 

Sukk, jeg ble nesten litt sentimental nå, husker når jeg fant ut at jeg var gravid. Nå er dattera mi snart 9 mnd og er i full fart på gulvet her :-) LYKKE TIL VIDERE -bare spør hvis du lurer på noe! Krysser fingrene for de neste ukene, og husk at hvis det skulle gå galt denne gangen så er det fordi det var noe galt med den lille, og den ville ikke fått det godt her i verden. Da går det som regel veldig bra på neste forsøk :-) Tenker det går bra nå jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy!! Dette går nok helt fint. Er alltid litt usikkert i begynnelsen, men det går jo for det meste veldig bra!

Jeg var overvektig når jeg ble gravid (100 kg), men ble så bevisst kostholdet mitt under svangerskapet at jeg ikke la på meg! Det vil si at jeg gikk ned 8 kg de tre første månedene, og la på meg 8 kg de seks siste månedene. Altså veide jeg det samme i uke 40 som før jeg ble gravid!! (La på med i permisjonsåret, da...men det snakker vi ikke høyt om...)

Jeg kuttet ut alt unødvendig sukker, salt og spiste mer frukt og grønt. Leste masse i startet av svangerskapet om hva som visstnok var bra og mindre bra for fosteret, og tok alt til meg. I tillegg var jeg ganske kvalm de første månedene.

Så det er ikke alle som legger på seg, og du skal aldri tro at nå som du er gravid må du spise for dere begge. For det er bare tull. Du skal spise sunt og du skal spise deg mett.

Jeg prøvde å følge GR's gravid-meny, men det ble for mye mat for meg i kvalme-perioden. Men det kan jo være lurt å bruke den som en mal for hvordan man bør forholde seg til mat hvis du er usikker.

 

Ønsker deg uansett masse lykke til i ukene og månedene fremover! Kos deg med svangerskapet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...